«علم الحدیث» در حوزه احیاء شود
کد خبر: 3863499
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
آیت‌الله سبحانی:

«علم الحدیث» در حوزه احیاء شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حفظ حدیث سبب تقویت حافظه و نورانیت است، گفت: «علم الحدیث» که در حوزه کمرنگ شده، باید احیاء شود.

«علم الحدیث» در حوزه احیاء شودبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سبحانی امروز 20 آذرماه در درس خارج خود در مسجد اعظم گفت: شیعه امام صادق(ع) آن است که پیوند روحی و معنوی او با امام صادق محکم باشد.
وی با بیان اینکه هرکسی به نوعی باید با امام ارتباط پیدا کند، افزود: یعنی کسانی که اهل علم نیستند، با عبادت و کسب معرفت و کسانی که اهل علم هستند، باید مقداری از احادیث اهل بیت(ع) را حفظ کنند، همان طور که در حفظ قرآن اهتمام دارند.
این مرجع تقلید اظهار کرد: اینکه فرمودند: «من حفظ من امتی اربعین حدیثا یعبثه الله تعالی یوم القیامه»، حفظ حدیث برای ما روحانیت و معنویت می‌آورد، بنابراین دفترچه برای احادیث داشته باشید و احادیث کوتاه را حفظ کنید.
آیت‌الله سبحانی بیان کرد: علم الحدیث در شیعه از زمان شهید ثانی به بعد کمرنگ شد؛ قبل از آن فن بود، ولی بعداً به علت شرایطی که پیش آمد، کمرنگ شد و امروز باید بتوانیم احیای بیشتری بکنیم و هر هفته یک حدیث را حفظ کنیم، خصوصاً احادیثی که آن را به دیگران منتقل کنیم.
استاد حوزه تصریح کرد: محمدبن مسلم ثقفی 30 هزار حدیث از حفظ داشت. البته احادیث مسندی که از امام مستقیم یا با واسطه شنیده بود، ولی بعد از او چون واسطه‌ها به تدریج در سند حدیث زیاد شده و آن را هم باید حفظ کنیم، کار دشوار می‌شود.
وی تأکید کرد: در هر صورت حفظ حدیث باعث تقویت حافظه و معنویت می‌شود.

انتهای پیام
captcha