عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی
کد خبر: 3863551
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴

عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاندار خراسان رضوی گفت: عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی یکی از موانع توسعه است که باید آن را مورد توجه قرار داد، به ویژه برای نسل امروز که کمتر با این مفاهیم آشنا هستند، این در حالی است که اسلام ثروت و خلق ثروت را به نوعی عبادت می‌داند، اما سوال اینجاست که ما چگونه در عمل آن را نشان داده‌ایم.

عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی، شامگاه 20 آذر ماه در همایش ملی «تفکر سیستمی در عمل» که با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از این امور مهمی که امروزه همه ما را رنج می‌دهد، موضوع عدم وجود تفکر سیستمی در اداره کشور است. حتما دانشمندان این علم بدون تردید ریشه آن را در خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه می‌دانند و همچنین کمتر پرداختن به این نوع تفکر و البته نداشتن آموزش‌هایی از این دست دوران کودکی نیز مشکلاتی را در روزگار ما ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: روزی که از بخش خصوصی به عنوان فعال اقتصادی وارد دولت شدم و شروع به فعالیت کردم، با عمق وجودم به این موضوع پی بردم که کشور با مشکلات زیادی در حوزه عدم توسعه یافتگی مواجه است. این در حالی است که برای یک فعال خصوصی که تفکر بخش خصوصی دارد، دشوار است که در دولت دیوان سالار با مشاهده قابلیت‌های اقتصادی و فرهنگی و همچنین عدم کارایی سیستم بخش خصوصی مواجه شود که البته هنوز هم مشاهده چنین وضعی دشوار و این در حالی است که برخی از عوامل اداره کشور به این امور بازمی‌گردد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: شاید افرادی که در حوزه توسعه اهل دانش باشند این امر برایشان عادی باشد اما این یک واقعیت است و تا زمانی که این موضوع برطرف نشود، وضعیتمان هم بهتر نخواهد شد.

رزم حسینی به عوامل عدم توسعه اشاره و عنوان کرد: اولین موضوعی که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد، نظام تمرکزگرایی است، در واقع پس از انقلاب اسلامی تمام دولت‌ها تمرکز گراتر از گذشته عمل کرده‌اند و با توجه به اینکه اختیارات در عملکردها و در حکومت مرکزی تعریف می‌شود، افرادی که کشور را اداره می‌کنند با این مشکل جدی مواجه هستند.

بروکراسی که نظام اداری را فشل کرده

وی با اشاره به دومین موضوع که آن را بروکراسی نحس اداری دانست، افزود: بروکراسی که نظام اداری را به نوعی فشل کرده، جمعیت فراوان کارمندان دولت است که باید تسهیل‌کننده امر دولت باشند اما امروز با استخدام بی رویه کارمندان، مانعی بر سر راه توسعه کشور به وجود آمده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: عدم انسجام ارکان حکومتی نیز موضوع سومی است که باید در این خصوص از آن یاد کرد. همواره در یک استان دستگاه قضات، روحانیت، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، کارآفرینان سرمایه گذار فعالیت دارند، اجزایی که با یکدیگر تعامل ندارند بلکه گاها نیز با یکدیکگر تقابل هم دارند.

رزم حسینی تاکید کرد: با این وجود چه انتظاری می‌توان از پیشرفت یک استان و یا کشور داشت، در زمانی که اجزای یک سیستم که با یکدیگر در راستای هدفی مشترکی حرکت می‌کنند اما در واقع منفعل با یکدیگر هستند.

گران اداره کردن دولت

وی بزرگ بودن دولت در اداره کشور به گرانی را عامل مهم دیگری دانست و خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت که ما کشور را گران اداره می‌کنیم و این یک مصیبتی بشمار می‌رود که در کشور حاکم است و کمتر یک مدیر دولت حاضر به اقرار کردن آن است و به نوعی از اقرار آن می‌ترسد.

استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در آموزه‌های دینی نیز از دیگر موانع توسعه محسوب می‌شود که  باید آن را مورد توجه قرار داد، به ویژه برای نسل امروز که کمتر با این مفاهیم آشنا هستند. این در حالی است که  اسلام ثروت و خلق ثروت را به نوعی عبادت می‌داند، اما سوال اینجاست که ما چگونه در عمل آن را نشان داده‌ایم؟

نگاه منفی به سرمایه گذاران

رزم حسینی بیان کرد: در واقع عمل ما در این خصوص به گونه‌ای بوده است که سرمایه گذار را زالو صفت معرفی کرده‌ایم که این نتیجه عملکرد اشتباه ما در طی این چهل ساله انقلاب است و مدام آن را تکرار کرده‌ایم که در نهایت این امر موجب فرار سرمایه از کشور شد و هنوز هم ادامه دارد چرا که یک سری از اجزای آن و بازیگران آن حاضر نبودند در آن سیستم به ایفای نقش بپردازند.

وی با بیان اینکه نگاه منفی به اقتصاد دانان، کارآفرینان، سرمایه داران و سرمایه گذاران نیز عامل مهم دیگری در این مسیر است، تصریح کرد: چه تعداد افراد موفقی در این راه بوده‌اند که امروز در زندان‌ها به سر می‌برند. اما این در حالی است که در کشورهای جهان اول هیچکس را به دلیل مسائل ورشکستگی راهی زندان نمی‌کنند و ما سرمایه گذاران و کارآفرینانی را داریم که متاسفانه به دلیل نگاه منفی که به آن‌ها در این سیستم اداری کشور می‌شود، متاسفانه با بی‌مهری با آن‌ها رفتار کرده‌ایم.

استاندار خراسان رضوی قوانین و مقررات مزاحم را از دیگر موانع بر سر راه توسعه دانست و اضافه کرد: ما می‌خواهیم توسعه را در کشور داشته باشیم متاسفانه برخی از افراد از سراسر کشور برای اولین بار نماینده می‌شوند و پا به مجلس می‌گذارند و در حالی که این افراد هیچگونه تجربه پارلمانی نداشته اما شروع به نوشتن قوانینی می‌کنند که این قوانین بسیار تهددیدکننده و جدی است. در واقع فرد کارآفرینی که تصمیم دارد ایجاد شغل کند و یا در این مسیر به استان و یا منطقه خود فعالیت‌های توسعه گرایانه‌ای انجام دهد، با این قوانین مواجه می‌شود.

رزم حسینی اظهار کرد: در آخر هم عدم تناسب اختیارات و وظایف که موضوع مهمی محسوب می‌شود که در این خصوص نیز باید گفت که اگر امروز استاندار مسئول نظم یک استان و یا مسئول هماهنگی دستگاه‌های دولتی و توسعه است، اما متاسفانه اختیاراتی متناسب با وظایف او وجود ندارد.

وی تاکید کرد: باید یک کاری می‌کردیم و بازیگران موثر در استان‌ها را با هدف مشترکی به بازی می‌گرفتیم. هدف ما توسعه و پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی همگی در این حوزه می‌توانند جای بگیرند، اما باید گفت که اگر هر یک از این اضلاع مثلث اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر کار نکنند، تعامل نداشته باشند و همفکر نباشد، هر اندازه ثروت‌های زیادی در اختیار کشور و استان‌ها قرار گیرد، باز هم آباد نخواهند شد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: از این رو باید گفت که مشکلی که ما با آن مواجه هستیم «دیوان سالاری اداری» است و بنابراین اگر ما می‌خواهیم کشورمان یک کشور شایسته باشد باید اعتقاد خود را حفظ کنیم، درایت و عقلانیت خود را نگه داریم و مسیر را نیز هموار کنیم.

انتهای پیام
captcha