علت اعراض کفار قریش از آیات سوره مریم
کد خبر: 3871316
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد:

علت اعراض کفار قریش از آیات سوره مریم

گروه اندیشه ــ هادوی تهرانی ضمن اشاره به اینکه کفار قریش پس از شنیدن آیات سوره مریم از آن اعراض کردند، تصریح کرد: علت این واکنش این بود که آنها با مسیحیان سروکار داشتند و مسیحیان نیز عیسی را به عنوان خدا قبول دارند.

به گزارش ایکنا؛ سی و ششمین جلسه تفسیر سوره زخرف آیت‌الله هادوی تهرانی صبح امروز 23 دی‌ماه برگزار شد. وی در این جلسه اظهار کرد: در سوره زخرف تا آیه 56 به داستان موسی اشاره شده است. از آیه 57 اشاره به داستان حضرت عیسی است. بدون اینکه به خود داستان اشاره کند. خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ؛ و هنگامى كه [در مورد] پسر مريم مثالى آورده شد بناگاه قوم تو از آن [سخن] هلهله درانداختند [و اعراض كردند]».

وی افزود: جناب علامه فرمودند اگر کلمه «یصدون» را به کسر صاد بخوانیم یعنی «یضحکون» و اگر به ضمّ صاد بخوانیم یعنی «یعرضون». ایشان می‌فرمایند شاید همان ضمّ صاد مناسب باشد. علامه می‌فرمایند این مطلب ناظر به سوره مریم است. وقتی سوره مریم برای قریش بیان شد، آنها چنین عکس‌العملی نشان دادند و گفتند: «وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ؛ و گفتند آيا معبودان ما بهترند يا او آن [مثال] را جز از راه جدل براى تو نزدند بلكه آنان مردمى جدل‏ پيشه‏‌اند».

هادوی تهرانی بیان کرد: این جمله از ناحیه کفار قریش نشان می‌دهد مسیحیان آن زمان، عیسی را خدا می‌دانستند؛ همچنان که مسیحیان زمان ما عیسی را خدا می‌دانند. تمام مسیحیان با تمام اختلافاتی که در مذاهب مختلف مسیحیت وجود دارد، همه مذاهب مسیحی در یک نقطه با هم مشترکند و آن اینکه عیسی خداست، نه پیامبر خدا و فرستادگان عیسی رسولان هستند. به همین دلیل تصوری که آنها از عیسی دارند با تصوری که ما داریم متفاوت است.

وی یادآور شد: وقتی داستان عیسی برای قریش گفته شد، آنها گفتند آیا خدایان ما بهترند یا عیسی بن مریم؛ یعنی عیسی را با خدایان خودشان مقایسه کردند، چون عیسی را به اعتقاد مسیحیان خدا می‌دانستند. خداوند در آیه 59 می‌فرماید: «إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ وَجَعَلْنَاهُ مَثَلًا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ؛ [عيسى] جز بنده‏‌اى كه بر وى منت نهاده و او را براى فرزندان اسرائيل سرمشق [و آيتى] گردانيده‏‌ايم نيست». با اینکه در بیانات پیامبر(ص)، عیسی به عنوان پیامبر مطرح بود، ولی چون اعراب قریش با مسیحیان سرو کار داشتند، لذا تصور می‌کردند پیامبر اسلام، عیسی را به عنوان خدا معرفی می‌کند. به همین دلیل گفتند: ««وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ».

کد
انتهای پیام
captcha