اثرگذاری منفی فضای مجازی ناشی از ضعف دینداری افراد است / انسان موحد کنترل زبان دارد
کد خبر: 3894364
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
حجت‌الاسلام رفیعی:

اثرگذاری منفی فضای مجازی ناشی از ضعف دینداری افراد است / انسان موحد کنترل زبان دارد

استاد جامعةالمصطفی(ص) ضمن تبیین نشانه‌های معرفت خدا از جمله ترس از گناه و کنترل زبان، تأکید کرد: جوانان برای اینکه تحت تأثیر فضاسازی دشمنان در فضای مجازی قرار نگیرند، فهم خود را از دین تقویت کنند.

اثرگذاری فضای مجازی به خاطر ضعف دینداری برخی افراد است / انسان موحد کنترل زبان داردبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعةالمصطفی(ص) امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه، در بحث تفسیری خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اسلام برخورد خشن با منکر در ابتدای کار را اجازه نمی‌دهد، گفت: پیامبر(ص) وقتی کار هدایت مردم را شروع کردند، با زبان نرم و لین فرمودند که «قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، تُفْلِحُوا» یعنی فلسفه گرویدن به اسلام را برای مردم تبیین کردند.

وی افزود: اولین کار حضرت ابراهیم(ع) اولین استدلال با زبان نرم بود؛ ایشان با طرح پرسشی در انظار مردم فرمودند که آیا بت‌هایی را می‌پرستید که نه نفعی برای شما دارند و نه ضرری می‌رسانند؟ امروز هم متأسفانه بتکده‌ها در دنیا کم نیست و کسانی هستند که در برابر سنگ و چوب خم می‌شوند و در واقع مشرک هستند.

مراحل نهی از منکر

وی افزود: حضرت ابراهیم در مرحله دوم مردم را توبیخ کرد؛ در آیه 61 انبیاء فرمود: «أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»؛ یعنی خرد مردم را مورد مخاطبه قرار داد؛ در اسلام به عقل و خرد خیلی بها داده شده است؛ البته در قرآن فعل عقل بیان شده نه کلمه عقل ولی خیلی تاکید فرموده که چرا خرداندیشی ندارید.

رفیعی با بیان اینکه کار سوم ابراهیم شکستن بت‌ها بود تصریح کرد: بنیادی‌ترین باور در باورهای ما، توحید است که مقدم بر همه چیز است و انبیاء و ائمه برای آشناکردن مردم با خدا آمده‌اند؛ توحید یعنی اینکه عالم را یک ذات مستقل اداره می‌کند.

وی افزود: در دو قرن اخیر مدرنیته مطرح شده است که همان نوگرایی و نواندیشی است؛ مدرنیته محور عالم را انسان معرفی کرد و خواست تا خدا را حذف کند حتی یکی از فلاسفه گفت که انسان، همان خداست. این تفکر، الهیات مسیحی و اسلامی را کنار زد تا خدا را هم عرض بشر قرار داد.

رفیعی بیان کرد: یکی از ثمرات کرونا این بود که مدرنیته را به چالش کشید و این سؤال را طرح کرد که کجاست قدرت و اصالت بشر که در برابر ویروس کوچکی که به اندازه یک گرم هم نیست به چالش کشیده شد.

استاد حوزه بیان کرد: خداوند به انسان کرامت داده و برای او مقام بالایی قائل شده ولی انسان استقلال ذاتی ندارد و توحید یعنی باور همین مطلب؛ توحید 4 قسم است، اول توحید ذاتی یعنی تنها یک خدا هست؛ دوم، توحید صفاتی یعنی صفات عین ذات است، سوم توحید افعالی یعنی تمام امور عالم اعم از مثبت و منفی به دست قدرت خداست.

وی در تبیین توحید افعالی اظهار کرد: حتی اگر شمر هم امام حسین(ع) را شهید کرد، به خاطر قدرتی است که خدا به او داده است؛ البته در کارهای منفی خدا بشر را نهی کرده است، لذا مسئولیت این کارها بر عهده خود اوست و انسان است که به واسطه قدرتی که خدا به او داده، خوب و بد را بر می‌گزیند.

جوانان دین‌شناس شوند

رفیعی با بیان اینکه شهید مطهری در عدل الهی بحث کرده که اگر ماشینی در دست ما باشد هم می‌توانیم با آن مواد مخدر حمل کنیم و هم مواد غذایی برای مردم، اظهار کرد: کارخانه، ماشین را به مردم می‌دهد، حال اگر کسی با این ماشین کار بدی کرد، کارخانه مقصر نیست، زیرا کارخانه ماشین را برای حمل مواد مخدر تولید نکرده است.

استاد جامعةالمصطفی با بیان اینکه خداوند ربا، قمار، شراب و ... را حرام کرده است، گفت: خداوند پول به انسان می‌دهد، ولی اگر او به جای انفاق، آن را در راه ربا، شراب و ... خرج کرد خودش مقصر است و کسی نمی‌تواند آن را به خدا منسوب کند.

وی با تأکید بر اینکه جوانان باید آشنایی بیشتری با مفاهیم دینی پیدا کنند، افزود: گاهی جوانان در فضای مجازی پای سخنان فلان خانم و آقا که مزدور بیگانه است و نانش در این است که حرف‌های ضد اسلام و ضد دین و ضد انقلاب بزند، می‌نشینند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: دانشجویان باید آثار شهید مطهری را بخوانند و با دین آشنا شوند؛ خیلی از جوانان محتوا و عمق دینی کمی دارند و وقتی با فضای مجازی روبرو شدند، دین خود را کنار می‌گذارند، در صورتی که دین برای همه سؤالات پاسخ دارد.

رفیعی همچنین با اشاره به نشانه‌های معرفت به خدا بیان کرد: از کجا بفهمیم خدا را می‌شناسیم؟، پاسخ این است که کسی که خدا را بشناسد، گناه نمی‌کند و برای خدا عظمت و ابهت قائل است؛ لذا ما باید خدا را در زندگی پررنگ کرده و قوی ببینیم؛ علامت دیگر کسی که خدا را شناخت این است که بیشتر با خدا حرف می‌زند و عبادت می‌کند.

رفیعی تصریح کرد: سومین نشانه شناخت خدا دوست داشتن خداست؛ کسی که خدا را دوست دارد، از پیامبر تبعیت می‌کند؛ پیامبر(ص) فرمود که هر کس خدا را شناخت و او را بزرگ شمرد هر حرفی به زبان نمی‌آورد، انسان موحد خداترس است و کنترل زبان دارد؛ همچنین توحید اگر قوی باشد تحمل مصائب آسان است.

انتهای پیام
captcha