حضرت خدیجه(س) صدیق امت بود / نمونه انتخاب آگاهانه در ازدواج
کد خبر: 3896351
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
حجت‌الاسلام رفیعی:

حضرت خدیجه(س) صدیق امت بود / نمونه انتخاب آگاهانه در ازدواج

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه خدیجه(س) صدیق امت بود، اظهار کرد: ایشان انتخاب آگاهانه داشت که اشاره شد همه مردان قبیله می‌خواستند با ایشان ازدواج کنند، ولی گرفتار احساسات نشد و عاقلانه تصمیم گرفت. خدیجه(س) دفاع همه جانبه از پیامبر(ص) کرد؛ به خصوص در ده سال مکه و دوران سختی دفاع جانانه کرد.

خدیجهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعةالمصطفی(ص) 15 اردیبهشت‌ماه در ادامه جلسات تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به وجود منزل حضرت خدیجه در مکه تا یک قرن قبل، گفت: گردشگرانی که وارد مکه شده‌اند در گزارشات تاریخی خود یادآوری کرده‌اند که دارالسیدة النبی در این شهر بوده است.

وی افزود: در سال 1344 جریان تند، غیرعقلانی و جاهلانه وهابیت که ضربه به تاریخ و ارزش‌ها زدند، این خانه را خراب کردند؛ در حالی که این خانه، خانه وحی و مهبط وحی و ملائکه بوده است.

همراهی حضرت خدیجه در رنج‌های پیامبر(ص)

وی افزود: در روایات بیان شده که اکثر مردان قوم و قبیله او خواستگارش بودند، ولی به انتخاب پیامبر(ص) رضایت داده و با همه وجود 15 سال بعد از نبوت و 10 سال در دوره نبوت و در دوره سختی، شکنجه، تهمت و شعب ابیطالب با ایشان زندگی کردند.

رفیعی بیان کرد: قرآن فرموده است که اگر کسی قبل از فتح انفاق کرده با بعد از فتح مکه یکی نیست؛ الان در تاریخ بدریون نسبت به کسانی که در اواخر عمر پیامبر(ص) مسلمان شده‌اند مقدم هستند؛ خدیجه تنها همسری است که بیشترین سال زندگی را با حضرت داشته است؛ اولین زنی است که به پیامبر(ص) ایمان آوردند و هرگز گله‌وار دنبال اعتقادات جاهلی نرفت و نور نبوت را در پیامبر(ص) پیش‌بینی کرد.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) غلامش را در دومین کاروان تجاری همراه پیامبر(ص) فرستاد، در بازگشت وقتی گزارش سفر از غلام خواست؛ او گفت که این آقا با همه فرق داشت، وقتی همه به لات و عزی قسم می‌خوردند، رنگش عوض می‌شد، چون اینها را قبول نداشت؛ وقتی بر سر سفره غذا بودیم برکت می‌یافت و از غذا کاسته نمی‌شد، در جایی که آفتاب بود سایه بالای سرش قرار می‌گرفت.

رفیعی با بیان اینکه حضرت خدیجه از زیباترین زنان زمان خود بود و عقل کاملی هم داشت تصریح کرد: اولین نمازگزار با پیامبر(ص) و مؤمن به ایشان بود؛ به همین دلیل وقتی پیامبر(ص) وارد مکه شد، اسکان خود را در کنار قبر ایشان قرار داد و هیچ گاه هیچ کسی از همسران ایشان جای خدیجه را نگرفت.

وی بیان کرد: با همه احترامی که برای زنان پیامبر(ص) قائلیم و قرآن، ایشان را امهات مؤمنین نامیده است، ولی هیچ کدام به مقام ایشان نرسید؛ پیامبر(ص) هم هیچ وقت کنیز و همسر دیگری در این مدت نگرفتند.

معیارهای اشتباه ازدواج؛ عامل افزایش طلاق

رفیعی با بیان اینکه زن و مرد باید مایه آرامش هم باشند، اظهار کرد: الان اختلافات خانوادگی زیاد شده و طلاق‌ها افزایش یافته است؛ چون معیارهای صحیح برای ازدواج درست نداریم، شاهد این پدیده‌ها هستیم، نمی‌گویم زیبایی نباشد، ولی ملاک‌ها باید درست باشند.

استاد جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه خدیجه(س) مادر زهرا(س)، ائمه(ع) و امام مهدی(عج) است و مسلمین دنیا باید به خاطر داشتن این مادر بر خود ببالند و متواضع باشند، افزود: قرآن فرموده در خیرات، جلب مغفرت الهی و تقوا و ... از دیگران سرعت و سبقت بگیرید؛ خدیجه در ایمان به پیامبر(ص) سبقت داشت. پاکیزگی و طهارت از دیگر ویژگی‌های آن بانو بود؛ زیرا هیچ وقت گرفتار فرهنگ غلط جاهلی و بی‌‎عفافی نشد.

رفیعی با بیان اینکه ایشان در آن جامعه خلاف و ضد دین که حنفاء به عدد انگشتان دو دست نمی‌رسید طهارت و پاکی نفس داشت، تصریح کرد: وی در اقتصاد ربا و فساد محور تحت تأثیر قرار نگرفت و از آن جامعه جدا شد.

استاد حوزه، مهرورزی و مهربانی را از دیگر ویژگی‌های آن حضرت برشمرد و اظهار کرد: در بالای خانه خود قبه سبزی زده بود که فقرا در آنجا غذا بخورند و فقرا صف می‌کشیدند؛ ایشان مشاور اعظم پیامبر(ص) بود و پیامبر(ص) با ایشان مخالفت نمی‌کرد و وزیر صدق پیامبر(ص) بود.

خدیجه(س) صدیق امت

وی افزود: خدیجه(س) صدیق امت بود؛ انتخاب آگاهانه داشت که اشاره شد همه مردان قبیله می‌خواستند با ایشان ازدواج کنند، ولی گرفتار احساسات نشد و عاقلانه تصمیم گرفت.

وی ادامه داد: خدیجه(س) دفاع همه جانبه از پیامبر(ص) کرد؛ به خصوص در ده سال مکه و دوران سختی دفاع جانانه کرد؛ همه زندگی خود را فدای پیامبر(ص) کرد و بر ایشان منت نگذاشت؛ همچنین عزم و اراده قوی و همت بلند در دفاع از دین و پیامبر(ص) داشت؛ همچنین ایشان حس همدردی و رسیدگی به فقرا و مستمندان داشت.

رفیعی اظهار کرد: خدیجه(س) همه زندگی خود را وقف اسلام کرد و مسلمانان در اسلامیت خود مدیون این بانو هستند؛ ما هنوز در تجلیل از ایشان عقب هستیم و باید بیش از این برای تبلیغ و ترویج زندگی‌شان تلاش کرده و در هر شهر، مؤسسه، مسجد و مرکزی به نام خدیجه ایجاد شود و مطمئن باشیم که حضرت زهرا(س) و ائمه(ع) هم راضی هستند.

انتهای پیام
captcha