آشنایی با زندگی بانوی صاحب تفسیر «بیانی از قرآن»
کد خبر: 3905177
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
با خادم قرآن / 13

آشنایی با زندگی بانوی صاحب تفسیر «بیانی از قرآن»

مرحومه زهرا بیگم‌روستا، صاحب تفسیر سه جلدی قرآن کریم با نام «بیانی از قرآن» از بدو کودکی به فراگیری علوم قرآنی و دینی علاقه‎مند بود و در مراحل مختلف زندگی تعلیم و تعلم را هیچ‌گاه فراموش نکرد.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشتی به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم زهرابیگم روستا، مدرس قرآن‌ كريم‌ یکی از این افراد بود.

زهرا بیگم‌روستا در سال ۱۲۹۵ در محله سرچشمه تهران در خانواده‌ای علمی دیده به جهان گشود. وی با وجود مادری كه مسلط به قرآن و احكام شرعی بود و پدری چون سيدحسن جلال‌الدين‌گنابادی كه به درجه اجتهاد رسيده بود و چهل‌سال در مسجد سپهسالار(مدرسه عالی شهید مطهری)، امام جماعت آن مكان بود به كسب علوم و فرا گرفتن قرآن و علوم اسلامی تشويق شد تا جايی كه در سن هفت‌سالگی روان قرآن را تلاوت می‌كرد.


بیشتر بخوانید:


ایشان دوران ابتدایی تا متوسطه را در دبیرستان شمس‌المدارس تهران به پایان رساند. علی‌رغم علاقه فراوان به دریافت دانش در سطوح عالی به سبب ممنوعیت حجاب بانوان در دانشگاه و نیز فقدان دانشگاه‌هایی ویژه بانوان موفق به ادامه تحصیل نشد، لذا زیر نظر مرحوم پدر به مطالعه کتب دینی پرداخت و به تدریج به آموختن دروس حوزوی مشغول شد و سپس ادبیات مقدماتی عرب و كتاب «حاشيه» ملاعبدالله و «منطق مظفر» را در محضر مرحوم استاد راشدی که سمت استادی دانشگاه تهران را داشت، فراگرفت. همزمان به اطلاعات خود در زمینه امور اعتقادی، احکام و اخلاق افزود و از کلاس درس آیت‌الله سیدعلی گلپایگانی نیز بهره‌ برد. او تلاش می‌کرد آموخته‌های خود را به وسیله تدریس تثبیت کند.

در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی هلال‌احمر به منظور تعلیم و ترجمه قرآن برای بانوان مأموریت یافت و از همین رهگذر با مطالعه منابع مهم تفسیری نظیر مجمع‌البیان، صافی، منهج‌الصادقین، مخزن‌العرفان و المیزان به نگارش تفسیر قرآن اهتمام ورزید. ابتدا گمان نداشت که نتیجه همت او چنان مورد اقبال قرار گیرد، اما مدتی بعد از اتمام نگارش این مطالب اثرش با عنوان «بیانی از قرآن» در سه جلد و با تیراژ 3000 نسخه با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

از بیگم‌روستا پیش از این نیز جزوه کوچکی به نام «راهنمای حج» در دو نوبت چاپ و منتشر شده بود. با این وجود، بیشترین همت خود را مصروف امر تدریس می‌کرد. چنان‌که از ابتدای تأسیس دبیرستان علوی به مدت بیست سال تعلیم احکام را عهده‌دار بود. سپس شش سال را نیز در حوزه علمیه مرحوم شهید شاه‌آبادی به این امر مبادرت کرد. بعد از انحلال این حوزه در سازمان تبلیغات اسلامی آموزش تحریرالوسیله امام خمینی(ره) را برگزید و ساعاتی از روز را نیز در دبیرستان‌های گوناگون به آموزش اخلاق و احکام می‌پرداخت.

همچنین برای آموزش قرآن و ترویج فرهنگ اسلامی تا حد امکان به فعالیت تبلیغی و آموزشی پرداخت و برای تمامی سال‌هایی که آموزش قرآن داشت کوچکترین وجهی دریافت نکرد.

پنج‌شنبه///معلمی که آموخته‌هایش را با تدریس تثبیت بخشید/ کوچکترین وجهی برای آموزش دریافت نکرد

سرکار خانم روستا از ابتدای تأسیس فاطمیه بانوان از سال ۱۳۴۱ ـ ملکی وقفی به نام این خادم قرآن وقف شده از سوی بانو «شوشتری» ـ سرپرستی و مدیریت آن را عهده‌دار شد. وی هفته‌ای سه روز در قالب جلسات تفسير قرآن، احكام و نهج‌البلاغه تدريس داشت و در تمامی مناسبت‌های مذهبی و ماه مبارك رمضان كلاس‌های قرآن و جلسات مذهبی برپا می‌كرد.

اين خادم برگزيده قرآن در سن بیست‌سالگی با محمد روستا، رئيس اداره پست داخلی تهران كه انسان وارسته و معتقد به شرعيات و آموزه‌های دينی و بسيار خوش اخلاق بود، ازدواج كرد. بانو روستا با حمایت‌های همسرش تمامی مراسم مذهبی و سخنرانی‌ها را در منزل برگزار می‌كرد و وی نه تنها كوچكترين منعی برای آموزش‌های قرآنی همسرش نداشت، بلكه مشوقش بود.

خادم‌القرآن زهرابيگم روستا، خردادماه سال 1390 پس از عمری مجاهدت در راه نشر مفاهيم و معارف بلند قرآن دعوت حق را لبيك گفت و به لقاء الله پيوست و در محل باغ بهشت در شهر قم به خاک سپرده شد.

خبرگزاری ایکنا نیز در شماره 44 نشریه رایحه در سال 87 طی ویژه‌نامه‌ای به بزرگداشت مربی و مدرس قرآن، زهرا بیگم‌روستا پرداخت.


بیشتر بخوانید:


یادآور می‌شود، ایشان در سال 1381 در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و در نهمین دوره تجلیل از خادمان برگزیده قرآن موفق به دریافت عنوان خادمان قرآن کریم در عرصه آموزش شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha