خادم‌القرآن «عباس دوزدوزانی»؛ نخستین فرمانده‌کل سپاه و وزیر ارشاد
کد خبر: 3913098
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
با خادمان قرآن / 19

خادم‌القرآن «عباس دوزدوزانی»؛ نخستین فرمانده‌کل سپاه و وزیر ارشاد

مرحوم دوزدوزانی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و با همراهی چند تن از انقلابیون، شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلابی اسلامی را در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ پایه‌گذاری کرد و خود نیز به‌عنوان اولین فرمانده کل سپاه پاسداران مشغول به کار شد. وی همچنین به‌عنوان اولین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران وارد کابینه دولت شهید رجایی شد.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راه‌گشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشتی به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم عباس دوزدوزانی یکی از این افراد است.

عضویت در حزب ملل اسلامی

عباس دوزدوزانی در سال 1321 در تبریز به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش فراگرفت و سپس برای تکمیل تحصیلات به تهران آمد. وی  پس از اخذ دیپلم به استخدام آموزش و پرورش درآمد و از همان زمان فعالیت‌های سیاسی‌اش نیز آغاز شد. وی اغلب در اعتصابات و تظاهرات معلمان علیه رژیم پهلوی مشاركت داشت.

دوزدوزانی در سال 1343 به عضویت حزب ملل اسلامی درآمد و به دنبال کشف فعالیت‌های حزب مزبور و دستگیری اعضای آن در سال 1344، او نیز دستگیر و حدود یك سال زندانی شد.

عباس دوزدوزانی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مؤثری ایفا کرد به گونه‌ای که به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و با همراهی چند تن از انقلابیون، شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلابی اسلامی را در دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ پایه‌گذاری کرد و خود نیز به‌عنوان اولین فرمانده کل رسمی سپاه پاسداران مشغول به کار شد.

وزیر ارشاد ملی در کابینه شهید رجایی

مرحوم دوزدوزانی در کابینه شهیدمحمدعلی رجایی (در مقام نخست‌وزیر) وزیر «ارشاد ملی» شد. وی همچنین نماینده مجلس اول از سوی مردم تبریز و نمایندگی در مجالس دوم و سوم را از سوی مردم تهران بر عهده داشت. از دیگر سمت‌های دوزدوزانی می‌توان معاون وزیر علوم، مشاور رئیس جمهور، عضو و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دوره اول شوراها و رئیس کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب را نام برد.

آخرین منصب دوزدوزانی مشاور ارشد ریاست جمهوری بود و بعد از آن بازنشسته شد.

او داری ترجمه منظوم قرآن در قالب 13 هزار و 500 بيت در وزن بحر متقارب است و «بسم الله الرحمن الرحیم» در این ترجمه به این صورت برگردان منظوم شده است که «به نام خداوند رحمت صفت / که بر عام و خاصش بود مرحمت».

عباس دوزدوزانی، یک‌شنبه، هفتم مرداد ۱۳۹۷ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

یادآور می‌شود، ایشان در سال 1396 در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به دریافت عنوان خادمان قرآن کریم در عرصه مدیریت مفتخر شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha