آذریزدی؛ قصه‌‌نویس کودکان با مضامین قرآنی
کد خبر: 3926505
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
با خادمان قرآن /28

آذریزدی؛ قصه‌‌نویس کودکان با مضامین قرآنی

مرحوم مهدی آذریزدی را قریب به اتفاق با مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» می‌شناسند. وی با ترس از کم‌سوادی و عدم اعتماد کافی تصمیم گرفت که برای بچه‌ها کتاب داستان بنویسد. این بود که در سال 1335 جلد اول کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را چاپ کرد و بعدها جایزه یونسکو را کسب کرد. سه کتاب دیگر او نیز از سوی شورای کتاب کودک به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشت به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم مهدی آذریزدی یکی از این افراد است.

ممانعت از تحصیل

مرحوم مهدی آذریزدی را اغلب با معروف‌ترین اثر او مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» می‌شناسند. وی در سال 1301 در شهر خرمشاه یزد دیده به جهان گشود. قرآن را در چهار سالگی نزد مادر بزرگش آموخت، مقداری خواندن و نوشتن نیز نزد پدرش فراگرفت. هنگامی که به سن مدرسه رسید، پدرش او را به مدرسه نگذاشت و معتقد بود که مدرسه‌های دولتی آن‌ روز، اخلاق را فاسد می‌کند و ناگزیر تا 15 سالگی همراه پدر در صحرا و باغ‌های اربابی، کار می‌کرد.

در 15 سالگی به اصرار مادرش تا یکی دو سال به شاگرد بنایی گماشته شد تا حشرونشری با مردم داشته‌ باشد. در 20 سالگی از کار بنایی به کار در کارگاه جوراب‌بافی یزد کشیده شد. پس از آنکه صاحب کارگاه جوراب‌بافی تصمیم به تأسیس دومین کتابفروشی شهر یزد گرفت، او را از میان شاگردان کارگاه به کتاب‌فروشی منتقل کرد، با کار در کتاب‌فروشی بود که دریافت چقدر دانستنی‌ها در کتاب وجود دارد و وی از آن‌ها بی‌خبر است. این کار زمینه آشنایی او با اهالی شعر و ادب را فراهم کرد.

حسرت درس و مدرسه

هنگامی که نوجوانان محصل را می‌دید که کتاب می‌خریدند و از او بیشتر می‌دانستند، حسرت درس و مدرسه در ذهن وی شعله‌ور می‌شد و به همین خاطر بود به کتاب خواندن پناه برد تا شاید بتواند قدری از این محرومیت‌ها را جبران کند. عشق کتاب در دل وی ریشه کرده بود، لذتی که تا پایان عمر با کتاب‌خواندن همراه وی بود.

مرحوم آذریزدی در جوانی به تهران رفت و در آنجا 50 سال در کتاب‌فروشی‌ها و چاپخانه‌ها به کار گمارده شد. وی با معرفی همشهری خود (حسین مکی) در چاپخانه حاج محمد علی علمی واقع در خیابان ناصرخسرو برای نمونه‌خوانی و غلط‌گیری انتخاب شد و همزمان با آن در چندین مؤسسه دیگر از جمله چاپخانه بنگاه ترجمه و نشر کتاب، روزنامه آشفته و روزنامه اطلاعات کار می‌کرد.

نگارش کتاب با ترس از کم‌سوادی

وی با ترس از کم‌سوادی و عدم اعتماد کافی تصمیم گرفت که برای بچه‌ها کتاب داستان بنویسد. این بود که در سال 1335 جلد اول کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را چاپ کرد. اولین کار وی با تشویق دوستان و همکارانش مواجه شد، بنابراین تصمیم گرفت به این کار با تمام تلاش ادامه دهد. آذریزدی در سال 1373 تهران را رها کرد و به موطن و زادگاه خویش بازگشت. لازم به ذکر است که آثار ایشان (قصه‌نگاری برای کودکان و نوجوانان) مضامین قرآن و اخلاقی دارد و برای بچه‌ها بسیار دوست‌داشتنی است.

برخی از تألیفات مهدی آذر یزدی:

  1. قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب در 8 جلد (چاپ امیرکبیر)
  2. قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، در 10دفتر (چاپ امیر اشرفی)
  3. شعر قند و عسل (چاپ امیر اشرفی)
  4. مثنوی بچه خوب (چاپ امیر اشرفی)
  5. قصه‌های ساده برای نوسوادان (چاپ جامی)
  6. تصحیح مثنوی مولوی چاپ پژوهش
  7. دستور طباخی و تدبیر منزل
  8. خاله گوهر
  9. گربه تنبل

مرحوم آذریزدی به سبب نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» جایزه یونسکو و نیز جایزه سلطنتی کتاب سال را پیش از انقلاب ۱۳۵۷ دریافت کرده بود. سه کتاب او توسط شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد.

او در ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و پس از مرگ وی در شهر یزد به همت حوزه هنری استان یزد و با همکاری اداره پست آن شهر تمبر یادبودی با شمارگان هزار و 600 چاپ شد.

یادآور می‌شود، به خاطر آثار ارزشمند او در حوزه کتاب کودک، روز درگذشت او به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده ‌است. همچنین مرحوم آذریزدی در سال 1378 در همايش تجليل از خادمان قرآن كشور از سوی رئيس‌جمهور مفتخر به دریافت عنوان خادمان قرآن در عرصه پژوهش شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha