آشنایی با «فاطمه سیدخاموشی» مؤسس مدرسه علمیه نرجس(س) در مشهد
کد خبر: 3921627
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
با خادمان قرآن / 25

آشنایی با «فاطمه سیدخاموشی» مؤسس مدرسه علمیه نرجس(س) در مشهد

فاطمه سیدخاموشی ملقب به استاد طا‌هایی در کودکی اصول اولیه دین‌داری را نزد پدر و مادر فراگرفت و برای استحکام بخشیدن به اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود از محضر بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله میرزا جواد‌آقا تهرانی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و ... استفاده کرد. او به تشویق بزرگان، مدرسه علمیه نرجس(س) را در مشهد تأسیس کرد که با استقبال بانوان همراه شد.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرز و بوم آموزنده و راه‌گشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشتی به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و بحق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم فاطمه سیدخاموشی، ملقب به استاد طاهایی، یکی از این افراد است.


بیشتر بخوانید:


تعلیم و تربیت در خانواده‌ای عالم

فاطمه سیدخاموشی(طاهایی) در سال 1309 در خانواده‌ای متدین و در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی تحت تعلیم و تربیت پدرش «حاج عبدالله سیدخاموشی» که از تجار خوش نام و مورد وثوق تهران بود، سال‌های اولیه عمر را سپری کرد. مادرش «حاجیه شوکت ترخانی» خواهر مرحوم آیت‌الله میرزا جواد‌آقا تهرانی بود که اصول اولیه دینداری را به فاطمه آموخت. پس از پایان تحصیلات علوم جدید، زندگی مشترک خود را با حجت‌الاسلام سیدجلال‌الدین طاهایی(ره) آغاز کرد. در سال 1325 به مشهد مقدس مهاجرت کرد و ساکن آن شهر شد. در این مدت، در محضر حجت‌الاسلام سید‌هاشم طاهایی، پدر همسرش، به تحصیل دانش ادامه داد.

تحصیل نزد بزرگان دین

وی همچنین برای استحکام بخشیدن به اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود از بزرگان دیگری چون مرحوم آیت‌الله میرزا جواد‌آقا تهرانی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، مرحوم حجت‌الاسلام شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد، مرحوم حجت‌الاسلام موسویان و مرحوم شیخ غلامحسین تبریزی (عبدخدایی)، مرحوم شیخ علی اکبر نهاوندی و سیدهاشم نجات بهره‌های فراوان برد.

تشکیل کلاس‌های معارف اسلامی

وی در سال 1335 موفق به تشکیل کلاس‌های معارف اسلامی و تدریس علوم دینی شد و در پی استقبال زیاد بانوان و پیشنهاد علما و بزرگانی چون آیت‌الله‌العظمی میلانی‌(ره)، در سال 1345 اقدام به تأسیس مدرسه علمیه(مکتب) نرجس(س) کرد.

همزمان با اوج‌گیری قیام مردمی علیه رژیم پهلوی، به سبب فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی استاد طاهایی که با هدف روشنگری مردم انجام می‌گرفت، در یکی از سخنرانی‌های وی با هجوم ایادی رژیم، حوزه علمیه نرجس(س) موقتاً به تعطیلی کشیده شد و در این مقطع، مجالس درس و سخنرانی به طور مخفیانه در منازل مردم ادامه یافت. فعالیت‌های گسترده و متنوع استاد فاطمه سیدخاموشی را می‌توان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران به این شرح گزارش کرد:

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

  1. حضور فعال در مبارزات سیاسی فرهنگی علیه رژیم ستم‌شاهی به طرق گوناگون
  2. تدریس علوم و معارف اسلامی (فقه، کلام، اصول، منطق، ادبیات عرب، تفسیر، اخلاق، اقتصاد، تعلیم و تربیت، حقوق خانواده، نهج‌البلاغه و...)
  3. هدایت­گری و ارشاد نسل جوان به ویژه دانشجویان و فرهنگیان.
  4. تأسیس و مدیریت مدارس علمیه مکتب نرجس(س) و شعب آن در سراسر کشور از جمله شهرهای ایرانشهر، زاهدان، زابل، بیرجند، تربت جام، سبزوار، کاشمر و فریمان.
  5. حضور فعال در جریان زلزله طبس به همراه جمعی از بانوان به منظور کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی

  1. تدریس و همکاری مستمر با مراکز آموزش عالی، مراکز تربیت معلم، دانشکده‌های الهیات، پزشکی و ...
  2. تحقیق و تدوین جزوات مختلف در موضوعات اسلامی
  3. شرکت در سمینارهای متعدد از جمله:

-  کنگره پاکستان و ایراد پنج سخنرانی به مناسبت چهاردهمین قرن ولادت حضرت زینب(س)

-  کنگره مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در قم و تهران

-  اجلاس تشخص و منزلت زن در تهران

-  سمینارهای تشخص و منزل زن در تهران

-  سمینارهای دفاع از حقوق زن در شیراز، قم و رفسنجان

   4. شش مرتبه تشرف به بیت‌الله‌الحرام از سوی سازمان حج و زیارت و هیئت پزشکی، جهت تبلیغ

   5. برگزاری همایش‌ها و میزگردهای بسیار در موضوعات متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی

   6. جذب و تربیت طلاب جوان خارجی از کشورهای چین، پاکستان، فرانسه، آمریکا، اندونزی، تایلند، عربستان، مالزی، عراق، افغانستان، کنگو، تاجیکستان، بوسنی و هرزگوین، برمه، آذربایجان و...

   7. تربیت نیروهای متخصص و متعهد داخلی برای خدمت در آموزش و پرورش

   8. اعزام مبلغ به مراکز مختلف مشهد و سایر شهر‌ها و همچنین کشورهای آلمان، امارات عربی متحده، پاکستان، چین، مالزی، قزاقستان و عربستان سعودی

آثار و تألیفات

از تألیفات وی علاوه بر ده‌ها جزوه درسی، می‌توان به کتاب‌های ذیل اشاره کرد:

  • سیری در خطبه فدک حائز رتبه کتاب برتر در همایش «برترین حوزوی و پیروی علمی و علمی از یگانه زمان حضرت زهرا(س)»
  • سیری در دعای مکارم الاخلاق
  • معیار شناخت شیعه
  • سیری در زیارت عاشورا

استاد طاهایی افزون بر عضویت شورای فرهنگ عمومی استان خراسان از سال 1378 تا‌کنون، در سال 1382 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم نمونه فرهنگ و در سال 1383 در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان خادم قرآن در عرصه آموزش معرفی شده بود.

یادآور می‌شود، فاطمه سیدخاموشی (طاهایی)، مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد در بهمن‌ 88 بر اثر عارضه قلبی در بیمارستانی در مشهد دار فانی را وداع گفت.

خبرگزاری ایکنا شماره شصت و پنجم نشریه رایحه خود را به ویژه‌نامه بزرگداشت خادم القرآن الکریم، استاد فاطمه سیدخاموشی (طاهایی) اختصاص داد. این شماره با مطالبی از قبیل نگاهی به زندگینامه و فعالیت‌های قرآنی استاد فاطمه سیدخاموشی، فاطمه سیدخاموشی (طاهایی) در نگاه مسئولان، فاطمه سیدخاموشی در نگاه شاگردان و همراهان و نگاهی به آثار قرنی استاد فاطمه سید خاموشی(طاهایی) همراه است. این شماره از نشریه در ۱۵ آذر ۱۳۸۸ منتشر شد. 

نشریه رایحه ویژه‌نامه بزرگداشت خادم القرآن الکریم، استاد فاطمه سیدخاموشی (طاهایی) را اینجا بخوانید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha