کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن» منتشر شد
کد خبر: 3905935
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن» منتشر شد

مدیرگروه تفسیر تنزیلی مؤسسه تمهید با بیان اینکه کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن» درصدد تبیین روش قرآنی تحول جامعه از آلودگی به پاکدامنی است، اظهار کرد: در این اثر به مراحل تغییر و سیر قرآنی تحول از آلودگی جنسی به پاکدامنی توجه شده و تلاش می‎شود تا الگوی ایجاد پاکدامنی و پاس‎داشت آن را در جامعه‎ امروز ایران به‎دست مخاطبان دهد.

کتاب «روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن» منتشر شدحجت‌الاسلام والمسلمین محمد سلطانی، مدیرگروه تفسیر تنزیلی مؤسسه تمهید، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: یکی از مهم‏‌ترین و کلیدی‌‏ترین مقولات فرهنگی صحنه‏ مبارزه با استکبار جهانی، مسئله اخلاق و عادات و رفتارهای جنسی مردم در ایران و کشورهای اسلامی است و باید به فکر راه‌حلی بود تا نسل‎های جدید و به‎خصوص جوانان، توان آراسته شدن به پاکدامنی را پیدا کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه روش‎های فرهنگ‌‏سازی این مقوله و استقامت دادن مردم، از مدل روشنی برخوردار نبوده و همین امر موجب شده است تا تلاش‌‏های فرهنگی و تربیتی دستگاه‏‌ها و سازمان‌‏ها، ثمره لازم را نداشته باشد و حتی اعتماد به دستگاه‎های حقوقی و انتظامی به‎تدریج کم‎تأثیر شود و روز به روز از توان بازدارندگی برخوردهای انتظامی و قضایی کاسته شود.

مدیرگروه تفسیر تنزیلی مؤسسه تمهید اظهار کرد: نسخه‎ درمان دردها و راه برپاکردن عادلانه‎ اجتماعات انسانی و اسلامی، بازگشت به قرآن است. این نسخه‎ شفابخش در جاهلیت معاصر نزول، توانست چنان تحولات شگرف نورانی ایجاد کند و امروز هم قادر است چنین تأثیراتی برجای بگذارد. روش‎های تحول در نزول تدریجی قرآن، قابل کشف و استخراج است و می‎توان از سیر اقدامات قرآن، مدل‎ها و الگوهای ساده‎شده‎ای برای تحولات اجتماعی و اخلاقی جوامع جدید به‎دست آورد. کنار گذاشتن این روش‎ها باعث شده که اجتماعات مسلمانان از پیشرفت و پیشروی باز بمانند و نتوانند جامعه‎ نمونه برای دیگران شوند. 

وی اظهار کرد: مؤسسه‏ قرآنی تمهید، از سال 1385 بر مسئله مهندسی فرهنگی متمرکز شده و درصدد است تا فرهنگ‏‌سازی و بازسازی فرهنگی نظام اسلامی را بر پایه‎ رهنمودهای قرآن سامان دهد. این مؤسسه در تحقیقات خود، با توجه به نزول تدریجی قرآن و با رویکرد ترتیب نزولی (تنزیلی)، پیگیر شناخت روش‌‏های فرهنگ‏‌سازی است که از قرآن استخراج و استنباط شده باشد تا با الگو قرار دادن قرآن کریم، روش‌‏های تغییر و تحول در جامعه ایران و دیگر اجتماعات معاصر را پیگیری کنند.

مدیرگروه تفسیر تنزیلی مؤسسه تمهید با بیان اینکه کتاب «روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن» درصدد تبیین روش قرآنی تحول جامعه از آلودگی به پاکدامنی است، اظهار کرد: قرآن به‎منظور متحول ساختن مردم در اجتماعی آلوده، ابتدا در چند مرحله و به‎تدریج تغییراتی در آن ایجاد کرد تا آن‎که اجتماعی پاک‎دامن پدید آید. در این کتاب به مراحل تغییر و سیر قرآنی تحول از آلودگی جنسی به پاکدامنی توجه شده و تلاش می‎شود تا الگوی ایجاد پاکدامنی و پاس‎داشت آن را در جامعه‎ امروز ایران به‎دست مخاطبان دهد.

وی تصریح کرد: ساختار کتاب در یک مقدمه و چهار فصل تنظیم شده است. در بخش کلیات، کلیاتی اجمالی درباره‎ اهمیت و ضرورت بحث پاکدامنی، سؤالات اصلی که متن حاضر به آن پاسخ می‎دهد، روش علمی مباحث که به سبک تنزیلی است، تقدیم خوانندگان می‎شود. سپس در رابطه با مفاهیم کلیدی مرتبط با موضوع کتاب، مطالبی بیان می‎شود.

سلطانی اضافه کرد: در فصل اول، مرحله‎ اول، تغییر مردم در حرکت به‎سوی پاکدامنی از منظر قرآن، یعنی اجتناب دادن آنان از آلودگی و ارزش‎گذاری پرهیز از آلودگی جنسی بیان و در فصل دوم، روش قرآن در تثبیت ارزش پرهیز از آلودگی جنسی بررسی می‎شود. فصل سوم به هنجارسازی پرهیز از آلودگی جنسی در اجتماع مؤمن اختصاص دارد و در فصل چهارم راه‎های مراقبت از هنجار شکل‎گرفته تشریح می‎شود. در خاتمه ‎متن به بیان نتایج حاصل از پژوهش صورت‎گرفته، به‎منظور استخراج مدل قابل اجرا در عصر و مصرهای پس از نزول پرداخته شده است.

انتهای پیام
captcha