سهم ورود حوزویان به آموزش و پرورش ناچیز است / بی‌توجهی به جایگاه حوزه در آموزش عالی
کد خبر: 3912126
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

سهم ورود حوزویان به آموزش و پرورش ناچیز است / بی‌توجهی به جایگاه حوزه در آموزش عالی

حجت‎الاسلام فلاحی در نشستی خبری گفت: متأسفانه در طول سالیان گذشته حوزه علمیه جایگاه بالایی در بخش آموزش عالی کشور نداشته و به آن بی‎توجهی شده و سهم ورود حوزویان به آموزش و پرورش نیز ناچیز است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی، عضو و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، امروز، دوم مردادماه، در نشستی خبری در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه در قم گفت: رسانه‌ها در بحث ایجاد عدالت و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و جلوگیری و شفاف‌سازی مفاسد اقتصادی نقش بسیار مهمی دارند.

وی با بیان اینکه در شرایط مشکلات اقتصادی و تحریم شدید این سؤال در اذهان وجود دارد که دستاوردهای انقلاب چه بوده است؟ گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در تبیین دستاوردهای نظام دارند تا این نوع تفکرات از اذهان زدوده شود، زیرا این فشار اقتصادی و تحریم در طول تاریخ در تمامی دنیا بی‌نظیر است و هر کشور دیگری زیر بار این فشارها بود از هم فرومی‌پاشید.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نقش رهبری را در این مسئله بسیار مهم توصیف کرد و افزود: مسئولان یکی از کشورها در سخنانی گفته بود اگر هر کشوری با وجود تحریم 40 ساله بود فرومی‌پاشید، ولی شما چند ویژگی از جمله رهبری را دارید.

لزوم تغییرات ساختاری در نظام آموزشی

فلاحی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات، تغییرات ساختاری در آموزش است؛ در قوانین کشورهای دیگر ممکن نیست یک استاد هشت مقاله علمی و پژوهشی چاپ کند، در حالی که برخی دانشگاه‌ها مجبور می‌کنند که یک استاد در سال بیش از این مقاله بنویسد.

وی افزود: 12 هزار قانون در مجلس داریم که نیازمند تنقیح است از جمله باید در بحث تبدیل وضعیت استادان تجدیدنظر شود، همچنین روش کنونی و استناد به مقاله در آی اس آی اصلا درست نیست. ما در منطقه رتبه اول علمی  و در دنیا رتبه 15 داریم ولی رهبری فرمودند که 70 درصد یافته‌های جدید علمی ما منطبق بر نیازهای بومی و داخلی کشور نیست. به طور مثال حدود ده نوع دارو برای درمان کرونا در حال آزمایش است؛ ایران در این زمینه عقب‌تر از کشورهای دیگر نیست، اتفاقا در بحث مبارزه دومین کشور هستیم و پیشرفت‌های خوبی در ساخت دارو داریم و اگر به صورت جهادی کار شود قبل از پاییز اخبار خوبی در بحث درمان کرونا خواهیم داشت. وزارت بهداشت نگران عوارض دارو و واکسن است ولی بیماری‌ای نیست که نتوان برای آن دارو تولید کرد.

حوزه جایگاه مناسبی در نظام آموزش عالی ندارد

عضو کمیته فرهنگ و تربیت دینی کمیسیون آموزش مجلس درباره بازنگری در کتب دینی گفت: متأسفانه در طول سالیان گذشته حوزه علمیه جایگاه بالایی در بخش آموزش عالی کشور نداشته و بی‎توجهی به آن صورت گرفته است، همچنین سهم ورود حوزویان به آموزش و پرورش نیز ناچیز است. گله ما این است که آیا حوزه جزو آموزش عالی کشور هست یا خیر؟ عمده حوزویان در آموزش عالی هستند ولی هیچ جایگاهی در بحث تقنین و تحقیقات و آموزش و ... ندارند و اگر بودجه‌ای هم تخصیص یابد، از طریق استانداری‌ها به استان‌‌ها داده می‌شود که در حد یک میلیارد تومان است و به هیچ جایی نمی‌رسد.

فلاحی در مورد تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب مورد پذیرش مجلس به عنوان اسناد بالادستی است. قرار است در برخی برنامه‌ها نماینده شورای عالی هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات وجود داشته باشد. بحث ورود به پایان‌نامه‌ها دغدغه کمیسیون است. نکته دیگر اینکه توسعه و تقویت آموزش‌های غیردولتی در کمیسیون رد شده است؛ باید  نظارت جدی‌تری صورت گیرد تا یک مرکز علمی غیرانتفاعی ضعیف تخطی و تخلفی نداشته باشد، از جمله اینکه مدارک آموزشی تقلبی صادر کند.

وی افزود: کرونا هم فرصت و هم تهدید بود؛ تلفات و هزینه‌ها تهدید بود ولی فرصت‌هایی برای تجدیدنظر در روش کارها ایجاد کرد که از جمله در آموزش مجازی است. لذا قطعاً وزارت علوم باید در روش‌های آموزش خود تجدیدنظر کند و به آموزش حضوری بسنده نکند. حتی در بحث درمان هم چنین زیرساخت‌هایی باید ایجاد شود. مجلس در بحث کنکور و زمان برگزاری آن دخالتی نمی‌کند ولی مسئولان مربوطه 30 و 31 مردادماه را زمان قطعی اعلام کرده‌اند ولی قطعاً ستاد مبارزه با کرونا باید نظر نهایی را ارائه دهد. البته برای مقطع دکترا وضعیت متفاوتی وجود دارد. همچنین، بازگشایی مدارس امکان ندارد ولی شروع سال تحصیلی جدید، 15 شهریور ماه خواهد بود و سه شیوه حضوری با جمعیت کم، نیمه‌حضوری و غیرحضوری در دستور کار خواهد بود.

فلاحی تصریح کرد: متأسفانه سهم حوزه در آموزش و پرورش بسیار ناچیز است و ردیف اختصاص‌یافته برای پذیرش طلاب مطلوب نیست و شاید از هر هزار نفر، دو طلبه بتواند وارد آموزش و پرورش شود، در حالی که در کشورهای مسیحی در کنار هر مدرسه، یک کلیسا وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا سال 1400 با کمبود 600 هزار معلم مواجه هستیم، افزود: سیستم پذیرش معلمان هم در سالیان قبل درست نبود. لذا راهکار این است که دانشگاه فرهنگیان به جایگاه خود بازگردد تا خروجی مناسبی داشته باشیم. تلاش می‌شود که 50 درصد آموزش کاربردی باشد، زیرا آموزش‎های تئوری جایگاه خود را از دست می‌دهد و درصددیم تا پایان برنامه این مسئله مرتفع شود؛ الان آموزش تئوری در دنیا منسوخ شده و دانشگاه‌های نسل چهارم، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و... در حال تقویت هستند و شش هزار شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده است و خروجی دانشگاه‌های ما باید همین شرکت‌ها باشد.

انتهای پیام
captcha