کد خبر: 3913593
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
حجت‌الاسلام دلیر بیان کرد:

سیدالشهداء(ع) تجسم اسمای حسنای الهی / خلاقیت در مدیریت اسمائی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) تجسم اسماء حسنی الهی هستند، گفت: مدیریت اسمائی مدیریت خلاقی است که همراه با دانایی و توانایی است، از این رو اگر در دعای عرفه وقتی اسماء حسنی را اصطیاد کنیم، می‌توانیم استفاده زیادی از آنها ببریم و همچون اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) خودمان را با آن اسماء بسنجیم و به صفات الهی مزین شویم.

ارسال//  امام حسین(ع) تجسم اسماء حسنی الهی استبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری پیام اربعین، حجت‌الاسلام بهرام دلیر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه چهارشنبه، 8 مرداد، در همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی که از سوی بنیاد بین‌المللی اربعین در مجمع وارث‌الانبیاء قم برگزار شد، با بیان این که امام حسین(ع) عبد کامل خدا است، گفت: خود امام حسین(ع) در دعای عرفه و فرزندش امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به زیبایی معنای عرفان را بیان کرده‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با بیان این که امام حسین(ع) در دعای عرفه خدا را محیط و عالم را محاط مطرح می‌کند، اظهار کرد: ما عالمی بدون حضور حضرت حق نداریم و تمام عالم صنع و فعل حضرت حق است. دعای عرفه امام حسین(ع) خیلی زیبا این بحث را منعکس می‌کند، امام راحل هم متأثر از بحث‌های ادعیه نظیر دعای عرفه و دعای سحر که شرح جامعی برای اسماء حسنی حق است به این مسئله اشاره کرده‌اند و البته در ادبیات منظوم عرفانی نیز این مضامین نمود ویژه‌ای دارد.

دلیر با اشاره به این که در این ادعیه در حقیقت ادله توحید مثل ضد نداشتن یا مثل نداشتن خداوند به زبان عرفانی آمده است، تصریح کرد: از این رو زبان عرفانی در سفره ادبیات اهل بیت(ع) نشسته است و این طور نبوده که آنها از این زبان فاصله گرفته باشند.

دلیر بیان کرد: اسماءالله بحث‌های مفصلی دارد، از جمله این که اسماء الهی توقیفیه هستند و اسم اعظم و امثال آن که باید روی همه آنها دقت شود به همین دلیل از اسماء حسنی الهی فقط به قرائت و تلاوت بسنده نکنیم به هوش باشیم که تمام این اسماء پیامی دارد؛ برای مثال وقتی در دعا می‌خوانیم: «یا غفار الذنوب!» حال خدایی که بخشنده است بنده بخشنده را هم دوست دارد مگر می‌شود عبدالله بود و دلی سرشار از کینه و حقد و حسد داشت یا وقتی می‌گوییم خدا تواب است از این رو بنده عذر پذیر را دوست دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بحث اسماءالله هر اسمی که می‌شنویم تأمل کنیم که من متعلق به این اسم باشم، دوم متحقق به اسم هم باشم همچنان که امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) تجسم اسماء حسنی الهی هستند و کاش روزی برسد دست گدایی در علوم انسانی به اسماء حسنی الهی دراز کنیم.

پژوهشگر عرفان و اخلاق اسلامی با بیان این که مدیریت اسمائی مدیریت خلاق است، یادآور شد: این نوع مدیریت همراه با دانایی و توانایی است، از این رو در دعای عرفه وقتی اسماء حسنی را اصطیاد کنیم می‌توانیم کلی از آنها استفاده ببریم و همچون اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) خودمان را با آن اسماء بسنجیم و به صفات الهی مزین شویم

انتهای پیام
captcha