تدوین 200 کتاب و 54 طرح علمی در مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع)
کد خبر: 3924663
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
معاون پژوهش مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) خبر داد:

تدوین 200 کتاب و 54 طرح علمی در مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع)

معاون پژوهش مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) از اجری 54 طرح علمی و پژوهشی در این مؤسسه خبر داد و گفت: حدود 200 عنوان کتاب در 19 موضوع از جمله در زمینه‌های فقه محیط زیست، فقه اخلاق و فقه پزشکی، رجال و تفسیر و فقه سیاسی از سوی مؤسسه تألیف شده است.

سیدجواد حسینی‌خواه، معاون پژوهشی مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع)حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌خواه، معاون پژوهشی مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: این مؤسسه با دستور مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی در سال 1376 تأسیس شد و ابتدا هم رویکرد آموزشی داشت، ولی با احساس نیاز به مسائل پژوهشی این مسئله هم در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی در 5 بخش گروه‌های علمی پژوهشی، امور پژوهشی، خدمات پژوهشی، همکاری‌های علمی با مراکز دیگر و انتشارات در حال انجام است، اضافه کرد: این مؤسسه ده گروه علمی پژوهشی دارد؛ گروه فقه پزشکی علاوه بر پژوهش، دوره آموزشی هم دارد؛ فقه و اصول، فقه اجتماعی، فقه اقتصادی، فقه پزشکی، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه اسلامی، فقه سیاسی، فقه قرآن و حدیث، فقه هنر و رسانه، فقه کودک و فقه قضا، گروه‌های علمی مؤسسه را تشکیل می‌دهند.

حسینی‌خواه بیان کرد: از میان این گروه‌ها، گروه فقه پزشکی آموزش پژوهش‌محور و تخصصی دارد که سه دوره هم طلبه پذیرش کرده و تاکنون نزدیک به 20 نفر در این دوره‌ها حضور دارند؛ طلابی در این دوره پذیرش می‌شوند که هفت سال فقه و اصول خوانده باشند. در فقه سیاسی هم سرفصل فقه روابط بین‌الملل نوشته  شده و آماده تدریس و پذیرش طلبه است.

تألیف 200 عنوان کتاب

وی با اشاره به تدوین و تألیف کتاب در این مؤسسه، اضافه کرد: حدود 200 عنوان در 19 موضوع کتاب از سوی مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) در زمینه‌های فقه محیط زیست، فقه اخلاق و فقه پزشکی، رجال و تفسیر، فقه سیاسی و ... تألیف شده است؛ همچنین 25 عنوان کتاب از فارسی به عربی و انگلیسی در همین موضوعاتی که برشمرده شد، ترجمه شده است؛ از جمله کتاب «حق‌التألیف و کپی‌رایت» نوشته آیت‌الله فاضل لنکرانی به انگلیسی ترجمه و در لندن و سایر نقاط توزیع شده است؛ آداب نماز، شیعه و تکفیر هم به انگلیسی و تلقیح مصنوعی هم به عربی ترجمه شده است.

حسینی‌خواه درباره وضعیت طرح‌های پژوهشی بیان کرد: در حال حاضر حدود 14 طرح پژوهشی در حال جذب، 11 طرح پژوهشی در دست تدوین، 25 طرح پژوهشی خاتمه یافته و چهار طرح پژوهشی هم در انتظار نشر داریم.

معاون پژوهشی مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به انتشار دوفصلنامه تخصصی فقه و اجتهاد، اظهار کرد: هفت شماره از این دوفصلنامه منتشر شده و شماره هشتم و نهم هم آماده چاپ است؛ در زمینه خدمات پژوهشی هم کارهایی انجام شده که از جمله آن برگزاری همایش ملی بررسی دیدگاه‌های قرآنی آیت‌الله فاضل و برپایی 26 نشست علمی در هشت موضوع مختلف است. 31 سخنرانی علمی هم برگزار شده است، ضمن اینکه بانک‌های اطلاعاتی مجموعه آثار آیت‌الله فاضل لنکرانی و فرزند ایشان محمدجواد فاضل راه‌اندازی شد است.

حسینی‌خواه از راه‌اندازی سامانه مپفا (سامانه مدیریت پروژه‌های پژوهشی فقهی ائمه اطهار(ع)) خبر داد و تصریح کرد: تاکنون 79 پروژه پژوهشی در این سامانه بارگذاری شده است و قرار است سامانه نخبگان و اطلاعات پژوهشی هم ایجاد شود که فعلاً دسترسی عمومی ندارد. 

50 هزار جلد کتاب

وی با اشاره به کتابخانه مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: 50 هزار جلد در 26 هزار عنوان و 37 موضوع مانند ادیان، تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول مقارن و حدیث، کلام، علوم اجتماعی، علوم سیاسی  و هنر و ... در کتابخانه وجود دارد؛ همچنین کتابخانه تخصصی کلام هم ایجاد شده است و کتاب‌ها به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی موجود است و تاکنون 2300 نفر عضو این کتابخانه هستند.

وی از برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و آموزشی خبر داد و اظهار کرد: کارگاه روش تحقیق، مقاله‌نویسی و ... از جمله این کارگاه‌ها بوده است؛ همچنین با 22 مرکز ارتباط علمی و پژوهشی داریم. 15 همایش و نشست مشترک و دو دوره آموزشی تخصصی در زمینه حقوق بشر اسلامی و حقوق بشردوستانه هم از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.

معاون پژوهشی مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) اضافه کرد: دو کتاب در بحث موضوع‌شناسی خون بندناف و اختلالات روانی با همکاری مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی داشتیم؛ همچنین چند کتاب از جمله عقد بیمه و ... با همکاری انتشارات سمت چاپ شده است؛ ضمن اینکه انتشارات مؤسسه هم 250 عنوان کتاب در قالب 320 جلد را چاپ کرده که متون آن توسط افراد و مراکز دیگر تولید شده است. همچنین 15 عنوان کتاب در دست نشر داریم.

انتهای پیام
captcha