نقش حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) در تثبیت امامت
کد خبر: 3929686
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

نقش حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) در تثبیت امامت

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به خصوصیت مشترک میان حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع)، گفت: پیامبر(ص) از این دو بزرگوار به عنوان بضعه تعبیر کردند، چرا که دین را از سقوط نجات داده و اسلام را از یک انحراف قطعی حفظ و امامت را تثبیت کردند.

نقش حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) در تثبیت امامتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز 26 مهرماه، همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، با اشاره به روایتی از رسول خدا که فرمودند: «بضعه من در سرزمین خراسان دفن می‌شود،» اظهر کرد: در بین تمام اهل‌بیت رسول‌الله(ص) دو نفر را «بضعه» نامیدند، یکی وجود مطهره حضرت زهرا(س) که حضرت فرمودند: «ان فاطمه بضعه منی» و دوم وجود اقدس امام هشتم است که به این عنوان لقب گرفتند.

علم‌الهدی با بیان اینکه حضرت از سایر ائمه اطهار(ع) تعبیر به بضعه نکردند، خاطرنشان کرد: اگر این تعبیر پیامبر(ص) از امام رضا(ع) به عنوان «بضعه» نبود، چنین پندار می‌شد تعبیر اختصاصی به صدیقه اطهر به عنوان فرزند بلافصل است، اما این تعبیر ما را وا می‌دارد که تعبیر «بضعه» دارای راز و رمزی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به معنای «بضعه» عنوان کرد: در زبان فارسی «بضعه» به معنای پاره‌تن است، اما در حقیقت «بضعه» از بضاعت و به معنای قطعه‎ای از وجود انسان و به عنوان سرمایه است همانطور که در بین اعضای بدن دو عضو کبد و قلب به عنوان «بضعه» است که این دو عضو نیز از اعضای حیاتی انسان محسوب می‌شود.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: راز این که پیامبر از امام هشتم به پاره‌ای از وجودشان تعبیر می کنند، به خاطر نقشی است که ایشان در تثبیت امامت و جلوگیری از انحراف در خط ولایت داشته‌اند.

وی با بیان خصوصیت مشترک میان حضرت زهرا (س) و امام رضا (ع) افزود: این دو عزیز، دین را از سقوط نجات دادند و اسلام را از یک انحراف قطعی و اصلی حفظ کردند.

علم‌الهدی ابراز کرد: بعد از پیامبر(ص) با انحراف رهبری از خط امامت، تنها کسی که باعث شد این خط و جریان در امت استمرار پیدا کند و مسئله ولایت در محور امت قرار بگیرد، وجود مطهر صدیقه اطهر بود که اسلام را از این انحراف بزرگ حفظ کرد. حضرت زهرا(س) سبب شد امامت تثبیت شود، از این جهت پیامبر اکرم وجود حضرت زهرا(س) را به «بضعه» تعبیر کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: آن روز که حضرت زهرا(س) قیام کردن سه تا هفت نفر در امت اسلام «اشهد ان علی ولی‌الله» می‌گفتند اما امروز بیش از 300 میلیون نفر می‌گویند «اشهد ان علی ولی الله» و این به خاطر انقلاب و مجاهدت صدیقه اطهر بود که مسبر رهبری را در اسلام مشخص کردند.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه مانند این موقعیت برای امام رضا(ع) نیز پیش آمد، گفت: اگر جریان امام هشتم(ع) نبود، شیطنت مامون ریشه امامت را کنده بود، مامون به عنوان معاویه بنی‌عباس معروف بود، در قبل از مامون حاکمان امام کشی راه انداختند، اما مامون کاری کرد تا امامت از بین برود و جریانی در برابر خلافت باقی نماند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: از زمان امیرالمومنین(ع) تا زمان امام هشتم یعنی از زمان بنی‌امیه تا بنی‌عباس، ائمه را کشتند و سرکوب کردند و خواستند امامت را براندازی کنند اما نتوانستند این کار را بکنند بلکه روز به روز در حال گسترش بود.

وی عنوان کرد: مامون طرحی پیش گرفت و نقشه‌اش این بود تا مسئله امامت براندازی شود، لذا نقشه کشید حضرت را دور از مرکز اسلام خلیفه قرار دهد، مشروط به اینکه مامون ولیعهد شود و سپس امام را به شهادت برساند و خودش جانشین منصوب علی بن موسی الرضا(ع) شود که این یعنی مامون امام و خلیفه بعد از امام رضا(ع) است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: با این اقدام مامون بعد از امام هشتم جریان امامت وجود نداشت و امامت براندازی می‌شود و مامون با این نقشه شیطانی خواست امامت را در خلافت ادغام کند و لذا درصدد اجرای نقشه برآمد.

چرا امام رضا(ع) غریب‌الغربا است

وی افزود: شاید یکی از فجیع ترین نوع شهادت ها نوع شهادت امام رضا است که خود حضرت نیز به آن اشاره کردند. غریب الغربا عنوانی بود که خود حضرت برای خودشان قائل بودند.

علم‎الهدی ادامه داد: همه ائمه شهادتشان در غربت بود، اما چرا امام رضا(ع) اصرار داشتند که شهادتشان در غربت است؟ روایت است که حضرت فرمودند: «بدترین چیزی که در زمان من به وجود آمده این است که من را با زهر کشته و در سرزمین غربت دفن می‌کنند.» این غربت امام رضا(ع) چه خصوصیتی دارد که در بین ائمه به امام هشتم غریب الغربا می‌گوییم و حضرت نیز به این غربت اشاره فرمودند.

وی تصریح کرد: ائمه دیگر شهید شدند و مردم متوجه شدند که آنان شهید شده و مورد ظلم قرار گرفتند اما مامون امام را به شهادت می‌رساند، بدون اینکه کسی متوجه شهادت شود، بعد از شهادت حتی مردم شک کردند که واقعا امام رضا(ع) کشته شدند یا در اثر یک بیماری وفات یافتند.

هدف مامون ادغام امامت با خلافت بود

امام جمعه مشهد ادامه داد: غربت امام هشتم برای این بود که ظلم به امام رضا(ع) مشخص نمی‌شود، امام رضا(ع) در سال 200 هجری و روز 25 ماه ذی‌القعده از مدینه خارج و تا آخر صفر سال 202 تمام این مدت حضرت در مسیر شهادت بودند، این غربت و مظلومیت ندانسته‌ای است که در مورد امام رضا(ع) انجام گرفت.

وی اضافه کرد: ابتدا سهل، وزیر مامون، نامه‎ای به حضرت نوشت که به خراسان بیاید امام پاسخی به نامه نداد، لذا یک تیم نظامی به مدینه آمدند تا امام را ولو شده با زور ببرند و در این بین نیز تبلیغات وسیع کردند که مامون می‌خواهد خلافت را به امام هشتم واگذار کند و شهر را زینت کردند و جشن گرفتند که بناست امام رضا(ع) خلیفه شود و مردم نیز این را باور کردند.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: وجود مقدس امام هشتم در روزهایی که باید به اجبار راهی توس می‌شدند، به مسجد پیغمبر آمدند و روایت است که حضرت در کنار قبر جدشان ضجه می‌زدند و وقتی علت را از حضرت پرسیدند، حضرت فرمودند: «من از جوار جدم خارج می‌شوم و من را در سرزمین غربت شهید کرده و در کنار قبر هارون دفن می‌کنند» و سپس حضرت دست امام جواد(ع) را گرفت و به اصحاب گفتند این فرزند عزیزم بعد از من حجت است و از او اطاعت کنید.

نماینده ولی‎فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: مردم مدینه هم که از نقشه مامون خبری نداشتند، خوشحال بودند که امام رضا(ع) به خراسان می‌روند تا خلیفه مسلمین باشند و بعد از 200 سال سختی قدرت در اهل‌بیت استقرار پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: امام رضا(ع) باید در اینجا نقشه مامون را نقش برآب کند، صدای ضجه از منزل حضرت بلند شد که مردم سراسیمه و ملتهب شدند، ناگهان کنیزی از میان خانه امام بیرون آمد و جمعیت اطراف این کنیز را گرفتند که فریاد زد: «ای مردم شما جشن گرفته‌اید» امام به اهل‌بیت فرمودند: «من را به این عنوان می‎خواهند ببرند و بکشند، شما از امروز برای مظلومیت من گریه کنید.»

انتهای پیام
captcha