به گزارش ایکنا از قم، به نقل از مرکز خبر حوزه، در پی سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جلسه ستاد کرونا و نیز پاسخ ایشان به استفتائاتی در خصوص کرونا حجتالاسلام والمسلمین حسن آقانظری عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس موسسه دایرة المعارف فقه اسلامی بر اساس مذهب اهل بیت(ع)، توضیحاتی را درباره مبانی فقهی، حقوقی، اخلاقی و اجرایی مسئله، بیان کرد.
وی ضمن تاکید بر این نکته که یکی از موضوعات فقهی در بحث ضمانات قهریه، حفظ و احترام به حیات خود و دیگران است، گفت: هر فرد مسلمانی مکلف است که احکام ضمان قهری را رعایت نماید زیرا در فرض اضرار و ایجاد خسارت مادی و معنوی، شخص عامل خسارت، ضامن و جبران خسارت و تامین رضایت شخص خسارت دیده الزامی است.
آقانظری افزود: دفع ضرر از خود عقلاً و شرعاً الزامی است. خواه ضرر یقینی و خواه احتمالی عقلائی باشد. حتی ضرر احتمالی هم از نظر عقلائی باید مورد توجه قرار گیرد و در این مورد توجه به نظرکارشناسی کارشناسان مربوطه نقش اساسی دارد.
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تاکید کرد: خسارت وارد کردن به دیگران مطلقاً حرام و موجب ضمان و مسئولیت است در صورتی که فردی بداند یا احتمال عقلائی بدهد که با حضور خود در جلسهای یا ملاقات با دیگران موجب اضرار به آنها میشود، واجب است که ملاقات با دیگران را ترک کند و در فرض اقدام عمدی از جهت تکلیفی ممنوعیت شرعی و از جهت حکم وضعی ضامن کلیه خسارات وارده به زیان دیده خواهد بود و در صورت غیر عمدی، ضامن کلیه خسارات است و اگر موجب فوت فردی شود، چه بسا ضمان دیه برعهده وی خواهد بود.
آقانظری با اشاره به نظر کارشناسان و پزشکان در خصوص ویروس کرونا، اظهار کرد: از نظر کارشناسان مربوطه، ویروس کرونا مدتها در بدن مخفی میماند. چنانچه ثابت شود که فرد مبتلا در زمان خفای بیماری خود موجب انتقال به دیگری شده است، هر چند از جهت ندانستن بیماری خود، گناهی ندارد ولکن ضمان خسارت وارده را بر عهده دارد و میباید آنها را تامین کند.
عضو جامعه مدرسین، ضمن تاکید کلی بر رعایت نظر کارشناسان و پرهیز از تجمعات، در خصوص تجمعات و مراسمات مذهبی هم گفت: نماز جماعت و عبادت و دعا در مشاهد مشرفه با توجه به ملاقات افراد با یکدیگر از موارد احتمال عقلائی سرایت بیماریست. با توجه به این احتمال عقلائی کارشناسان، چنین اجتماعاتی باید با احتیاط کامل ورعایت اصول توصیه شده برگزار شود.
آقانظری مباحث مربوط به کرونا را علاوه بر نگاه تکلیفی افراد جامعه، متوجه فقه الحکومه هم دانست و توضیح داد: بحث کرونا از نظر فقه الحکومه به گونه ای دیگر مطرح میشود زیرا وظیفه حاکمیت بر مدار تامین مصلحت عامه شکل میگیرد نه منع از خسارات و یا جبران خسارت.
انتهای پیام