تأثیر 60 درصدی سابقه تحصیلی در کنکور کارشناسی به تصویب رسید
کد خبر: 3937240
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
منصور کبگانیان خبر داد:

تأثیر 60 درصدی سابقه تحصیلی در کنکور کارشناسی به تصویب رسید

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور تا حداقل ۶۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: همچنین تأثیر آزمون سراسری کتبی به میزان حداکثر ۴۰ درصد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه یک صد و سی و نهم این ستاد و در جمع خبرنگاران، با اشاره به موضوع ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و بحث کنکور، اظهار کرد: در تقسیم کاری که در نظام انجام شده، مراجع مختلفی برای کنکور علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شدند و تصمیمات کلان مربوط به سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در ادامه با بیان اینکه این امر مأموریت ذاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: ساماندهی نظام سنجش و پذیرش از ابتدا مورد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، اما به دلایلی از جمله اطمینان‌پذیری از زیرساخت‌های آموزش عالی کشور و مطالعات عمیق کارشناسی به تعویق افتاده است.

وی ادامه داد: از پتانسیل سایر دستگاه‌ها هم برای ساماندهی کنکور استفاده می‌شود. روی مباحثی بحث و بررسی صورت گرفت، اما این مصوبات برای سال جاری و کنکور امسال اجرایی نمی‌شود. داوطلبانی که در حال مطالعه برای کنکور هستند، نگرانی نداشته باشند.

کبگانیان ادامه داد: طبق تصمیمات ستاد، نقشه سیاست‌های اجرایی سنجش و پذیرش را تصویب می‌کنیم و به شورای سنجش و پذیرش ابلاغ می‌شود. طبق سند آمایش آموزش عالی، طرح مفصلی را برای اجرایی شدن خواهیم خواست و این طرح باید با سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگ باشد و کل مجموعه طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد. این پروسه زمان‌بر و نیازمند دقت است، اما ساماندهی کنکور شروع شده و باید به پایان برسد.

وی افزود: سیاست شماره یک منوط به تفکیک سنجش از پذیرش بود که با کمی اصلاحات تصویب شد. سیاست دوم خود بحث پذیرش است. بخش پذیرش در این جلسه مورد بحث قرار گرفت و استفاده از سابقه تحصیلی مورد تأکید قرار گرفت و ۶۰ درصد سابقه تحصیلی برای تأثیر در کنکور تصویب شد و بر این اساس، کنکور و آزمون کتبی متمرکز فقط ۴۰ درصد تأثیر خواهد داشت.
 
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این تصمیم برای تأثیر سابقه تحصیلی به این دلیل است که معتقدیم باید عمق یادگیری داوطلبان بررسی شود، چرا که آزمون تستی یادگیری از این عمق برخوردار نیست.

وی در ادامه گفت: دلیل اینکه این موضوع تاکنون اجرا نمی‌شد، این بود که در آموزش و پرورش و امتحان و در موضوع امتحانات نهایی نخستین بحث امنیت امتحانات نهایی بود که در استان‌های مختلف و شهرستان‌های مختلف مورد سوال بود و وقتی بررسی شد متوجه شدیم که امنیت سوالات در استان‌های مختلف اجرایی نمی‌شود که خوشبختانه در دو تا سه سال اخیر به دلیل پیشرفت فناوری اطلاعات میزان این آمار به صفر رسید. همچنین استاندارد بودن سوالات موضوع دوم بود.

وی افزود: ما می‌خواهیم این سوالات استاندارد باشد و اگر دانش‌آموز رتبه‌ای را کسب کرد یا معدلی را به دست آورد تا دو یا سه سال این نتایج قابل اتکا باشد. بنابراین سوالات باید استاندارد باشد که آموزش و پرورش این قول را داد. یکی از آسیب‌های موجود در آموزش و پرورش، نظام ناهماهنگ و ناعادلانه تصحیح بود. در این شیوه استان به استان و دبیرستان به دبیرستان و معلم به معلم شیوه تصحیح سوالات تشریحی متفاوت بود که آموزش و پرورش این مسئله را نیز رفع کرده است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور همچنین گفت: حل این موضوع با استقرار نظام تصحیح یکنواخت و عادلانه برای امتحانات نهایی ایجاد شده است. در نهایت، امروز تأثیر سابقه تحصیلی و تأکید بر عمق یادگیری به تصویب رسید که تا حداقل ۶۰ درصد به این امر تخصیص داده شود.

کبگانیان ادامه داد: بخشی از شیوه پذیرش در کنکور به ارزشیابی استعداد و هوش و شخصیت‌شناسی تخصیص پیدا می‌کند، البته نه صرفاً هوش ریاضی، بلکه هوش هنری نیز مورد تأکید قرار می‌گیرد. حتی هوش هیجانی که متفاوت از سایر هوش‌ها است، در کنکور مد نظر قرار می‌گیرد. خوشبختانه متخصصان امکان اجرایی‌سازی این مسئله را اعلام کردند.

وی در ادامه افزود: سیاست دوم ساماندهی کنکور به این صورت جمع‌بندی شد که ملاک پذیرش داوطلبان، مشمول نتایج سابقه تحصیلی، یادگیری مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی و آزمون هوش و استعداد و لحاظ سوابق تحصیلی داوطلبان به میزان ۶۰ درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی کتبی به میزان حداکثر ۴۰ درصد پذیرش خواهد بود. علاوه بر این، در پذیرش کنکور حد نصابی برای دروس عمومی ارائه خواهد شد؛ یعنی نمره کافی برای دروس عمومی با توجه به هر کد رشته در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه‌ها نیز برای هر کد رشته می‌توانند حد نصابی را تعیین کنند.
 
کبگانیان ادامه داد: تمام این مسائل باید ابتدا به تصویب کنکور برسد، لذا وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت باید زیر ساخت‌های لازم را برای پیاده کردن این سیاست‌ها به تدریج انجام دهند. این سیاست‌های برای کنکور سراسری ۱۴۰۰ اجرا نمی‌شود و البته هیچ عجله‌ای هم برای اجرایی کردن آن‌ها نداریم. کنکور سال‌ها برگزار شده و مزایا و اشکالاتی را به همراه داشته است؛ بنابراین تا زمانی که بسته جامع ساماندهی کنکور کامل نشود و به تصویب نرسد اجرایی نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: موضوع دیگر مورد بحث گزارش علمی بود که طبق روابط همیشگی گزارشی از مطالب مربوط به کشور و حوزه بین‌الملل را در حوزه علم را بررسی می‌کنیم. در این جلسه شاخص جی‌آی‌آی که شاخص نوآوری است، مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. این شاخص عمدتاً به بحث ساختارها، بنگاه‌ها و وضعیت ساختاری حوزه علم و نوآوری می‌پردازد. در سال ۹۷، رتبه ۶۵ و در ۹۹ به رتبه ۶۷ رسیدیم که اکنون این رقم افت کرده که البته شیوع ویروس کرونا بر این مسئله تأثیرگذار بوده است. این موضوع بررسی شد و بر اساس پیشنهاد معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیشنهاد شد که این موضوع در دستور کار اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار بگیرد.
انتهای پیام
captcha