پیام‌های تسلیت نهادها و شخصیت‌های حوزوی در بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی
کد خبر: 3944887
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

پیام‌های تسلیت نهادها و شخصیت‌های حوزوی در بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی

مدیر حوزه‌های علمیه، جامعه مدرسین و بسیاری از مدارس حوزوی در پیام‌های جداگانه رحلت این عالم ربانی را تسلیت گفتند. مراسم آیین وداع با پیکر ایشان نیز امروز، 13 دی‌ماه، در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در حال برگزاری است.

برگزاری آیین وداع با پیکر آیت‌الله مصباح یزدی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) + پیام‌های تسلیتبه گزارش ایکنا، آیین وداع با پیکر فقیه عالیقدر، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی روز شنبه، ۱۳ دی‌ماه، از ساعت ۹ صبح در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) آغاز شده است. این مراسم با سخنرانی آیت‌الله صدیقی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌‌شود.
 
هنوز جزئیات آیین تشییع این عضو فقید مجلس خبرگان رهبری در شهر مقدس قم، اعلام نشده است. شخصیت‌ها و نهادهای حوزوی به همراه شخصیت‌های سیاسی و مدیران مدارس علمیه ارتحال این شخصیت دانشمند و پارسا را تسلیت گفتند.
 

تجلیل آیت‌الله اعرافی از آیت‌الله مصباح

 
آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی ضایعه ارتحال ایشان را تسلیت گفت که متن پیام وی به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
انا لله و انا الیه راجعون
 
خبر ارتحال علامه مجاهد و فیلسوف گرانمایه و مفسر فرزانه و فقیه انقلابی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی اعلی الله مقامه الشریف برای حوزه‌های علمیه تکان‌دهنده و غمبار و اسف‌انگیز بود. این چهره تابناک از پیشگامان نهضت و انقلاب اسلامی و از یاران وفادار امام خمینی (ره) و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مرزبان اندیشه ناب اسلامی و مدافع آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل انقلاب و استوار در همه فراز و فرودها و حوادث و فتنه‌ها بود و در دفاع از اصل ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی شجاع و پیشگام و عمارصفت اقدام می‌کرد و لایخاف فی الله لومة لائم.
 
آن شخصیت بزرگ در فلسفه اسلامی از صاحب‌نظران برجسته و دارای نظریات بکر و نو و برخوردار از اندیشه‌ای دقیق و نقاد و آگاه به اندیشه‌های فلسفی غرب و فلسفه‌های مضاف بشمار می‌آمد و دقت‌ها و موشکافی‌های ایشان فراموش شدنی نیست و آثار ماندگار فلسفی و فکری ایشان گنج فاخر و دستمایه وزین برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فلسفی داخل و خارج از کشور است.
 
آن فقید سعید در قلمروی فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی و اجتماعی از منظر اسلامی پیشگام و آغازگر و در طراحی نظامات فکری اسلام مبتکر و پیشاهنگ بود.از لطائف بارز در زیست پر برکت ایشان می‌توان به نوآوری‌های برجسته و اندیشه‌های مبتکرانه در قلمرو نظامات آموزشی و پژوهشی و مدیریتی حوزه و پیشگامی در تحول حوزه اشاره کرد و از رهگذر فکر عمیق آن مرحوم مرزهای دانش‌های اسلامی و حوزوی گسترش یافت. از نقاط مهم زندگی ایشان سلوک معنوی و روحانی و اخلاقی و بهره‌گیری از استادان معرفت و معنویت مانند امام خمینی ره، علامه طباطبایی ره و آیت الله بهجت ره بود. افزون بر آثار و نوشتار نور افشان ایشان، خیل عظیم شاگردان و دست پروردگان گواه بر کارنامه فاخر و ارزشمند وی است.
 
آن استاد سفرکرده و به لقای الهی پیوسته با کوله باری از توشه‌های معنوی و عرفانی ان شاء الله در پیشگاه خداوند مهربان سرافراز و مأجور و برای حوزویان و دانشگاهیان مصباح هدایت خواهد بود. آن فقیه پارسا به مجاهدان راه خدا و ایثارگران و محور مقاومت و شهیدان سرافراز و شهید حاج قاسم سلیمانی عشق می‌ورزید و مقدر بود تا در ایام فاطمیه و سالگرد شهادت آن شهید مقاومت به دیار ابدیت بپیوندد. فقدان آن علامه زاهد و پارسا و شکیبا را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و مردم شریف و شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم و آقازادگان گرامی و صهر ارجمند ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم  و روز شنبه سیزدهم دی‌ماه را به احترام آن مرحوم و در ایام فاطمیه و سالگرد شهادت شهید سلیمانی، حوزه‌های علمیه را تعطیل اعلام می‌نمایم  و علو درجات آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیک الهی را برای بازماندگان محترم و استمرار راهشان را از خداوند مهربان خواستارم.

تسلیت جامعه مدرسین

همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه در پیامی ارتحال آیت‌الله مصباح را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

رحلت فقیه عالیقدر و اندیشمند بزرگ جهان اسلام حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه) عضو برجسته، موثر و دیرینه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تألم و تأثر بسیار گردید. این عالم ربانی با قدرت اجتهاد و اندیشه صائب خود در جهادی عالمانه به مقابله با تفکرات الحادی غرب و انحرافات فرهنگی پرداخت و اندیشه ناب اسلامی را روشن و پاکیزه به جامعه ارائه کرد. تسلط ایشان به علوم نقلی و عقلی و همچنین توانمندی های فکری و اندیشه ای این عالم متخلق، نقش به سزایی در رشد فکری و هویتی فضلای حوزه داشته است.

این عالم عارف که از پایه گذاران تحول در حوزه و علوم انسانی بود در ایجاد پیوند بین حوزه و دانشگاه نیز نقشی موثر و شایسته داشت. بینش‌ بالای سیاسی‌ و خلوص انسانی‌ این عالم شجاع و مبارز تصویری روشن‌ و واقعی‌ از ابعاد مختلف‌ شخصیت‌ این‌ اندیشمند بزرگ است. این استاد برجسته علوم اسلامی با ذهنی عمیق و جامع‌نگر اندیشه‌های‌ فلسفی‌ را در پرتوی از نور توحید و معنویت به جویندگان و طالبان حقیقت ارائه می کرد .درس های اخلاق عارفانه و سلوک زاهدانه این معلم اخلاق، طلاب جوان را با ایشان مانوس و جمع کثیری  را از اخلاق، عرفان، معنویت و معارف الهی بهره‌مند کرده بود.

مبارزات انقلابی و همراهی بی نظیر ایشان با امام و رهبری و همچنین کوشش وافر علمی در دفاع و حمایت از ولایت فقیه از ممیزه های این شخصیت انقلابی است. منطق قوی و مستحکم آیت الله مصباح یزدی در نقد جریانهای سیاسی آلوده موجی از اهانت ها و هتاکی ها را از سوی برخی جریانات  سیاسی متاثر از دشمنان برانگیخت، اما این شخصیت برجسته در تمام دورانی که مورد هجمه قرار می گرفت صبورانه تحمل کرد و ثابت قدم و استوار در خط مستقیم انقلاب اسلامی به روشنگری پرداخت. این نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری قهرمان بصیرت افزایی ،روشنگری و دفاع از دین و مکتب اهل بیت علیهم السلام بود و تا پایان عمر پر برکت خود یک انقلابی ولایتمدار و صادق ماند.
 
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم عارف پرهیزگار را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم به خصوص آقازادگان محترم، شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن عالم وارسته علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.
 

ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه علمیه

 
آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، رئیس مؤسسه دارالحدیث در پیام تسلیتی ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی را ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه علمیه دانست. متن پیام وی به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت دانشمند فرزانه، مفسر توانای قرآن و مجاهد حکیم، حضرت آیةالله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی، ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌ی علمیه و عرصه معارف دینی است. فقدان این اندیشمند بصیر، خطیب روشنگر، و نویسنده توانمند که عمر با برکتش را در تبیین حقیقت و پیمودن مسیر هدایت سپری کرد، بر همه دوستداران و ارادتمندان ایشان دشوار و گران است.

این جانب ضایعه تاسف بار رحلت ایشان را به خاندان مکرم، فرزندان شایسته و دیگر بازماندگان گرامی ایشان و نیز دوستان و شاگردان و ارادتمندان این استاد سترگ و نیز حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض می‌کنم و تعالی درجات و غفران و رحمت الهی را برای ایشان از خدای منّان مسألت می‌نمایم.

 

تسلیت مدرسه معصومیه

 
همچنین متن پیام تسلیت مدرسه معصومیه به شرح زیر است:
 
انا لله و انا الیه راجعون
 
عن الامام موسی بن جعفر علیه السلام: فقیه واحد یُنقذ یتیماَ من أیتامنا المنقطعین عنا و عن مشاهدتنا بتعلیم ما هو محتاج الیه أشدّ علی ابلیس من ألف عابد لانّ العابد همّه ذات نفسه فقط و هذا همّه مع ذات نفسه ذات عبادالله و امائه لینقذهم من ید ابلیس و مَرَدَتِه فذلک هو أفضل عندالله من ألف ألف عابد و ألف ألف عابدۀ». یک عالم دین‌شناس که با تعلیم نیازمندی‌های دینی ایتام ما آنان را نجات می‌دهد؛ همان یتیمانی که محروم از حضور ما و دیدن ما هستند، چنین عالمی از هزار عابد بر ابلیس و لشکر او سخت تر است. چون همت عابد شخص خودش است و این عالم در کنار نفس خود به نفوس مردان و زنان از بندگان خدا نیز اهتمام دارد تا ایشان را از دست ابلیس و پیروانش نجات دهد این عالم از هزار هزار مرد عابد و هزار هزار زن عابد در نزد خداوند برتر است.
 
روح بلند عارف بالله، سالک الی الله و عالم مجاهد، حضرت آیۀ الله مصباح یزدی رحمۀ الله علیه به ملکوت اعلی پیوست. این خبر کوتاه و دردناک، در حالی که داغ شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سالگرد آن مرد میدان، تازه شده است، ضربه سهمگین دیگری بر روح و روان عاشقان انقلاب و نیروهای انقلابی و حوزه‌های علمیه وارد کرد. در یک لحظه آنچه به ذهن خطور کرد، یک عمر خلوص، یک عمر مراقبت، یک عمر تلاش، یک عمر تکلیف‌مداری، یک عمر شاگردی، یک عمرمربیگری، یک عمر استادی، یک عمر پیشگامی، یک عمر نوآوری، یک عمر خدمت، یک عمر برهان‌، یک عمر منطق، یک عمر همچون عمار، یک عمر روشنگری، یک عمر بصیرت، یک عمر جهاد و یک عمر شهود و شهادت بود.
 
تقارن این رحلت الهی در روز جمعه و شب سالگرد شهادت سردار دلها، سپهبد‎ شهید سردار قاسم سلیمانی تاب و توان را از ما و اساتید و طلاب ربود.

 

تسلیت مدارس آل‌یاسین

همچنین مدارس آل یاسین ضایعه ارتحال ایشان را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است: رحلت عالم مجاهد و مبارز و فقیه و فیلسوف انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم و رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و عموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنیم.

این عالم وارسته عمر شریف خود را در راه دفاع از انقلاب و نظام اسلامی صرف نمود و خدمات بسیار ارزنده ای از خود در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشت. بحق می‌توان ایشان را یکی از پیشگامان نهضت علوم انسانی اسلامی و تولید دانش و معارف دینی دانست. دفاع از عقاید ناب اسلامی و مناظرات علمی متعدد با چهره‌های سیاسی و تاثیرگذار بخشی از تلاشهای ارزشمند ایشان است. از خداوند متعال رحمت و رضوان الهی و علو درجات این فقیه عالیقدر و فیلسوف حکیم را مسئلت می‌نماییم.

یادآور می‌شود،‌ آیت‌الله مصباح از چند روز قبل به دلیل بیماری مربوط به دستگاه گوارش و توصیه پزشکان در بیمارستان بستری شده بودند و شامگاه جمعه، 12 دی به ملکوت اعلی پیوست.
انتهای پیام
captcha