ترامپ مایه ننگ جمهوری‌خواهان شده است
کد خبر: 3946506
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
استاد دانشگاه نیوجرسی در گفت‌وگو با ایکنا:

ترامپ مایه ننگ جمهوری‌خواهان شده است

مایکل آرون راکلند گفت: من آینده‌ای برای دونالد ترامپ نمی‌بینم، زیرا اکثر جمهوری‌خواهان، حتی اگر در گذشته چنین نظری نداشتند، حالا می‌بینند که ترامپ خطری برای کشور ماست و اگر بخواهد در سال 2024 کاندیدا شود، از سوی حزبش رد می‌شود. او ثابت کرده که مایه ننگ جمهوری‌خواهان است.

ترامپ مایه ننگ جمهوری‌خواهان شده است

به گزارش ایکنا، با وجود آرامش نسبی که در واشنگتن دی‌سی بعد از حوادث غیرمنتظره چهارشنبه، 17 دی(حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره) برقرار شده و به نظر می‌رسد که روند انتقال قدرت به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، براساس برنامه پیش خواهد رفت، اما این رخداد بی‌سابقه در تاریخ سیاسی آمریکا همچنان تأثیرگذار است.

تأثیر این اتفاقات تا آنجا بوده که توئیتر و فیسبوک (شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده دونالد ترامپ) حساب کاربری رئیس‌جمهور آمریکا را تعلیق کردند و در نهایت توئیتر حساب او را برای همیشه بست. از سوی دیگر زمزمه‌هایی از احتمال برکناری او از ریاست‌جمهوری در روزهای باقی‌مانده و احتمال محاکمه ترامپ به گوش می‌رسد.

مایکل آرون راکلند(Michael Aaron Rockland)، استاد دانشگاه راتگرز (Rutgers University) نیوجرسی در رشته مطالعات آمریکا، نویسنده و روزنامه‌نگار است. وی تاکنون چهار کتاب در مورد جامعه آمریکا در نیوجرسی نوشته و موفق شده است که جایزه ملی تدریس مِری سی.تروپی(Mary C. Turpie) را در زمینه مطالعات آمریکا در ۱۹۹۷ و جایزه Scholar-Teacher را از دانشگاه راتگرز در ۲۰۰۳ به دست آورد.

او معتقد است که برخلاف تصورات موجود، اتفاقات اخیر کنگره باعث اتحاد بیشتر آمریکایی‌ها شد. از سوی دیگر راکلند اعتقاد دارد که آینده سیاسی ترامپ به دلیل رفتارها و گفتار خارج از عرف وی دیگر تمام شده است. وی در گفت‌وگویی که با ایکنا داشت، در مورد عواقب و نتایج اتفاقات روز چهارشنبه کنگره آمریکا صحبت کرد.

ایکنا ـ وقایع اخیر کنگره ایالات متحده در تاریخ سیاسی این کشور بی‌سابقه است. علت و ریشه این حوادث چیست؟

پاسخ ساده است. دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان هوادار وی از حمله یا حداقل اختلاف با اعضای حزب خود می‌ترسند اما فکر می‌کنم که مورد دوم تغییر خواهد کرد، زیرا جمهوری‌خواهان اکنون و به زعم خود اعتراف کرده‌اند که ترامپ برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده شایسته نیست.

ایکنا ـ برخی بر این باورند که این انتخابات و عواقب آن بیش از هر چیز شکاف عمیقی در سیاست داخلی این کشور است. نظر شما چیست؟

با روی کار آمدن بایدن بسیاری از اختلافات تعدیل خواهد شد و ویژگی‌های خطرناک خود را از دست بدهد، خصوصاً اکنون که دموکرات‌ها کرسی مجلس سنا در جورجیا را به دست گرفته‌اند و سنا را کنترل خواهند کرد. البته من اساساً لیبرال دموکرات هستم و به نظرم حزب جمهوری‌خواه از دیروز درس گرفت و جمهوری‌خواهانی که بیشتر از حزب خود به کشورشان علاقه دارند پیروز خواهند شد. انتظار داشته باشید که حزب جمهوری‌خواه در سا‌ل‌های آینده دوباره خود را با استفاده از افراد شایسته‌ای که مایل به سازش با رقبای دموکرات خود هستند، بازیابی کند.

ایکنا ـ آینده سیاسی ترامپ را پس از این نتایج چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آینده‌ای برای او نمی‌بینم. فکر می‌کنم اکثر جمهوری‌خواهان اکنون، حتی اگر در گذشته چنین نظری نداشتند، حالا می‌بینند که ترامپ خطری برای کشور ماست و اگر بخواهد در سال 2024 کاندیدا شود، از سوی حزبش رد می‌شود. او ثابت کرده که مایه ننگ جمهوری‌خواهان است.

ایکنا ـ این رویدادها چگونه بر عملکرد دولت بایدن در سیاست خارجی تأثیر می‌گذارد؟

از قضا بیشتر آمریکایی‌ها، حتی کسانی که به ترامپ رأی داده‌اند، از نادانی و رفتار وی چنان منزجر شده‌اند که ملت از مردی معقول و باتجربه مانند جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور و کامالا هریس، به عنوان معاون او، استقبال خواهند کرد. بنابراین حوادث وحشتناک کنگره تأثیر مثبتی در گرد هم آوردن اکثریت آمریکایی‌ها خواهد داشت.

در مسائل خارجی نیز پیش‌بینی می‌کنم که ایالات متحده به توافق‌نامه‌های پاریس در مورد آب و هوا بپیوندد و در تلاش است تا به توافق کشورهای بزرگ با ایران (برجام) بازگردد. همچنین بایدن بلافاصله با متحدان ما در جهان تماس خواهد گرفت و روابط صمیمانه را تجدید خواهد کرد؛ روابطی که ترامپ تمام تلاش خود را برای کوچک شمردن آنها به کار گرفت. فکر می‌کنم ایالات متحده دوباره متوجه خواهد شد که قدرت و رفاه ما به روابط صمیمانه با کشورهای جهان بستگی دارد، روابطی که ترامپ آن را از بسیاری جهات دشوار کرده است.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha