گزارش ایکنا از هفتمین پیش‌همایش کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین
کد خبر: 3946662
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹

گزارش ایکنا از هفتمین پیش‌همایش کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین

هفتمین پیش‌همایش کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ و مطالعات ادیان با همکاری دبیرخانه کنگره با موضوع «آثار و روش علامه میرحامدحسین با تأکید بر عبقات الانوار» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، هفتمین پیش‌همایش که در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده مقام معظم رهبری در هند، از سخنرانان این نشست بودند.

حجت‌الاسلام سبحانی بر ضرورت توجه به روش علامه در نشر معارف اسلام ناب و دفاع از آموزه‌های اسلام در برابر مخالفان و همچنین لزوم گسترش این اندیشه‌ها بین قشر‌های خاص و عام جامعه اعم از حوزوی و غیرحوزوی تأکید کرد.

همچنین حجت‌الاسلام مهدوی‌پور بر لزوم احیای آثار مدرسه فقهی کلامی لکنهو به زبان فارسی، عربی و اردو در ایران و هندوستان اذعان کرد.

پخش سخنان مولانا سیدعلی ناصر سعید عبقاتی، از نوادگان علامه میرحامد حسین و تولیت کتابخانه ناصریه، مولانا ظهیر احمد خان، از نوادگان مرحوم سعادت حسین‌خان از شاگردان این خاندان و همچنین جناب دکتر خواجه‌پیری، رئیس مرکز میکرو فیلم نور، از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

همچنین در این همایش از دو کتاب «شناختنامه علامه میرحامد حسین» و «ضیاء‌العین در شناسایی احوال و زندگانی علامه میر‌حامد حسین» رونمایی شد.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام و المسلمین شجاعت حسین، از پژوهشگران هندوستان طی سخنانی به تشریح شخصیت و آثار اندیشمندان خاندان عبقات و تأثیر ایشان در نشر اسلام ناب محمدی(ص) در شبه قاره پرداخت.

همچنین محمد ایلیا یعقوبی، از پژوهشگران جامعة‌المصطفی، به ارائه گزارشی از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته در این مجموعه با موضوع عبقات‌الانوار و مرحوم علامه میرحامد حسین پرداخت و به دنبال آن، گزارشی از رساله کارشناسی ارشد خود با موضوع «روش‌شناسی علامه میرحامد حسین هندی در عبقات الانوار» ارائه کرد.

پایان‌بخش این همایش، میزگرد علمی با حضور حجج اسلام مهدی اسفندیاری، مسئول واحد احیا و دبیر علمی کنگره، حامد کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر عرصه امامت و کتاب عبقات الانوار و علی اصغر درهی، دبیر کارگروه روش‌شناسی علامه میرحامد حسین بود که در آن به بررسی نوآوری‌ها، ابتکارات و تلاش‌های بی‌نظیر علامه میرحامد حسین در تألیف کتاب عبقات‌الانوار و دیگر آثار علمی خود و مجاهدت‌های این شخصیت کم‌نظیر در مقابله با مخالفان اسلام اصیل پرداخته شد.

انتهای پیام
captcha