رونمایی از قرآن نفیس طلاکاری شده به دست‌خط وصال شیرازی
کد خبر: 3950261
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱

رونمایی از قرآن نفیس طلاکاری شده به دست‌خط وصال شیرازی

رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی از رونمایی قرآن نفیس خطی و طلاکاری‌ شده به دست‌خط وصال شیرازی و رحل قرآن با روکش طلای اهدایی قوام‌الملک شیرازی خبر داد.

رونمایی از قرآن نفیس طلاکاری شده به دست‌خط وصال شیرازی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، حشمت کفیلی، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی، در ارتباط با قرآن نفیس رونمایی شده، بیان کرد: این قرآن نفیس، به صورت کامل است و در دوره قاجار به دست محمد شفیع شیرازی، متخلص به وصال، در سال ۱۲۶۵ هجری قمری کتابت و از سوی علی شریف، متخلص به ظریف در سال ۱۲۶۹ هجری قمری حاشیه‌نویسی شده است.
 
وی ابعاد این قرآن را ۲۲.۵ × ۳۴.۷ سانتی‌متر ذکر کرد و گفت: این نسخه به شماره اموالی ۱۲۳ در اداره مخطوطات آستان قدس و با شماره ۹۳۰۲۲۹ در دفتر اشیاء موزه‌ای آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است.
 
رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی افزود: این نسخه به خط نسخ ۱۷ سطری در ۲۲۵ ورق کاغذ دولت‌آبادی کتابت شده است و آیات آن درون جدولی به ابعاد ۱۳.۸ × ۳۲.۲ سانتی‌متر کتابت شده و تفسیر مختصر و خواص سوره‌ها در حاشیه به خط نستعلیق خفی ممتاز درون ترنج مکرر و مذهب نوشته شده است.

کفیلی با بیان اینکه تمام صفحات این نسخه از قرآن کریم، مذهب و مرصع است، ادامه داد: صفحه فاتحه‌الکتاب و آغاز سوره مبارکه بقره با تذهیب و ترصیع کامل و سرلوح تاجي شكل مذهب و مرصع و دو كتيبه در بالا و پايين صفحه مزین شده و بین‌السطور آن نیز طلااندازی مرصع شده است.

رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی گفت: تمام صفحات دارای جدول طلایی، قرمز، سبز، آبی و سیاه و کمند قرمز با تحرير طلایی است و بین‌السطور طلااندازی مرصع شده است.

وی در ادامه به وجود وقف‌نامه و چندین یادداشت در این قرآن اشاره کرد و افزود: در پایان دو دعای بعد از تلاوت قرآن به خط نسخ و در دو صفحه آخر ترقیمه و وقف‌نامه به خط رقاع نوشته شده و این درحالی است که این نسخه دارای هشت یادداشت عرض دید از سال ۱۲۷۵ تا سال ۱۳۴۲ قمری است.
 
کفیلی در این ارتباط از وجود مهر و یاداشت بلاغ سلطان قراء در رمضان ۱۳۲۴ درحاشیه صفحه پایانی این نسخه خبر داد و ابراز کرد: همچنین جلد این نسخه لاکی دورو، پرکار و دارای نفاست ویژه است.

رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی این رحل را بسیار نفیس و چشم‌نواز توصیف کرد و گفت: این رحل چوبی از دولت متصل به هم تشکیل شده و با روکشی از طلا پوشانده و با تکنیک میناکاری آراسته شده است.

وی افزود: در سطح بیرونی هر لت در یک قاب حاشیه‌‏دار نقش یک ترنج متصل به دو سر ترنج، کتیبه وقف نوشته شده است و اطراف آن نیز با نقوش برجسته گل و مرغ قلم‏زنی و مینا‏کاری شده است.

کفیلی در تشریح متن کتیبه وقف این رحل اشاره بیان کرد: بر روی این رحل چمین کتابت شده است: «وقف نمود بر بقعه مبارکه امام ثامن ضامن امام علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) رحل آیات کلام‎الله مجید، مقرب خاقان معتمدالسطان اشرف الحاج حاج میرزا علی اکبر قوام الملک مملکت فاس (فارس) سنه 1274».

وی از قوام‌الملک شیرازی به عنوان واقف این دو اثر نفیس نام برد و اظهار کرد: میرزا علی‌اکبر‌خان قوام‌الملک شیرازی، پسر حاج ابراهیم کلانتر (اعتمادالدوله)، در سال 1245 هجری قمری به تولیت آستان ‏قدس رضوی منصوب شد و این دو اثر نفیس و ارزشمند را در سال 1274 هجری قمری وقف روضه منوره کرد.

گفتنی است، موزه‌های آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر، شامل چهار ساختمان مستقل است که همه‌روزه به ارائه خدمات به بازدیدکنندگان می‌پردازد‎. ساختمان موزه قرآن و نفایس، شامل موزه قرآن، موزه هدایای مقام معظم رهبری و تالار آثار اهدایی استاد فرشچیان و ساختمان موزه مرکزی، شامل موزه تاریخ حرم رضوی و گنجینه‌های سکه، تمبر، اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، ساعت، مدال، ظروف و سلاح و همچنین موزه تخصصی فرش، در سه طبقه در صحن کوثر حرم مطهر رضوی واقع شده‌اند. همچنین موزه مردم‌شناسی، واقع در خروجی سر در غربی صحن جامع رضوی از دیگر موزه‎‌های آستان قدس رضوی است.

انتهای پیام
captcha