کد خبر: 3954138
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
آیت‌الله اعرافی:

ورود حوزه در مسائل تربیتی باید مبتنی بر نگاه علمی و معرفتی باشد

رئیس ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: ورود حوزه در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت همچنین پژوهش‌های مرتبط باید عالمانه و مبتنی بر نگاه علمی، فکری و معرفتی باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، امروز در دیدار رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و اعضای شورای راهبردی حوزه‌های یادگیری آموزش و پرورش در سخنانی اظهار کرد: مدیریت حوزه در سال‌های اخیر فارغ از موضوع اقدام و عمل در یک طرح کلان در نظامات حوزه ورود کرده است به طوری که می‌توان به ۲۰ سند راهبردی بلندمدت و یک برنامه ۵ ساله با ۴۰ مضمون همراه ۹۰۰ عنوان برنامه و ذیل آن حدود ۲۰۰ طرح بسیار مهم و یکصد طرح تحولی اساسی اشاره کرد.

وی به طراحی برنامه‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و همچنین تهیه برش‌های استانی که با واسپاری اخیتارات در پاسخگویی به نیاز‌های هر منطقه اشاره کرد و افزود: شاید در برخی موارد ضعف در تبیین برنامه‌ها باشد و گاهی عنایت بر بازگو نکردن، اما مهم حرکت رو به جلوی حوزه پیشتاز و پویای انقلابی است.

عضو فقهای شورای نگهبان از دیگر برنامه‌های شاخص حوزه‌های علمیه در مدیریت جدید به «درختواره رشته‌ها» با مشارکت ۶۰۰ استاد، کارشناس و صاحب‌نظر و برگزاری ده‌ها جلسه کارشناسی اشاره و بیان کرد: در این طرح که به مدت سه سال به طول انجامید و شورای گسترش ۵۰ جلسه مختص آن برگزار کرد، در ۱۶ حوزه دانشی تعیین شده و در ذیل آن ۴۰۰ رشته گرایش مقطع تهیه شده است که هم‌اکنون در مرحله سرفصل‌نویسی، منابع‌یابی، طراحی فهرست است؛ چراکه باید برای ۱۰ – ۲۰ سال چنین برنامه‌ای تببین و تولید شود.

وی با بیان اینکه این حجم از فعالیت با توجه به کمبود منابع مالی و همچنین تعدیل ۲۰۰ نیرو صورت گرفته است، افزود: طرح آمایش هم به شیوه طرح درختواره و با همان ظرفیت علمی و معرفتی طی ۳- ۴ سال با جمع‌آوری منابعی از همه نهاد‌های فرهنگی کشور و همچنین به دنبال آن شکل‌گیری ۲۰۰ کارویژه روحانیت که قریب به ۶۰ مورد آن در تعامل، همکاری و هم‌افزایی با آموزش و پرورش، قوه قضائیه، امور مساجد و بخش‌های مختلف نظام اسلامی برجسته‌تر شده است، در حال انجام، تحقیق و توسعه است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه در بسیاری از طرح‌ها برش‌های استانی در حال تهیه شدن است، ادامه داد: در ذیل طرح آمایش، طرح ارتباط نظامند حوزه با نهادها، دستگاه‌ها که با این قلمرو و کارویژه‌ها مرتبط هستند نه اینکه تفاهم نامه‌ای منعقد گردد چرا که تفاهم نامه مقصد ما نیست، باید بر سر یک برنامه ۵ ساله پیوند و تعامل صورت گیرد که بحمدلله ۱۰ – ۲۰ مورد شکل گرفته است که یکی از آن‌ها وزارت آموزش و پرورش است که دارای ستاد و دبیرخانه بوده و این نشست یکی از ۴۰ مورد محور این همکاریهاست.

امام جمعه قم تصریح کرد: این تعامل و ارتباط و ورود ما به عنوان حوزه در این عرصه باید عالمانه و مبتنی بر نگاه علمی و فکری معرفت افزا باشد چرا که هر دو طرف یک توافق کلی دارند و هدف ارزشمندی را دنبال می‌کنند، لذا باید حضوری مؤثر، نافذ و دلگرم کننده و معطوف به نتیجه را دنبال کنند.

رئیس ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در کار پژوهشی و علمی هیچگاه عقب نشینی نداشته‌ایم، شاید طرحی ابتدای کار با سرعت کمتری پیش برود لذا باید صبوری، شکیبایی، تحمل مشکلات و سختی‌ها را در خود تقویت کنیم. پرهیز از بروکراسی‌های اداری، اتخاذ تدابیر و تمهیدات مناسب به منظور رسیدن به دستاورد‌های علمی مطلوب، ارائه راهکار به منظور بهره مندی از محصولات فکری مجموعه‌های حوزوی بطوریکه همه دوستانی که با حوزه کار می‌کنند از مجموعه کلان حوزه بهره‌مند شوند، از نکاتی است که باید مورد عنایت قرار بگیرد.

آیت‌الله اعرافی به منظور پیگیری بهتر مطالبات و دغدغه‌های اعضای شورای راهبردی حوزه‌های علمیه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد معرفی یک رابط را داشت و گفت: با معرفی یک رابط با سرعت بیشتری می‌توان به نتیجه مطلوب رسید و پاسخ بسیاری از دغدغه‌ها را گرفت.

حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش در سخنانی در این نشست اظهار کرد: آنچه باید امروز بگویم همراهی و حضور ارزشمند آیت الله اعرافی در هسته اولیه تحول بنیادین آموزش و پرورش است. ایشان از همیاران تعلیم و تربیت تحولی هستند که در دهه ۶۰ به همراه عده‌ای این بذر را کاشتند و امروز آن بذر درخت شده و در شرف میوه دادن است.

وی افزود: مدیریت حوزه مقدسه قم، مرکزی بی بدیلی که توسط ایشان اداره می‌شود، ذخیره علمی، فرهنگی و معرفتی است که از جمیع جهات برای تعامل و همکاری ما بسیار ارزشمند است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اسناد بالادستی که بعد از انقلاب در وزارت خانه‌های مختلف تولید شد و آموزش و پرورش یکی از آن‌ها بود، در واقع این اسناد حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی و ایرانی را برای ما ترسیم می‌کند و باید قواعد عمل را از اسناد تحولی بگیریم و به اعتقاد ما اسناد بالادستی همیشه بالای سر ما هستند.

ملکی بیان داشت: در برهه‌های مختلفی «برنامه درسی ملی» به عنوان سند ثانی تولید شده بودند که عده‌ای مخالف اسناد و محتوای آن‌ها بودند، برخی به آن اعتنا نمی‌کردند و برخی هم که متمایل به سند بودند متعهد نبودند، در واقع مواجه‌های گوناگونی با نرم‌افزار‌های تمدنی در طول ایام صورت گرفته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: اسناد تحولی مبنا هستند و مواد درسی بنا، اگر بتوانیم این اتصال را با کمک شما متصل و مرتبط کنیم و بتوانیم با شواهد و قواعد آن برنامه‌های درسی که فرزند آن مادر هستند بنا‌هایی بر آن مبنا استوار سازیم در واقع به مقصودمان رسیده‌ایم.

وی گفت: در سازمان پژوهش مترصد این قاعده هستیم، ۲ سال دنبال این راهبرد و سند تحول هستیم چرا که این یک فرض مسلم، راهبرد اصلی و باوری عمیق است و تاحدودی انجام شده است، اما از احتیاجات ما یک الگوی مرتبط و تدوین یک برنامه درسی مناسب با این رویکرد است.

ملکی برگزاری جلسات متعدد کارشناسی میان نخبگان حوزوی را یک راهبرد مطلوب توصیف کرد و گفت: در این جلسات و نشست‌های کارشناسی ابتدا باید به مفاهمه علمی برسیم که تاکنون با همکاری دوستان اقدام به برگزاری ۹ کارگاه آموزشی برای کارشناسان کرده‌ایم، کار، کار ساده‌ای نیست و بسیار سخت است، اما باید انجام شود.

وی تعامل با حوزه علمیه را بسیار راهبردی و ارزشمند دانست و افزود: اگر به یک نظام ارتباطی معنادار، مؤثر و عمیق با حوزه‌های علمیه نرسیدم تردیدی نیست که نمی‌توانیم به هدف‌های تحولی برسیم لذا با این باور و اعتقاد تأکید دارم که نمایندگان حوزه علمیه در شورا‌های برنامه ریزی درسی به عنوان یک عضو نافذ عمل کنند نه یک عضو معمولی چرا که برنامه‌های درسی تحولی از یک پیکر و روح تشکیل شده‌اند که روح دینی آن برعهده حوزه و حوزویان است که باید در دروس مختلف تجلی پیدا کند.
انتهای پیام
captcha