به گزارش خبرنگار ایکنا، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، امروز در دیدار رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و اعضای شورای راهبردی حوزههای یادگیری آموزش و پرورش در سخنانی اظهار کرد: مدیریت حوزه در سالهای اخیر فارغ از موضوع اقدام و عمل در یک طرح کلان در نظامات حوزه ورود کرده است به طوری که میتوان به ۲۰ سند راهبردی بلندمدت و یک برنامه ۵ ساله با ۴۰ مضمون همراه ۹۰۰ عنوان برنامه و ذیل آن حدود ۲۰۰ طرح بسیار مهم و یکصد طرح تحولی اساسی اشاره کرد.
وی به طراحی برنامههای کوتاهمدت، بلندمدت و همچنین تهیه برشهای استانی که با واسپاری اخیتارات در پاسخگویی به نیازهای هر منطقه اشاره کرد و افزود: شاید در برخی موارد ضعف در تبیین برنامهها باشد و گاهی عنایت بر بازگو نکردن، اما مهم حرکت رو به جلوی حوزه پیشتاز و پویای انقلابی است.
عضو فقهای شورای نگهبان از دیگر برنامههای شاخص حوزههای علمیه در مدیریت جدید به «درختواره رشتهها» با مشارکت ۶۰۰ استاد، کارشناس و صاحبنظر و برگزاری دهها جلسه کارشناسی اشاره و بیان کرد: در این طرح که به مدت سه سال به طول انجامید و شورای گسترش ۵۰ جلسه مختص آن برگزار کرد، در ۱۶ حوزه دانشی تعیین شده و در ذیل آن ۴۰۰ رشته گرایش مقطع تهیه شده است که هماکنون در مرحله سرفصلنویسی، منابعیابی، طراحی فهرست است؛ چراکه باید برای ۱۰ – ۲۰ سال چنین برنامهای تببین و تولید شود.
وی با بیان اینکه این حجم از فعالیت با توجه به کمبود منابع مالی و همچنین تعدیل ۲۰۰ نیرو صورت گرفته است، افزود: طرح آمایش هم به شیوه طرح درختواره و با همان ظرفیت علمی و معرفتی طی ۳- ۴ سال با جمعآوری منابعی از همه نهادهای فرهنگی کشور و همچنین به دنبال آن شکلگیری ۲۰۰ کارویژه روحانیت که قریب به ۶۰ مورد آن در تعامل، همکاری و همافزایی با آموزش و پرورش، قوه قضائیه، امور مساجد و بخشهای مختلف نظام اسلامی برجستهتر شده است، در حال انجام، تحقیق و توسعه است.
آیتالله اعرافی با اشاره به اینکه در بسیاری از طرحها برشهای استانی در حال تهیه شدن است، ادامه داد: در ذیل طرح آمایش، طرح ارتباط نظامند حوزه با نهادها، دستگاهها که با این قلمرو و کارویژهها مرتبط هستند نه اینکه تفاهم نامهای منعقد گردد چرا که تفاهم نامه مقصد ما نیست، باید بر سر یک برنامه ۵ ساله پیوند و تعامل صورت گیرد که بحمدلله ۱۰ – ۲۰ مورد شکل گرفته است که یکی از آنها وزارت آموزش و پرورش است که دارای ستاد و دبیرخانه بوده و این نشست یکی از ۴۰ مورد محور این همکاریهاست.
امام جمعه قم تصریح کرد: این تعامل و ارتباط و ورود ما به عنوان حوزه در این عرصه باید عالمانه و مبتنی بر نگاه علمی و فکری معرفت افزا باشد چرا که هر دو طرف یک توافق کلی دارند و هدف ارزشمندی را دنبال میکنند، لذا باید حضوری مؤثر، نافذ و دلگرم کننده و معطوف به نتیجه را دنبال کنند.
رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در کار پژوهشی و علمی هیچگاه عقب نشینی نداشتهایم، شاید طرحی ابتدای کار با سرعت کمتری پیش برود لذا باید صبوری، شکیبایی، تحمل مشکلات و سختیها را در خود تقویت کنیم. پرهیز از بروکراسیهای اداری، اتخاذ تدابیر و تمهیدات مناسب به منظور رسیدن به دستاوردهای علمی مطلوب، ارائه راهکار به منظور بهره مندی از محصولات فکری مجموعههای حوزوی بطوریکه همه دوستانی که با حوزه کار میکنند از مجموعه کلان حوزه بهرهمند شوند، از نکاتی است که باید مورد عنایت قرار بگیرد.
آیتالله اعرافی به منظور پیگیری بهتر مطالبات و دغدغههای اعضای شورای راهبردی حوزههای علمیه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد معرفی یک رابط را داشت و گفت: با معرفی یک رابط با سرعت بیشتری میتوان به نتیجه مطلوب رسید و پاسخ بسیاری از دغدغهها را گرفت.