سیدمرتضی؛ عامل ورود فقه به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی
کد خبر: 3956233
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
حجت‌الاسلام مروی بیان کرد:

سیدمرتضی؛ عامل ورود فقه به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: تبیین و دفاع عقلانی از اسلام و مذهب تشیع و وارد کردن فقه به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، تألیف کتب فقهی، کلامی، اصولی و تفسیری با تکیه بر مکتب نورانی اهل بیت(ع) و تأسیس دارالعلم از جمله ویژگی‌های برجسته سیدمرتضی است.

مروانبه گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سیدمرتضی امروز، هفتم اسفندماه با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب، همچنین پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی، با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آیت‌الله استادی، استاد حوزه علمیه، حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی طی سخنانی گفت: از حضرات آیات ری‌شهری و استادی که در پیش‌برد این فعالیت چندساله و اجرای کنگره، اهتمام ستودنی داشتند، تشکر و از حضور ریاست دفتر رهبر معظم انقلاب و همکاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چاپ این آثار گرانسنگ قدردانی می‌کنم.

تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) از پیام آیت‌الله العظمی صافی، که در پیش‌کنگره‌ها، قرائت شد، همچنین پیام آیت‌الله العظمی جوادی آملی به اختتامیه کنگره قدردانی کرد و افزود: امام علی(ع) فرمودند: اَلْعِلْمُ اَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ كُلِّ شَرٍّ؛ براساس این روایت، ریشه ناهنجاری‌ها و بدی‌های امروز بشر، ناشی از نظام جاهلیت مدرن است و اگر بخواهد خوبی‌ها و فضیلت‌ها حاکم شود، راهی جز پیاده کردن علوم نورانی و حیاتبخش اهل بیت(ع) وجود ندارد.

وی اضافه کرد: عالمان دینی ما وارثان چنین علمی هستند. تکریم شاگردان ممتاز و تراز اول و تأکید بر نشر اندیشه‌ها و آثار ایشان در این راستا حائز اهمیت است؛ جامعیت سیدمرتضی به عنوان فقیه، متکلم و اصولی حائز اهمیت است؛ نجاشی که هم‌درس او بوده می‌نویسد: سید، علومی را فرا گرفت که هیچکس در زمان وی به پای او نمی‌رسید.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: تبیین و دفاع عقلانی از اسلام و مذهب تشیع و وارد کردن فقه به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، تألیف کتب فقهی، کلامی، اصولی و تفسیری با تکیه بر مکتب نورانی اهل بیت(ع) و تأسیس دارالعلم از جمله ویژگی‌های برجسته ایشان است و اگر بخواهیم ویژگی‌های این عالم جلیل القدر را برشماریم، فهرستی طولانی است.

مروی تصریح کرد: در تاریخ تشیع، همواره بزرگانی بوده‌اند که با فهم صحیح از نیاز زمانه، با شجاعت برای تحول، مسئولیت تاریخی خود را انجام داده‌اند؛ حضرت سیدمرتضی، یکی از برجسته‌ترین آنهاست؛ امام خمینی(ره) نیز یکی از همین عالمان بودند که با فهم درست شرایط زمان، به این نتیجه رسیدند که باید ولایت فقیه را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه جای این سؤال وجود دارد که دو عنصر تحول‌خواهی و زمان‌شناسی در حوزه امروز، چگونه باید پیگیری شود؟ افزود: امروز مدیریت جامعه بر عهده حوزه و علماست و ما در گام دوم انقلاب باید به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم و علوم اسلامی باید بتواند پاسخگوی نیازهای حکومتی و تمدنی باشد و این مسیر، ادامه راه کسانی مانند سیدرضی، سیدمرتضی، شیخ انصاری، آخوند خراسانی و امام خمینی(ره) است.

انتهای پیام
captcha