عبادت‌سرای ادیان؛ گامی در جهت همدلی پیروان ادیان
کد خبر: 3957326
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

عبادت‌سرای ادیان؛ گامی در جهت همدلی پیروان ادیان

ایجاد فضای عملی تقریب بین‌الادیانی‌، آن هم در قالب پروژه عبادت‌سرای ادیان از این منظر خوب است که با چشم تو چشم شدن پیروان ادیان ابراهیمی و نیز به دست آوردن شناخت بیشتر از همدیگر و اجرای برنامه‌های مشترک می‌توان قدری از فاصله‌هایی که خاستگاه بسیاری از سوء‌فهم‌ها و عداوت‌هاست، کاست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام جهانگیری مدرس دانشگاه و مبلغ بین‌المللی یادداشتی درباره ایده ساخت «عبادت‌سرای ادیان» به رشته تحریر درآورده که متن آن از نظر می‌گذرد؛

«پروژه و ایده ‌عبادت سرای ادیان‌ چند سالی است که در میان سیاستگذاران کشور آلمان از جذابیت و ضرورت برخوردار شده‌. در دو نشست از سلسله نشست‌های در این خصوص در برلین و مونیخ دعوت و شرکت داشته‌ام. ایجاد فضای عملی تقریب بین‌الادیانی‌، آن هم در قالب پروژه عبادت‌سرای ادیان از این منظر خوب است که با چشم تو چشم شدن پیروان ادیان ابراهیمی و نیز بدست آوردن شناخت بیشتر از همدیگر و اجرای برنامه‌های مشترک می‌توان قدری از فاصله‌هایی که خاستگاه بسیاری از سوء‌فهم‌ها و عداوت‌هاست کاست.

عبادت سرای مشترک مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در برلین‌، اولین نمونه از آن پروژه است که دارد به مراحل اجرایی اش نزدیک می‌شود. قرار است در برلین عبادت‌سرایی متشکل از کلیسا،مسجد و کنیسه تاسیس شود تا پیروان ادیان ابراهیمی بتوانند در آنجا و در مسجد‌، کلیسا و کنیسای خود عبادت کنند.

پروژه عبادت‌سرای ادیان در برلین در محل کلیسایی کـه از سوی حکام کمونیست آلمان شرقی تخریب شده بود بنا خواهد شد‌ تا مظهر همدلی مسیحیان، یهودیان و مسلمانان شود. عبادت‌سرای ادیان اصطلاحا ‌Churmosquagagog‌ ( کلیسا، مسجد و کنیسه) نامیده شده است.

ساخت این عبادت‌سرا حدود ۴۷ میلیون یورو هزینه خواهد برد و به دسـت معماران برلینی طراحی و بنا می‌شود، این مجموعه شامل یک کلیسا، یک مسج‌د و یک کنیسه است‌ و در کنار آنها یک سالن اجتماعات مرکزی برای استفاده پیروان ادیان پیش‌بینی شده‌ که در صورت لزوم پیروان دیگر نحله‌های فکری هم بتوانند از آن استفاده و یا شرکت کنند.

شاید این نوع از کارها ‌البته بعد از مطالعه همه جوانب ‌بتواند در کشورهای اسلامی و در راستای ایجاد وفاق و همدلی میان پیروان مذاهب اسلامی هم مفید باشد.»

انتهای پیام
captcha