تمدن نوین اسلامی دربردارنده الگوی تازه برای زندگی اجتماعی است
کد خبر: 3957626
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
حجت‌الاسلام عباسی:

تمدن نوین اسلامی دربردارنده الگوی تازه برای زندگی اجتماعی است

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه گفت: تمدن نوین اسلامی دربردارنده الگوی تازه و جهان‌شمولی برای زندگی اجتماعی انسان است که در آن، سبک زندگی بشری در سایه معنویت و به دور از مادی‌گرایی شکل خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه امروز در آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و طلاب و فضلایی که با ارائه آثار خود در این جشنواره شرکت کرده‌اند، ابراز کرد: انقلاب اسلامی در کنار آرمان‌های اساسی خود مانند قطع وابستگی به بیگانگان، تحقق عدالت اجتماعی، اجرای احکام الهی در امور اجتماعی و...، هدفی بزرگ را تعقیب می‌کند؛ انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی و تمدنی است و فکر، اندیشه، گفتمان، سبک زندگی، فرهنگ و طرح تمدنی را برای بشریت مطرح کرد.

وی پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی را از اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: همان گونه که بارها در بیانات رهبران انقلاب اسلامی مطرح شده و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مورد تأکید قرار گرفته است، هدف اصلی انقلاب اسلامی، تلاش برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بوده است. این موضوع از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی و در اوج مبارزات نیز از سوی برخی صاحبان اندیشه مطرح شد، مانند میشل فوکو، اندیشمند فرانسوی، که مقالات وی در این باره در کتابی به نام «ایران؛ روح یک جهان بی‌روح» منتشر شده است. منظور از ایران، انقلاب اسلامی ایران است و به بیان فوکو، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روح تازه‌ای در کالبد بی‌جان جهان دمیده شد.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به برداشته شدن گام نخست انقلاب اسلامی و پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های مختلف در این چهل سال، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه مهمی به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی، ارزیابی خود را از مسیر طی شده ارائه کردند که با وجود همه موانع و مشکلات، انقلاب اسلامی در گام نخست به موفقیت‌ها و کامیابی‌های فراوانی دست یافت و البته در کنار آن، ناکامی‌هایی نیز وجود داشت که در بیانیه معظم‌له به آن‌ها اشاره شده است. برایند حرکت چهل ساله انقلاب، عبور از موانع و مشکلات و قرار گرفتن در آستانه افق جدید و چشم‌اندازی تازه، با هدف شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.

حجت‌الاسلام عباسی ایجاد تمدنی با این وسعت و عظمت را نیازمند ارائه و تبیین مبانی معرفتی، نظریه‌پردازی و تولید علم، به ویژه علوم انسانی با نگاه دینی، دانست و تصریح کرد: تمدنی که امروز بشریت آن را تحمل می‌نماید و بر حیات بشری سلطه دارد، محصول چندین قرن تجربه، تولید فکر و نظریه‌پردازی است که در سایه سال‌ها تلاش مراکز علمی و پژوهشی و نظریه‌پردازی پژوهشگران و اندیشمندان شکل گرفت. البته این تمدن برای بشریت دستاوردهای مثبتی نیز داشته است که نباید آن‌ها را نادیده گرفت، ولی در کنار این دستاوردها، به اذعان اندیشمندان و صاحبان فکر، این تمدن چالش‌هایی نیز برای بشریت پدید آورده که مهم‌ترین آن، چالش معنا و روح زندگی است؛ همان چالشی که فوکو، در عنوان کتابش به آن اشاره کرده است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) خاطرنشان کرد: معنویت، اخلاق، خانواده، عدالت اجتماعی و روابط عادلانه بین‌المللی، از مهم‌ترین موضوعاتی است که در سایه تمدن حاکم بر جهان امروز دچار چالش شده است و بشریت از آن رنج می‌برد. نباید از یاد برد که استعمار، دستاورد همین تمدن و نگاه سودمحور، لذت‌محور و فردمحور به بشر بوده است. رسالت مراکز علمی، به ویژه حوزه‌های علمیه، تبیین مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی است که در بیانیه گام دوم، به عنوان آرمان اساسی انقلاب اسلامی مطرح شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند مراکز علمی در تولید آثار علوم انسانی با نگاه دینی در گام نخست انقلاب اسلامی، ابراز کرد: تولید تمدن، کاری بلندمدت و نیازمند مجاهدت صاحبان فکر و اندیشه است. امروز وقتی به مسیر طی‌ شده می‌نگریم، به لطف الهی، شاهد تدوین هزاران اثر مبتنی بر معارف اسلامی در این حوزه هستیم، ولی باید اذعان داشت که همچنان مسیر طولانی تا رسیدن به هدف نهایی در پیش داریم که پرداختن به آن، مسئولیت و رسالت همه مراکز علمی و حوزوی است. جامعةالمصطفی نیز به عنوان مرکز علمی بین‌المللی، این رسالت را در مقیاس جهانی بر عهده دارد.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) دستاوردهای به‌دست‌آمده در این مسیر را محصول همت و تلاش اندیشمندان و فرزانگانی دانست که عمر خود را وقف مجاهدت علمی در این مسیر داشته‌اند و یادآور شد: وظیفه ما است که قدرشناس این شخصیت‌ها و چهره‌های علمی باشیم و باید توجه داشت که تجلیل و تکریم از ایشان، در حقیقت تکریم از مقام علم و دانش و مجاهدت است. بی‌شک، یکی از این شخصیت‌های فرزانه، آیت‌الله حسینی بوشهری است که تقدیر و سپاس خود را به دلیل ده‌ها سال تلاش و مجاهدت علمی، تقدیم حضور ایشان می‌ کنیم.

وی با اشاره به بخشی از خدمات و مسئولیت‌های آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: به برکت تلاش‌ها و مجاهدت‌های حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری و دیگر بزرگان حوزه علمیه، امروز هزاران نفر از دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) در نقاط مختلف عالم مشغول فعالیت‌های علمی و فرهنگی هستند که جا دارد در این مراسم، از خدمات، تلاش‌ها و مجاهدت‌های وی تقدیر کرد.

شایان ذکر است تقدیر و تجلیل از پژوهشگران و مراکز جامعةالمصطفی(ص) در داخل و خارج کشور، رونمایی از دو کتاب فقهی و مجموعه مقالات برگزیده بیست‌ودومین جشنواره شیخ طوسی و نیز تجلیل از  آیت‌الله حسینی بوشهری به پاس بیش از سه دهه فعالیت علمی و تربیتی در عرصه بین‌الملل، پایان‌بخش آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی بود.

انتهای پیام
captcha