صداوسیما، جایگاه خود را با عدم انعکاس حرف مردم از دست می‌دهد
کد خبر: 3958225
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲

صداوسیما، جایگاه خود را با عدم انعکاس حرف مردم از دست می‌دهد

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: اگر صداوسیما حرف مردم را منعکس نکند، مردم برای بیان حرف‌های خود به رسانه‌های جدید و فضاهای اجتماعی مراجعه می‌کنند و صداوسیما جایگاه خود را از دست می‌دهد.

صداوسیما، جایگاه خود را با عدم انعکاس حرف مردم از دست می‌دهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، شهناز رمارم، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد، امروز 17اسفندماه، در شصت‌و‌نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان مشهد که با موضوع بررسی نقاط کور و دریافت برخی از شبکه‌های صداوسیما در نقاطی از شهرستان و بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی و سالن‌های مطالعه سطح شهرستان در کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت صداوسیما به عنوان یک رسانه پرمخاطب بر هیچکس پوشیده نیست و در دنیای امروز و در کشور ما، اگرچه نقش صداوسیما به دلیل وجود رسانه‌های اجتماعی زیاد کمرنگ شده اما باز هم جزو رسانه‌های پیشتاز است.

وی افزود: اگر صداوسیما بر آنچه که مردم مطالبه دارند و نیازها و خواسته‌های مردم است بازگردد و آن‌چه که مردم از دستگاه‌های عمومی و اجرایی مطالبه دارند را به صورت درست منعکس کند و در واقع یک تریبون مردمی و کانال ارتباطی بین مردم و مسئولان باشد، قطعا جایگاه خود را حفظ کرده و آن را ارتقاء خواهد داد. اما اگر صداوسیما حرف مردم را منعکس نکند، مردم برای بیان حرف‌های خود به رسانه‌های جدید و فضاهای اجتماعی مراجعه می‌کنند و صداوسیما جایگاه خود را از دست خواهد داد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد با اشاره اینکه دسترسی به شبکه‌های صداوسیما و امکاناتی مانند اینترنت در برخی مناطق وجود ندارد، خاطرنشان کرد: افراد ساکن در مناطقی که دسترسی به فیبر نوری، اینترنت پرسرعت و فرستنده‌های دیجیتالی ندارند مظلوم واقع شده‌اند. باید نقش ارتباطی و رسانه‌ای که صداوسیما در سطح شهرستان مشهد دارد بررسی شود تا نقاطی که از پوشش شبکه‌ صداوسیما محروم هستند بتواند تقویت شود.

رمارم ضمن تبریک روز ملی تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در رابطه عنوان کرد: نوشتن و خواندن امروزه از نظر روان‌شناسان دو شاخه زبان هستند و ما با کتاب خواندن با نویسنده کتاب حرف می‌زنیم و از تجربیات او استفاده می‌کنیم. دنیای دیجیتالی و مدرنیته فرصت کتاب خواندن را از ما گرفته و ما هر روزه با اقیانوسی از اطلاعات رو به رو می‌شویم و آن‌ها را از طریق تلفن‌های همراه خود می‌خوانیم، اما عمق این مطالب بسیار اندک است. وقتی کتاب می‌خوانیم مطالب آن باعث شناخت‌های عمیق ما می‌شود و شناخت‌های عمیق نگرش انسان‌ها را تغییر می‌دهد و تغییر نگرش به تغییر رفتار می‌انجامد.

وی تصریح کرد: این‌که امروز رفتار شهروندان ما متناسب با میزان اطلاعات و مطالبی که مطالعه کردند نیست، به این دلیل است که نوع مطالعه از کتاب فاصله گرفته و مطالعه، مطالعات سطحی و وسیع روزانه و بدون عمق است. بنابراین حافظه کوتاه‌مدت نمی‌تواند تمام مطالعات را به خاطر بسپارد و نیاز دارد که برای انتقال مطالب به حافظه بلند مدت، به خواندن کتاب برگردد. باید مجددا کتابخانه‌ها را رونق ببخشیم و در کتابخانه‌ها حضور پیدا کنیم، تا فرزندان ما فضای کتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌ها را به عنوان مکانی امن برای شناخت عمیق خود در نظر بگیرند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد با اشاره به روند ساخت کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد بیان کرد: کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) پیش از ۲۰ سال گذشته کلنگ‌زنی شده بود و به دلیل کمبود اعتبارات، ساخت آن به سرانجام نرسیده بود، اما شورای اسلامی پنجم شهر مشهد در ابتدای اغاز به کار طبق تفاهم‌نامه‌ای که با نهاد کتابخانه‌ها منعقد کردند و از محل نیم درصدی که باید شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اختصاص دهند، هزینه‌ها را تجمیع کردند و شاید رقمی را در نظر گرفتند که این کتابخانه به سرعت به سرانجام رسید و امروز محلی برای مطالعه و مراجعه مردم شهر شده است.

رمارم افزود: چقدر خوب است که در شهر ملک‌آباد، رضویه و... قانون نیم درصد اختصاص هزینه به کتابخانه‌ها را در دستور کار قرار گیرد و موضوع ساخت کتابخانه‌ها را در نظر داشته باشند. شهرداری‌های کل استان نیز باید به عنوان یک اقدام پسنیده و الگوبرداری از شهر امام مهربانی‌ها این کار را انجام دهند و از این شهر اختصاص نیم درصد کتابخانه‌ها به تمام کشور تسری پیدا کند و شهرداری‌ها خود را موظف بدانند که حداقل قانون را اجرا کنند.

انتهای پیام
captcha