کد خبر: 3961410
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
رهبر دینی کلیمیان ایران:

انتظار منجی در آیین یهود فریضه است

رهبر دینی کلیمیان ایران گفت: بحث انتظار در آیین یهود، یک فریضه و واجب تلقی می‌شود؛ موسی بن میمون که اصول ایمان را در یهود جمع کرده، در اصل دوازدهم اعتقاد به وجود منجی را ذکر کرده است.

کلیمیانبه گزارش ایکنا؛ نوبت عصر همایش مجازی «اندیشه منجی‌گرایی» هفتم فروردین‌ماه با سخنرانی مهدیه پاکروان، پژوهشگر مطالعات اسلامی، مجتبی لشکر بلوکی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، یونس حمامی لاله‌زار، رهبر دینی کلیمیان ایران، مژگان آهنگر، پژوهشگر مطالعات اسلامی، مهدی نساجی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علم و دین در دانشگاه کلیسای مسیح کانتربری، کرت ریچاردسون، استاد مطالعات ادیان ابراهیمی در آمریکا و غلامحسین دینانی، استاد دانشگاه تهران برگزار شد.

یونس حمامی لاله‌زار در این مراسم با بیان اینکه اعتقاد به وجود منجی جزء باورهای عمومی در همه مکاتب و ادیان است، گفت: در یهود، برای منجی موعود کنیه‌های مختلفی هست که مشهورترین آنها ماشیح است؛ یهودیان معتقدند که ماشیح از نسل حضرت داود است و چون داود و سلیمان صاحب حکومت و پادشاهی بودند، برای ماشیح هم پادشاهی قائل هستند.

وی افزود: در یهود، بحث انتظار یک فریضه و واجب تلقی می‌شود. موسی بن میمون که اصول ایمان را در یهود جمع کرده، در اصل دوازدهم اعتقاد به وجود منجی را ذکر کرده است و این بر مبنای آیات مختلف در کتاب مقدس است. در تلمود عنوان شده که بعد از فوت انسان، اولین سؤالاتی که پرسیده می‌شود، بحث انتظار و امید به ظهور منجی و موعود است.

حمامی بیان کرد: اعتقاد به ظهور منجی، مکمل اعتقاد به خداوند است و همانطور که از یک انسان عاقل انتظار نمی‌رود کاری را بدون هدف انجام دهد، قطعاً خداوند هدف خاصی از آفرینش دارد و آن ظهور منجی است. براین اساس در یهود، کسی که به ظهور منجی معتقد نیست، کافر به تورات و کل نبوت انبیاء قلمداد شده است.

وی افزود: در آیین یهود، ایمان به منجی را می‌توان به دو بخش تفکیک کرد؛ یکی اینکه فردی به عنوان منجی ظهور خواهد کرد و دیگری بحث انتظار است، ایمان به ظهور منجی مانند سایر اصول اعتقادی و دینی و ایمانی است، ولی انتظار امر جداگانه و امیدداری و انتظار فعال است. البته بخشی از فرایند انتظار در اختیار انسان نیست، مانند انتظار کشیدن برای بهار، اما برخی موارد هست که انسان می‌تواند با اختیار خود انتخاب کند.

حمامی لاله‌زار تصریح کرد: خداوند یک ایستگاه نهایی برای ظهور در نظرگرفته است که اگر خود انسان‌ها هم لیاقت آن را نداشته باشند، رخ خواهد داد، اما اگر ما لایق باشیم و به سوی خدا توبه و تقدس روز شنبه را رعایت کنیم که شهادت عملی در باور به خداست، باعث تعجیل در ظهور می‌شویم.

رهبر دینی کلیمیان ایران با بیان اینکه انتظار در نمازهای یهودی هم تجلی دارد، اظهار کرد: ما روزانه سه نوبت نماز داریم که بخشی از آن بیانگر انتظار و درخواست از خداوند است که خدایا نهالی را که از نسل داود است، زودتر برسان، زیرا به نجات تو آن هم در هر لحظه زندگی، امید داریم.  

وی در مورد شخصیت منجی، افزود: منجی از منظر یهودیان از نسل داود و سلیمان است و سیستم حکومت پادشاهی دارد، زیرا داود و سلیمان هم حکومت داشتند، همچنین در هر دوره‌ای، افرادی از نسل داود و سلیمان هستند که براساس ایمان و تقوا و علم و دانش لیاقت دارند به مقام مسیحایی برسند و حکمت و جبروت و دانش و ترس از خدا در وجود آنان تجلی یابد. این افراد عادلانه قضاوت کرده و شرایط بهتری ایجاد می‌کنند.

حمامی اضافه کرد: یهودیان معتقدند که حضرت موسی بالاترین جایگاه را دارد و نبی‌ای برتر از موسی نخواهد بود، زیرا او در بیداری با خدا حرف زده، در حالی که سایر انبیاء یا مورد وحی بوده یا در حالتی خلسه با فرشته وحی حرف زده‌اند؛ در یهود، مقام ماشیح پایین‌تر از موسی هست، اما از سایر انبیاء بنی اسرائیل بالاتر است.

رهبر دینی کلیمیان تصریح کرد: منجی موعود به عنوان نبی خواهد آمد، البته نه اینکه دین و شریعت جدیدی بیاورد، بلکه امکان اجرای فرامین الهی را به بهترین وجه فراهم می‌کند و علم و درک و دانش انسان‌ها را ارتقاء می‌دهد؛ منجی جوابگوی همه سؤالات بشر است، زیرا علم الهی دارد؛ وقتی موعود بیاید، آموزه‌های انسانی در برابر آموزه‌های موعود چیز قابل توجهی نیست و در این شرایط بشر با رغبت فرامین الهی را انجام خواهد داد.

حمامی لاله‌زار بیان کرد: عشق و علاقه ما برای رسیدن به آن دوره فرامادی است و نه برای رسیدن به قدرت و حکومت؛ علم الهی در این زمان به بی‌نهایت رسیده و زمین شکوفا خواهد شد، صلح و عدالت برقرار و جنگ و سیل و زلزله و ... نخواهد بود و انسان به عالی‌ترین درجه‌ای که لایق آن است، می‌رسد.

انتهای پیام
captcha