نقد کتاب «تطورشناسی اخبار مطلاق امام حسن مجتبی(ع)» برگزار می‌شود
کد خبر: 3962646
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵

نقد کتاب «تطورشناسی اخبار مطلاق امام حسن مجتبی(ع)» برگزار می‌شود

جلسه نقد کتاب «تطورشناسی اخبار مطلاق امام حسن مجتبی(ع)» فردا از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، جلسه نقد کتاب «تطورشناسی اخبار مطلاق امام حسن مجتبی(ع)» با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین حسین مرادى‌نسب‏ و نقادی رسول قلیچ فردا سه‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه،  ساعت ۱۱ تا ۱۲ در اتاق گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است کتاب حاضر به شبهه‌ای تاریخی – حدیثی درباره اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) می‌پردازد. مؤلفان با انگیزه‌های ترغیب و تشویق در ازدواج کردن، منقبت شمردن داشتن همسر زیاد، مشورت دادن در امر ازدواج و مبنای موضوع فقهی قرارگرفتن آنها، نسبت دادن این اخبار به نقل از امام معصوم(ع) را در متون خود ثبت کرده‌اند. شهرت این اخبار گاه سببِ تأثیرگذاری بر برخی از مؤلفان شیعه نیز شده است. آنان از منابع اهل سنت بدون هیچ نقدی آنها را آورده‌اند، این خود سبب توجیه اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) در برخی از متون شیعی شد.

نخستین بار منصور خلیفه عباسی، با این اتهام جعلی قصد مقابله با حسنیان را داشت، و با کمک جاعلان وابسته به دربار با گرایش‌های متفاوت و با شیوه‌های گوناگونی به واقع نمایی این موضوع جعلی پرداخت و آن را نشر داد. اگر این موضوع درباره امام حسن (ع)، در زمان حیات پدر و خودش واقعیت داشت، دشمنان اهل بیت(ع) از جمله معاویه، خوارج و امویان در گفت‌وگوی و نامه‎‌نگاری‌های خود، به آن اشاره می‌کردند. در این اثر افزون بر بررسی سند و محتوای صدور اخبار، به پیشینه موضوع، سیر تاریخی و افزوده‌های آن در منابع فریقین، و نقد آنها نیز پرداخته شده است.

نقد کتاب «تطور شناسی اخبار مطلاق امام حسن مجتبی(ع)» برگزار می‌شود

انتهای پیام
captcha