آزمون ساماندهی داوران گامی مؤثر در ارتقای داوری مسابقات قرآن است
کد خبر: 3963701
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
غلامرضا شاه‌میوه:

آزمون ساماندهی داوران گامی مؤثر در ارتقای داوری مسابقات قرآن است

یک داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه برگزاری آزمون ساماندهی و ارزیابی داوران قرآنی می‌تواند گامی مؤثر برای ارتقای داوری مسابقات قرآن باشد، گفت: با این اقدام می‌توان آموزش‌های یکسانی به داوران ارائه کرد تا اختلاف نظرات در داوری مسابقات به حداقل برسد.

آزمون ساماندهی و ارزیابی داوران قرآنی گامی مؤثر در ارتقاء داوری قرآن استبه گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، داور بین‌المللی قرآن، 22 فروردین اظهار کرد: سازمان اوقاف مهمترین مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن را برگزار کرده است و طی یک دهه اخیر در کنار مسابقات، برگزاری محافل قرآنی و دوره‌های آموزشی را نیز در دستور کار قرار داده و ارزیابی ما از فعالیت‌های قرآنی این سازمان بسیار مثبت است.

وی با اشاره به چالش‌های فعالیت‌های قرآنی در بحران شیوع کرونا، گفت: در این دوران بسیاری از محافل قرآنی تعطیل شده و تعداد اندکی نیز به‌صورت مجازی برگزار می‌شود که این ظرفیت باید بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد تا ارتباط اساتید و دانش‌آموختگان حوزه قرآنی حفظ شود.

این داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه مهم‌ترین چالش پیش روی جامعه قرآنی کاهش شدید تعداد محافل قرآنی است، ادامه داد: باید توجه داشت که آموزش قرآن نیز در کشور به‌صورت جامع دنبال نمی‌شود و در همه بخش‌ها نسبت به این امر اقدام می‌کنند، در حالی‌ که این امر نیازمند ایجاد وحدت رویه است.

شاه‌میوه اصفهانی با بیان اینکه در بخش‌های صوت، لحن، وقف و ابتداء و دیگر موارد نیازمند تعریف جامعی در زمینه آموزش مفاهیم هستیم، گفت: در این زمینه باید برنامه‌ریزی جدی دنبال شود.

وی با بیان اینکه بودجه‌های دولتی در مباحث قرآنی نیز اندک است، اضافه کرد: این بودجه‌ها به میزان یک دهم 10 سال اخیر رسیده است که تأثیر بسزایی در عملکرد مؤسسات قرآنی و فعالان این عرصه دارد.

ناظر سازمان اوقاف و امور خیریه در آزمون شبیه‌سازی و ساماندهی داوران قرآن کریم در استان اصفهان در ادامه در خصوص سطح کیفی و علمی داوران قرآنی در این استان، بیان کرد: طی شش سال اخیر، سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادها دوره‌های آموزشی در این زمینه برگزار کرده‌اند که جهش خوبی در سطح سواد داوران قرآنی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: داوران قرآن به‌روز شده‌اند، ولی این کافی نیست و باید روند آموزشی و به‌روزرسانی سطح سواد داوری قرآن به‌صورت علمی و سازمان‌یافته دنبال و از رفتارهای رفاقت‌گونه در این زمینه کاسته شود.

شاه‌میوه اصفهانی با بیان اینکه برگزاری آزمون ساماندهی و ارزیابی داوران قرآنی می‌تواند گامی مؤثر برای ارتقای داوری مسابقات قرآن باشد، اضافه کرد: با این اقدام می‌توان آموزش‌های یکسانی به داوران ارائه کرد تا اختلاف نظرات در داوری مسابقات به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه داوری مسابقات قرآن نوعی قضاوت است و افراد دارای پختگی اجتماعی و فردی می‌توانند نسبت به این امر اقدام کنند، اظهار کرد: بر این اساس برای داوری مسابقات شهرستانی حداقل 25 سال سن و برای مراحل استانی و کشوری حداقل 32 سال در نظر گرفته‌اند که این امر در مرحله بین‌المللی بیش از 50 سال است.

این داور بین‌المللی قرآن با بیان اینکه طرح ساماندهی داوران نخستین اقدام در راستای سطح‌سنجی داوران قرآنی در کشور است، گفت: هر کس بتواند از فیلترهای این مسابقات عبور کند، می‌تواند قابل اعتماد باشد.

انتهای پیام
captcha