کد خبر: 3964885
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هدف قرآن باز کردن روزنه‌ای به حق است، گفت: همت و اراده انسان و جهاد با نفس و کمک الهی است که می‌تواند انسان را به این هدف برساند. خداوند تأکید فرموده است که تصور نکنید چون قرآن حق است و آورنده آن پیامبر(ص) است همه ایمان می‌آورند، نه چنین چیزی وجود ندارد و اقلیتی ایمان خواهند آورد.
هادویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در  جلسه تفسیر سوره مبارکه رعد که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حال انجام است، گفت: این سوره با حروف مقطعه شروع شده که به تعبیر علامه طباطبایی این حروف رمزی میان خداوند و پیامبر(ص) است. همچنین نظر قابل اعتنای دیگر در بحث حروف مقطعه این است که خداوند می‌خواهد بفرماید: ما قرآن که بالاترین حقیقت عالم هستی است با همین حروف ساده بیان شده است.
 
وی افزود: خداوند بلافاصله بعد از حروف مقطعه به قرآن اشاره کرده و در این سوره هم فرموده است: «تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ» که این مسئله مؤید همان نظر است که خدا با همین حروف بالاترین حقایق عالم هستی را بیان کرده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: مقصود از الکتاب در اینجا قرآن است که هیچ باطلی در آن راه ندارد و شامل تمامی حقایق و نه بخشی از حقایق است، برخلاف کتب قبلی که قبل از تحریف همه حقایق را نداشت و بعد از تحریف هم دچار انحراف شد و باطل وارد آن شد. البته گروهی در برابر امام علی(ع) شعار «حسبنا کتاب الله» سر دادند تا تفسیر پیامبر(ص) و امام علی(ع) را زیر سؤال ببرند، در حالی که تفسیر اهل بیت(ع) تفسیر معیار و عین واقع است و ایشان اهل «یهدی الی الحق» و معصوم هستند و نه عمداً و نه سهواً مرتکب خلاف و گناه و اشتباه نمی‌شوند.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: مقصود ما از اینکه قرآن کتاب است و مابقی کتب، کتاب نیستند، رفتارهای غیرعقلانی کسانی مانند قذافی در دوره حکومت خود در لیبی نیست که دستور داد جز قرآن و کتابی که خودش با عنوان کتاب سبز نوشته بود، سوزانده شود و از بین برود که این حرکت در حدود 50 سال قبل در کل جهان و جهان اسلام به عنوان حرکت کوتا‌ه‌بینانه محکوم شد.

وی افزود: آنچه در قرآن بیان نشده گفتنی نبوده و اگر گفتنی بود خدا می‌گفت؛ حدیث باغ چیدنی است نه دیدنی. آنچه نهایت بیان بوده همین قرآن است. آنچه از ناحیه خدا برای تو فرستاده شده متن و خود حق است؛ البته ما متوهم و در خیالات هستیم، «الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا»؛ وقتی پرده در افتد، خواهیم دید بسیاری از کارهایی که ما کرده‌ایم اوهام و خیالات است.

استاد تفسیر حوزه علمیه تصریح کرد: هدف قرآن باز کردن روزنه‌ای به حق است و همت و اراده انسان و جهاد با نفس و کمک الهی است که می‌تواند انسان را به این هدف برساند. حتی برخی خواب‌ها مانند رؤیاهای صادقه هم روزنه‌ای به سمت حقیقت و دریافت آن است؛ زیرا برخی از این رؤیاها تعبیر می‌شوند. خداوند تأکید فرموده است که تصور نکنید چون قرآن حق است و آورنده آن پیامبر(ص) است همه ایمان می‌آورند، نه چنین چیزی وجود ندارد و اقلیتی ایمان خواهند آورد.

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به رفتارهای خضر در برابر موسی(ع)، افزود: رفتارهای خضر آن قدر غیرمتعارف بود که موسی پیامبر(ص) اولی العزم نتوانست هضم کند و خضر از ابتدا به او گفت که تو توان همراهی با من را نداری و این تجربه هم ثابت شد؛ خضر مأمور بود که کارهای غیرمتعارف انجام دهد، ولی نبی اعظم(ص) که همه انبیاء در برابر او چیزی نیستند، مأمور به انجام این کارها نیست.

استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: پیامبر(ص) آن قدر مانند مردم عادی رفتار می‌کردند و حتی کار به جایی رسید که مردم ایشان را اذن می‌دانستند، که البته خداوند فرمود اذن بودن ایشان به نفع شماست؛ این به خاطر سعه صدر ایشان بود و بدی‌های مردم را تحمل می‌کردند. پیامبر(ص) اذن بودند؛ زیرا به قدر عقول مردم با آنها سخن می‌گفتند.

وی افزود: اینکه آیا فرموده اکثر مردم ایمان نمی‌آورند، برای ما هم خطر است؛ زیرا ممکن است ما هم در زمره اکثریت باشیم؛ به تعبیر سوره عصر عمر و زندگی ما به سرعت یخ در حال آب شدن است و انسان‌ها در خسران هستند، مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند؛ البته اصل در اینجا ایمان است و عمل صالح هم متفرع بر ایمان است و تواصی به حق و صبر هم از شاخه‌های عمل صالح است.
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: