شب قدر از خدا چه بخواهیم؟
کد خبر: 3968741
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱

شب قدر از خدا چه بخواهیم؟

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در روایت است که پیامبر(ص) در طول عمر مبارک خود هیچ دعایی را بیشتر از «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ» نخواندند و در عرفات هیچ دعایی بیش از این خوانده نشده است. برخی مفسرین قرآن کریم نیز حسنه دنیا را اولاد صالح و حسنه آخرت را مغفرت، بخشش و رحمت خداوند و «قنا عذاب النار» را عاقبت بخیری گفته‌اند.

ارسال/ شب قدر از خدا چه بخواهیم؟به گزارش ایکنا، آیت‌الله احمد عابدی شامگاه گذشته، 11 اردیبهشت‌ماه، در مراسم احیای شب قدر که در محوطه باز مقابل مسجد الغدیر دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: در قرآن کریم شب قدر در مقابل روز قیامت است؛ یعنی قیامت روز و قدر شب است. در شب قدر ملائکه و روح پائین می‌آیند، اما روز قیامت ملائکه و روح بالا می‌روند، یعنی شب قدر نزول است و روز قیامت صعود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در شب ماه می‌تابد، و حرکت ماه در آسمان ماه‌ها را بوجود می‌آورد؛ لذا شب را با ماه می‌سنجند و قدر را گفته‌اند برتر از هزار ماه است، اما در روز خورشید می‌تابد و حرکت خورشید سالیانه است؛ لذا روز را با سال می‌سنجند و در خصوص روز قیامت آن را با سال بیان کرده و سنجیده‌اند.
 
وی گفت: نتیجه می‌گیریم دنیا از ابتدا تا انتها شب است؛ لذا به تعبیری نزول قرآن در شب قدر یعنی قرآن که سراسر نور است به عالم ظلمت و تاریکی آمد. این دنیا شب و ظلمت است به این معنا که کسی از دل کس دیگر خبر ندارد، اما قیامت روز آشکار شدن باطن‌هاست.
 
این پژوهشگر قرآنی در ادامه با طرح این سوال که در شب قدر از خدا چه بخواهیم؟ ادامه داد: در جواب این سوال به آیه 201 سوره بقره اشاره می‌کنم که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»؛ در روایت است فردی نزد پیامبر مکرم اسلام آمد و خواست پیامبر به او دعایی آموزش دهد حضرت محمد(ص) فرمودند: «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»؛ این دعا را بخوان آن فرد برای بار دوم و سوم نیز این درخواست را کرد و پیامبر(ص) هر سه بار بر همین دعا تأکید کردند.
 
عابدی افزود: در روایت است که پیامبر(ص) در طول عمر مبارک خود هیچ دعایی را بیشتر از «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» نخواندند و در عرفات هیچ دعایی بیش از این خوانده نشده است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی در تفسیر این دعا گفته‌اند که حسنه دنیا همسر نیکو و حسنه آخرت نیز همسر نیکو و «قنا عذاب النار» یعنی ما را از همسر ناباب دور بدار. پیامبر(ص) نیز حسنه دنیا و آخرت را قلبی که بیاد خدا باشد ذکر کرده‌اند و امام صادق(ع) حسنه دنیا را مال حلال و وسعت رزق حلال و حسنه آخرت را بهشت و مصون بودن از جهنم دانسته است.
 
وی تاکید کرد: برخی مفسرین قرآن کریم نیز حسنه دنیا را اولاد صالح و حسنه آخرت را مغفرت، بخشش و رحمت خداوند و «قنا عذاب النار» را عاقبت بخیری گفته‌اند.
 
وی با بیان اینکه حسنه دنیا خوب بودن مردم با یکدیگر است، تصریح کرد: در زمان انتخابات غیبت، تهمت و دروغ زیاد می‌شود، حسنه این است که در زمان فتنه انسان به گناه آلوده نشود.
 
مراسم شب‌های قدر در دانشگاه قم با حضور خطبا و مادحین برجسته، با رعایت تمامی پروتکل‌ها و در محوطه باز مقابل مسجد و جوار شهید گمنام دانشگاه برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha