قرآن محور مطالعات راهبردی و پاسخ به شبهات در حوزه قرار بگیرد
کد خبر: 3969061
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
مدیر حوزه خواهران:

قرآن محور مطالعات راهبردی و پاسخ به شبهات در حوزه قرار بگیرد

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه حوزه در صورتی می‌تواند در پاسخ به شبهات موفق باشد که قرآن را محور قرار دهد، تأکید کرد: اگر امروز برخی شبهات جواب نمی‌یابد، به این دلیل است که قرآن مدار و محور مباحث ما در حوزه نیست؛ قرآن باید محور مطالعات راهبردی و شبهه‌زدایی در حوزه و دانشگاه‌ باشد.

ارسال// قرآن محور مطالعات راهبردی و پاسخ به شبهات در حوزه قرار بگیردبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مفسر قرآن کریم، 13 اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سور فرقان با بیان اینکه تمسخر و نیش و کنایه زدن مشرکان یکی از بزرگترین آزارهای متوجه پیامبر بود، گفت: نیش و کنایه و نگاه‌های معنادار تمخسرآمیز، بیشترین زخم بر دل بزرگان است؛ بزرگان همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند، ولی کفار بیشترین تحقیرها را متوجه این افراد کردند. به خصوص وقتی که اینها حمایت مردمی هم نداشتند و در ابتدای رسالت خود بودند.

وی افزود: در سوره فرقان از پیامبری که هنوز مسلمانی به او نپیوسته است، یاد کرده است؛ زیرا سوره فرقان مربوط به دوره اول تبلیغ ایشان است که هنوز مسلمان چندانی نداریم و طبق آمارها فقط 80 نفر مسلمان شده بودند، آن هم از کنیزان و غلامان و فرودستان و تعدادی جوان؛ حتی شخصیت‌هایی مانند حضرت ابوطالب اظهار تقیه می‌کردند و ایمانشان مخفیانه بود.

صاحب تفسیر تنزیلی همگام با وحی تصریح کرد: در آیه 50 «وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا» فرمود: ما قرآن را بین مردم گردش دادیم تا متذکر شوند؛ گفته شد نزول باران اشعار به نزول وحی بود؛ در آیه 48 «وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا» فرمود باران را به اشکال مختلف بین مردم جریان دادیم تا متذکر نقش ما در حیات‌بخشی به خود شوند. ولی اکثر مردم ناسپاس هستند.

قرآن عامل تقویت ایمان

بهجت‌پور اظهار کرد: غالباً کسانی که بیشتر برخوردار از مواهب و امکانات هستی هستند، بیشتر هم غافل هستند و این از عجایب عالم است؛ کاری کنیم که هم خودمان این نعمت‌ها را ببینیم و هم مخاطبان ما این نعمت‌ها را ببینند و قدردان باشند؛ امروز قرآن به اشکال مختلف بین ما مطرح است؛ گاهی از تاریخ انبیاء، گاهی از آغاز و انجام حیات و قصص انبیاء و احکام و دستورات و ... می‌گوید که این موضوعات شاید در 15 دسته قابل دسته‌بندی است، اما خدا آن را بیش از شش هزار آیه تفصیل داده تا ما به سمت هدایت و عبادت برویم. امام علی(ع) فرمودند اگر می‌خواهید ایمان در جان شما بروید، قرآن بخوانید.

مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: مطلب دیگر که کفار براساس آیات قبل، شبهه کردند، این بود که چرا خود ما فرشته را نمی‌بینیم؛ ولی خدا پاسخ داده است که نزول فرشته برای همه ممکن نیست و اگر روزی این کار انجام شود، روز عذاب است؛ این نشان می‌دهد که در رسالت، رساندن پیام مهم است و لازم نیست دائما رسولی فرستاده شود.

انذار یکی از وظایف عالمان دین است

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه «وَلَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيرًا‌» اضافه کرد: اینکه قرآن دائماً تأکید دارد که برای هرقومی منذر فرستادیم، به معنای آن نیست که لزوماً هر منذری، رسول است؛ یا فرموده است که اگر ما می‌خواستیم در هر قریه و سرزمینی رسولی را می‌فرستادیم، یعنی ضرورتی برای این کار نبود؛ بنابراین علما هم امروز کارشان انذاردادن است و انذاردهنده حتماً نباید رسول باشد.

صاحب تفسیر همگام با وحی گفت: کفار و مشرکین همه تلاش خود را به کار گرفتند تا پیامبر و رسالت او را به زمین بزنند، اما پیامبر با تکیه بر قرآن در برابر همه آنها ایستاد؛ امروز هم همه تهاجم و شبهاتی که علیه دین می‌شود با مراجعه به قرآن قابل پاسخ دادن است. در آیه 52 فرمود: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» همه تلاش کفار این است که تو را نرم کنند، اما این فشارها تو را به نرمش نکشاند و از آنها تبعیت نکن و جهاد کبیر داشته باش.

بهجت‌پور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم دیروز تعبیر زیبایی فرمودند مبنی بر اینکه دشمنان از اول انقلاب دنبال این هستند که ما را مطیع خودشان کنند و ما زیر پرچم آنها تصمیم بگیریم، ولی ما استقلال خودمان را دنبال کرده‌ایم؛ بزرگترین جهاد پیامبر مقابله با جریان کفر و شبهات آنهاست و این پاسخگویی هم جز با قرآن ممکن نیست.

حوزه در صورت تمرکز بر قرآن موفق به پاسخ به شبهات خواهد شد

وی تأکید کرد: امروز هم حوزه علمیه باید قرآن را دست بگیرد و به پاسخگویی به شبهات بپردازد؛ اشتباه ما این است که می‌خواهیم با ادبیات دشمن جواب شبهات او را بدهیم و از ظرفیت قرآن غافل هستیم، در حالی که امام علی(ع) فرمودند: قبل از قرآن غنایی نیست و بعد از آن فقری نیست. قرآن سراسر پر از پاسخگویی به شبهات است و حوزه باید روی قرآن تمرکز داشته باشد و با تمرکز بر این کتاب، گذر از فشارهای فکری سخت نیست.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: تأکید دارد که توی پیامبر با همین قرآن می‌توانی به همه شبهات کفار جواب دهی و نیازی به نزول مطلب جدیدی نیست.  اگر امروز برخی شبهات جواب نمی‌یابد زیرا قرآن مدار و محور مباحث ما در حوزه نیست؛ قرآن باید محور مطالعات راهبردی و شبهه‌زدایی در حوزه و دانشگاه‌ باشد و آن وقت ببینید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی افزود: کسانی در جوابگویی ناتوان هستند، زیرا می‌خواهند بدون قرآن از پس شبهات بر بیایند؛ سیدجمال گفته ورود به شبهه آسان است، ولی خروج از آن سخت است، ولی قرآن استحکام ذهن و قلب است و راه پاسخ به شبهات را به خوبی بیان می‌کند.

انتهای پیام
captcha