روایت اسارت سه دانشجوی دختر عراقی در «بهار»
کد خبر: 3970656
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴

روایت اسارت سه دانشجوی دختر عراقی در «بهار»

کتاب «بهار» روایت سه دختر دانشجوی عراقی است که هم‌زمان با سقوط موصل، به اسارت گروه تروریستی داعش درمی‌آیند.

«بهار» اسارت سه دانشجوی دختر عراقی در دست داعش را روایت می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کتاب «بهار» روایت سه دختر دانشجوی عراقی است که هم‌زمان با سقوط موصل به‌دست داعش، به اسارت این گروه تروریستی درمی‌آیند. هریک از این دختران نماینده یکی از گروه‌های قومی و مذهبی عراق هستند. نویسنده با انتخاب این بافت، تلاش کرده علاوه بر نشان دادن تنوع فرهنگی عراق اتحاد اقوام و مذاهب، همه آن‌ها را قربانیان تروریست‌های تکفیری معرفی کند.

این اثری داستانی که دوران سیاه حضور داعش در موصل را برای مخاطبان روایت می‌کند، توسط «عامر حمیو» به رشته تحریر درآمده و «سیدرضا قزوینی‌غرابی» آن را ترجمه کرده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:
با اینکه بهار نخستین روایت داستانی من است، از همان ابتدای نگارش آن به این موضوع توجه داشتم که ممکن است خوانندگانی سال‌ها بعد، متن اصلی کتاب یا ترجمه آن را بدون احساسات و عواطف کنونی ما بخوانند. این مسئله انگیزه‌ای قوی بود تا برای انتقال تصاویر واقعی، تا جایی که می‌توانم، بی‌طرف باشم. نویسنده باید در برابر متن مانند فردی باشد که از بالای صخره‌ای بلند نظاره‌گر حرکت افراد و وقوع رویدادهاست و نگذارد که قلمش شخصیت‌ها را به حرکت درآورد.

عامر حمیو در بخش پایانی مقدمه تصریح کرده است: امروز این مقدمه را برای ترجمه فارسی به قلم دوست ارجمندم سیدرضا قزوینی و ترجمه‌های بعدی آن به زبان‌های دیگری می‌نویسم. نگارش این مقدمه می‌خواهد این پیام را برساند که ای مردم! اگر گرفتار وضعیتی فوق‌العاده شدید و شهرهایتان به اشغال دشمن درآمد، همدیگر را با صمیمیت در آغوش بگیرید و حمایت کنید و دچار تفرقه و تشتت نشوید؛ زیرا شمایید که می‌مانید و بیگانگان دیر یا زود خواهند رفت.

آنچه در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
هرچه شهر خالی بود، قبرستان در تکاپو بود. سیاه‌پوش‌های داعش می‌رفتند و می‌آمدند و کشته‌هایشان را دفن می‌کردند. بهار می‌خواست گریه کند به مردهای مسلح که نگاه می‌کرد، یاد فاروق می‌افتاد و تمام تنش پر از درد می‌شد.

کاش جای آنها، سکمان اینجا نشسته بود. می‌ترسید به قبرها نگاه کند و اسم سکمان را روی یکی از آنها ببیند. انگار تمام کسانی که در قبرستان بودند، برای تشییع جنازه سکمان به آنجا رفته‌اند. دوست نداشت سکمان سنگ قبر داشته باشد. او را تصور می‌کرد که از کفنش خارج شده و روحش به سمت وادی «لالش» پرواز می‌کند تا همان جا بماند و پس از مرگ خودش، هر دو باهم در بدن دو جوان حلول کنند که در آینده به دنیا خواهند آمد.

کتاب «بهار» توسط انتشارات ستاره‌ها در ۱۹۲ صفحه با قطع رقعی در شمارگان یک هزار جلد در سال ۱۳۹۸ به بهای ۳۵ هزار تومان به زیور طبع آراسته و منتشر شده است.

علاقه‌‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتابفروشی‌های معتبر در سطح کشور یا دفتر مرکزی نشر «ستاره‌ها» در مشهد واقع در بلوار شهید فرامرز عباسی، خیابان بهاران، کوچه بنفشه ۶، پلاک ۳۹ تهیه کنند.

انتهای پیام
captcha