گردشگری عید فطر در کشورهای مختلف جهان
کد خبر: 3971350
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

گردشگری عید فطر در کشورهای مختلف جهان

عید سعید فطر یکی از فرخنده‌ترین جشنواره‌ها برای جامعه مسلمانان جهان اسلام و روزی ویژه میان خانواده‌ها و دوستان محسوب می‌شود. در این روز، مسلمانان گرد هم می‌آیند و مراسم جشن این روز را برگزار می‌کنند. زمان این مراسم، اولین روز ماه شوال و روزه گرفتن در این روز حرام است.

گردشگری عید فطر در کشورهای مختلف جهانبرگزاری مراسم عید فطر با ملاقات خانواده و دوستان همراه است و در همه‌گیری کنونی، محدودیت‌های مقابله با بیماری همه‌گیر کووید- 19 و رعایت فاصله فیزیکی این مراسم متفاوت برگزار خواهد شد. برخی از مراسم روز عید فطر در کشورهای مختلف در ذیل ذکرشده است.

اندونزی

عیدفطر بزرگ‌ترین تعطیلات در اندونزی است، زیرا این کشور بیشترین جمعیت مسلمانان جهان را دارد. پیش‌بینی‌شده است که تعطیلات عید فطر، عاملی برای افزایش قابل‌توجه میزان ابتلا بیماری در این کشور باشد. سالانه حدود 30 میلیون نفر در مراسم مودیک (mudik) شرکت می‌کنند تا به شهرهای خود بازگردند و این موضوع می‌تواند عاملی برای شیوع بیماری باشد. با توجه به ممنوعیت این مراسم، برخی از افراد از این قانون سرپیچی کردند. نتایج بررسی نشان داد، در تعطیلات سال 2020 با افزایش 93 درصدی ابتلا موارد روزانه و 66 درصدی میزان مرگ‌ومیر هفتگی مواجه شدیم.

برای اکثر اندونزیایی‌ها، سفر در پایان ماه رمضان برای دیدار خانواده و برگزاری مراسم جشن عید فطر مرسوم بوده است. قبل از شیوع بیماری همه‌گیر، میلیون‌ها مسافر مراسم مودیک را انجام می‌دادند، اما از سال گذشته این مراسم ممنوع شده است تا از گسترش بیماری کووید جلوگیری شود. مودیک سنت سالانه بازگشت به خانه که پیش از تعطیلات مذهبی به‌خصوص عید فطر انجام می‌شود.

در هشتم آوریل 2021، در اندونزی ممنوعیت سفر در ماه رمضان و عید فطر اعلام‌شده است. برای انجام سفرهای داخلی نیز باید گواهی ارائه نتیجه منفی تست کرونا را حداکثر 24 ساعت پیش از سفر ارائه دهند. البته کودکان زیر پنج سال نیازی به انجام آزمایش کووید ندارند. اگر نتیجه آزمایش مسافری منفی بود و علائمی مبنی بر ابتلا به بیماری کووید را نشان ‌داد از ادامه سفر منع می‌شود تا آزمایش دیگری انجام دهد و تا زمانی که نتایج معاینه ارائه نشود، باید قرنطینه شود. البته این موارد برای سفرهای ضروری و با یک همراه انجام خواهد شد، البته برای سفرهای زایمان می‌تواند یک همراه دیگر نیز باشد.

انتظار می‌رود مردم در میان ممنوعیت سفر به خانه، از مقاصد گردشگری بازدید کنند. دولت استانی جاوه غربی در اندونزی قرار است در تعطیلات عید سعید فطر 15 هزار کیت تست سریع تشخیص برای بازدیدکنندگان در مقاصد گردشگری و با هدف کاهش انتقال بیماری و به‌عنوان اقدام پیشگیرانه در مقابل افزایش موارد ابتلا فراهم کند.

مقاصد گردشگری در مناطق قرمز یا مناطق پرخطر تعطیل خواهد بود. علاوه بر این، محدودیت‌های تعداد بازدیدکنندگان و ساعات کار در مقاصد گردشگری و اعمال دستورالعمل‌های بهداشتی در هتل‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها و مقاصد گردشگری کنترل خواهد شد.

مصر

تعطیلات رسمی در مصر بسیار اهمیت دارند، برخی از تعطیلات مذهبی و برخی غیرمذهبی هستند، اما برگزاری مراسم جشن نشان از فرهنگ گسترده مصر باستان و مدرن است. ماه رمضان یکی از بهترین زمان‌ها برای گردشگری در مصر است. جشن ماه رمضان که با عید فطر آغاز می‌شود، به مدت سه یا چهار روز ادامه دارد و افراد با خانواده و دوستان غذا می‌خورند و به یکدیگر هدیه و پول می‌دهند. بیشتر مصری‌ها در خانه شیرینی درست می‌کنند.

پاکستان

عید سعید فطر در پاکستان از اوایل روز عید و با صبحانه‌ای سبک معروف به ورمیشلی شروع می‌کنند و لباس‌های نو می‌پوشند. غذای ویژه مرتبط با این جشن در پاکستان، شیر خرماست که شامل رشته‌فرنگی در شیر و شکر است که پخته و با پسته، بادام و خرما تزئین می‌شود. صبح روز عید بعد از نماز عید این غذا به‌عنوان صبحانه و در طول روز برای هر مهمان سرو می‌شود. کودکان در این روز بسیار خوشحال هستند، زیرا هدیه و عیدی دریافت می‌کنند. بزرگ‌ترها معمولاً با توزیع شیرینی، هدیه و پول اندک، کوچک‌ترها را خوشحال می‌کنند.

امارات متحده عربی

از آغاز سال جاری، سفرهای تعطیلات برای بهار و اینک در ایام عید فطر افزایش‌یافته است. نتایج بررسی‌ها نشان داد که اعتمادبه‌نفس گردشگران، به‌ویژه در سفر به مقاصدی که مدت‌زمانی از بازگشایی آن بر روی گردشگران گذشته، افزایش یافته است.

تعطیلات عمومی برای جشن اسلامی عید فطر که پایان ماه رمضان است در کشور دبی، از سه‌شنبه تا شنبه ادامه دارد و هرروز ساعت 20 شب نمایش نورافشانی برج خلیفه و آب‌نمای دبی ارائه داده می‌شود. همچنین نورافشانی جزیره یاس ابوظبی نیز در ایام عید فطر انجام می‌شود. البته به‌عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه در مقابله با بیماری کووید- 19، افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین و از طریق شبکه‌های مجازی این رویدادها را مشاهده کنند.

وزارت منابع انسانی و امارات، تعطیلات عید سعید فطر در امارات متحده عربی برای سال 2021 از 29 رمضان تا سوم شوال اعلام کرده است. در سال‌های پیش از شیوع بیماری کووید- 19، افراد در روز عید معمولاً قبل از رفتن به مسجد، لباس تمیز بر تن کرده تا نماز عید را بخوانند، اما امسال نیز همانند سال گذشته از مسلمانان خواسته‌شده تا نماز عید را در خانه بخوانند.

با توجه به اینکه روزه در روز عید فطر حرام است، مسلمانان صبحانه‌ای سبک می‌خورند و معمولا ناهار را در کنار خانواده خود میل می‌کنند. کشور امارات در عید فطر تمام مناطق شهرداری، ساختمان‌ها، مغازه‌ها، خیابان‌ها و خانه‌ها را تزئین و چراغانی می‌کند.

اقامت قسمت عمده‌ای از تعطیلات عید در امارات متحده عربی است. هتل‌ها پیشنهادهای ویژه‌ای برای خانواده‌ها و دوستانی که به دنبال لذت بردن از محیطی خارج از خانه هستند را ارائه می‌دهند. همچنین، رستوران‌ها بسته ویژه ناهار عید را ارائه می‌دهند تا در کنار خانواده و دوستان از آن لذت ببرید. خرید در ایام عید یک سنت اصلی برای مسلمانان است، زیرا خرید لباس‌های جدید در جشن عید فطر بسیار مرسوم است.

سالانه دو بار عید در دبی برگزار می‌شود. اولی عید فطر (بعد از یک ماه روزه‌داری) و بعدی عید قربان (روز دهم ذی‌الحجه و به مدت چهار روز) است. مراسمی مانند کنسرت زنده، جشنواره خرید و مواردی ازاین‌دست، بخشی از آداب این جشن‌هاست. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در این روزها معمولاً عیدانه و تخفیف دارند.

همچنین غذای مجبوس (ران مرغ در گوجه‌فرنگی، پیاز و سبزی) در روز عید، مرسوم است. البته امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم به‌صورت آنلاین و در فضای مجازی برگزار خواهد شد و به جهانیان توانایی شرکت در این جشن‌های باشکوه را خواهد داد. مراکز خرید نیز محصولات خود را به‌صورت آنلاین ارائه می‌کنند تا در صورت خرید، عیدی بگیرید.

امارات متحده عربی روز دوشنبه (9 مه) اعلام کرد: نماز عید فطر در مساجد سراسر کشور ضمن حفظ فاصله فیزیکی و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
اداره سرمایه‌گذاری و توسعه شارجه (شوروک) در تعطیلات عید سعید فطر بسته‌های تفریحی و مهمان‌نوازی متنوعی را در مقاصد مختلف گردشگری ارائه می‌دهد. گردشگران می‌توانند از تجربه‌های مختلف با خانواده و دوستان خود ازجمله تخفیف در اتاق و نرخ غذا در امکانات مهمان‌نوازی مجلل و همچنین فعالیت‌های سرگرمی رایگان برای کودکان و با تخفیف برای بزرگسالان لذت ببرند. این فعالیت‌های سرگرمی شامل موسیقی و اجراهای آکروباتیک و همچنین بسته‌های ویژه‌ای برای ماجراجویان صحرا و کشف اسرار طبیعت است.

با هدف حفاظت از سلامت و ایمنی عمومی، شوروک تأیید می‌کند که در تلاش است خدمات خود را مطابق با بهترین استانداردهای بین‌المللی به مهمانان ارائه دهد و همچنین حفاظت و رفاه بازدیدکنندگان، ساکنان و کارمندان را تمام اقدامات پیشگیرانه علیه ویروس کرونا تضمین می‌کند.

انگلیس

جشن‌های عید سال گذشته تحت تأثیر محدودیت‌های کرونایی قرار گرفت و امسال نیز به دلیل محدودیت‌های فعلی، جشن‌های ماه رمضان و عید فطر در مقیاس کوچکتر از شرایط عادی برگزار خواهد شد.

آلمان

عید فطر در آلمان در تاریخ 13 مه 2021 است. آلمان در میان کشورهای مهم اروپایی است. اسلام دین اصلی این کشور نیست اما 4.4 تا 4.7 میلیون مسلمان در این کشور حضور دارند. در هنگام رعایت ارزش‌های اسلامی در ماه رمضان، جامعه مسلمان با هیچ مشکلی مواجه نیست، زیرا آزادی مذهبی خوبی در کشور وجود دارد. مقامات محلی اسلامی معمولاً رؤیت ماه را اعلام می‌کنند. به‌محض شروع ماه رمضان در آلمان، در کنار نمازهای روزانه مساجد در برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، کلن، اشتوتگارت و درسدن، نماز تراویح را نیز برگزار می‌کنند.

مسلمانان در امارات و انگلیس می‌توانند برای برگزاری مراسم این روز مرخصی بگیرند. همچنین در کشورهایی مانند مصر و پاکستان خانه‌های خود را تزئین، وعده‌های غذایی تهیه و از دوستان و اقوام پذیرایی می‌کنند.

مقامات در امارات متحده عربی از خانواده‌ها خواسته‌اند تا به‌صورت آنلاین باهم ارتباط برقرار کنند و اجتماعات خانوادگی را تنها با وابستگان درجه‌یک محدود کنند.

گزارش‌ها نشان داده است که متوسط سفر جهانی در سال 2021 در مقایسه با میانگین سال 2019، دو روز و 16 روز بیشتر شده است. مسافران سفرهایی را به‌ویژه از ژوئن تا سپتامبر انتخاب می‌کنند که به مبدأ نزدیک‌تر باشد. در سال 2019، میانگین زمان سفر در ماه ژوئن تا اکتبر 11 ساعت بوده و در سال 2021 به 10 ساعت کاهش‌یافته است.

منابع:
khaleejtimes.com
thenationalnews.com
gulfnews.com
blog.wego.com
indianexpress.com
tradearabia.com
metro.co.uk
hamariweb.com
dayoutdubai.ae
dubaitravelplanner.com
bali.com
dnaindia.com
egypttoursportal.com
thediplomat.com

انتهای پیام
captcha