حصول تولیدات معرفتی جدید در پیوند فقه و علوم انسانی
کد خبر: 3974969
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
حجت‌الاسلام همتی بیان کرد:

حصول تولیدات معرفتی جدید در پیوند فقه و علوم انسانی

دبیر علمی کمیسیون فقه و علوم انسانی ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ضمن اشاره به اینکه فقه دینی‌ترین علم در تمدن اسلامی است، تصریح کرد: فقه و علوم انسانی در ربط و نسبت همدیگر و در تأثیر و تأثر یکدیگر به تولیدات معرفتی جدیدی خواهند رسید.

حجت‌الاسلام حیدر همتی، دبیر علمی کمیسیون فقه و علوم انسانی ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی نزدیک به یک دهه است که فعالیتش را شروع کرده و  در پی علوم انسانی اسلامی است. از این رو کمیسیون‌های مختلفی تشکیل شده است؛ از جمله مدیریت، اقتصاد، ارتباطات و روان‌شناسی. پانزده کمیسیون تشکیل شده و کمیسیون فقه و علوم انسانی شانزدهمین کمیسیونی است که امسال با مشارکت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی تشکیل شد.

وی ادامه داد: اهمیت موضوع از ابعاد مختلفی قابل بررسی است، زیرا فقه یکی از تولیدات معرفتی در تمدن اسلامی محسوب می‌شود و فقه هم به دستگاه عظیمی تبدیل شده و مبانی، روش، غایت و اصولی به نام اصول استنباط دارد که از ذهن انسان دیندار عالم برآمده و دینی‌ترین علم در تمدن اسلامی فقه و دستگاه معرفتی فقه است.

همتی اظهار کرد: از طرف دیگر علوم انسانی آورده انسان مدرن است و هدف آن تبیین جامعه، سنت‌های تاریخی و ارائه راهبرد برای انسان مدرن است. از این لحاظ این دو، یعنی فقه و علوم انسانی، در تأثیر و تأثر یکدیگر به تولیدات معرفتی جدیدی خواهند رسید؛ یعنی فقه می‌تواند علوم انسانی را تحت تأثیر قرار دهد و علوم انسانی می‌تواند در فقه تأثیرگذار باشد، از جمله در حوزه موضوع‌شناسی، بنابراین هفده محور برای این کمیسیون تعریف شده است. از اساتید این حوزه درخواست می‌کنیم که مقالاتشان را به این کنگره ارسال کنند تا بعد از ارزیابی‌ در کنگره ارائه شود.

انتهای پیام
captcha