مدیریت چندراهبردی رمز موفقیت امام رضا(ع) در برابر مأمون بود
کد خبر: 3979188
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
حجت‌الاسلام ماندگاری:

مدیریت چندراهبردی رمز موفقیت امام رضا(ع) در برابر مأمون بود

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان اینکه مدیریت چندراهبردی رمز موفقیت امام رضا(ع) در برابر مأمون بود و سبب شد تا مأمون به اهدافش نرسد، گفت: امروز هم دشمنان ایران همه تلاش خود را برای نابودی کشور به کار بسته‌اند، اما مدیریت ولایت فقیه سبب شده تا در اهدافشان ناکام بمانند.

ارسال// مدیریت چندراهبردی رمز موفقیت امام رضا(ع) در برابر مامون بودبه گزارش ایکنا؛ وبینار «شمیم ولایت و عصمت» 31 خردادماه به همت معاونت ایران امور بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی و با حضور 12 تن از شخصیت‌های شیعه و اهل تسنن در آستانه میلاد با سعادت امام رضا(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به جایگاه ولایت در اسلام، گفت: ولایت در دوره حضور ائمه(ع) مخصوص ایشان است، اما خداوند برای دوره بعد از غیبت هم امت را رها نکرده است. لذا گرچه رهبر  و  ولی در عصر غیبت، معصوم نیست، اما اگر مردم زعامت او را قبول کنند، اتفاقات خوبی برای امت اسلامی می‌افتد.

ماندگاری افزود: اگر مردم صددرصد پیرو پیامبر بودند، فتوحاتشان خیلی بیشتر بود، ولی در احد گوش به حرف پیامبر نکردند و شکست خوردند؛ اگر مردم پیرو اهل بیت بودند، گرفتار  آن هم مصائب نمی‌شدند و بنی امیه و بنی عباس بر آنها مسلط نمی‌شدند و امروز هم اگر مردم تابع ولایت فقیه باشند، وضعیت بهتری خواهند داشت.

وی اضافه کرد: امروز دشمنان از سلطه بر ایران و کسانی که خود را به ولایت و رهبری در ایران متصل کرده‌اند، نومید هستند؛ امروز به برکت هدایت‌های رهبری و با وجود تمامی مشکلات و سختی‌ها، مدیریت کشور به سمتی حرکت کرده است که ایران جزء چند کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان است. 

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا با تبریک میلاد امام رضا(ع)، تصریح کرد: مأمون به عنوان زرنگ‌ترین و کیس‌ترین خلیفه عباسی در برابر امام رضا(ع) قرار داشت، او برای زمین‌گیر کردن امام، شمشیر دولبه ولایتعهدی را برداشت تا در نهایت دو سر برد داشته باشد، مناظره برای امام می‌گذارد تا اگر امام در مناظره پیروز شد، بگوید ولیعهد من است و اگر امام به زعم او شکست خورد، برتری امام را به چالش بکشد.

ماندگاری تأکید کرد: ولی رهبر چند راهبردی یعنی امام رضا طوری برخورد کرد که شرایط برای مأمون دو سر باخت شد؛ امام برای امتیازات، ولیعهدی او را پذیرفت و پذیرش ولایتعهدی، بهترین بستر برای تبیین مسئله ولایت و کمک به شیعیان و دوستداران امام شد؛ در هیچ عزل و نصبی دخالت نکرد و همه فهمیدند امام رضا سیستم خلافت عباسی را قبول ندارد. امام برای امیتازات غیرشخصی و در حمایت از شیعه و زیرسؤال بردن حکومت جور وقت، ولایتعهدی را پذیرفت.

ماندگاری بیان کرد: امام رضا از هجرت اجباری از مدینه به مرو، بالاترین استفاده را برد و ایران را پایگاه تفکر ولایی اهل بیت کرد که ثمره آن را در انقلاب اسلامی ایران و به دنبال آن در وضعیت منطقه می‌بینیم. در قرآن کریم در آیه شریفه 55 مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» فرموده است که اگر پیروان تو از دینشان رویگردان شوند، قوم دیگری را جایگزین می‌کنم که آنها خدا را و خدا آنها را دوست دارد و این قوم، قوم سلمان و ملت ایران هستند.

وی اضافه کرد: امروز ایران ابهت شرق و غرب را شکسته است و همه اینها به برکت ولایت ائمه(ع) است؛ میلیاردها دلار برای حضور در افغانستان خرج کردند، ولی مجبور شدند آن را تخلیه کنند، قصد داشتند با اشغال عراق و افغانستان ایران را مهار کنند، اما اقتدار ایران بالا رفت؛ اسرائیل می‌خواست بساط فلسطین را جمع کند، اما ابهت خودش شکسته شد و اینها همه از  برکات رهبری چندراهبردی ولی فقیه است. 

ماندگاری تصریح کرد: قرآن کریم تأکید دارد که اگر این ولایت را پذیرفتید، حتماً غالب و پیروز می‌شوید و حزب‌الله حتما پیروز هستند. امروز پذیرش ولایت فقیه سبب اهتزار پرچم ناب محمدی در جهان شده و شیعه و سنی پای آن ایستاده‌اند و همه مقاومت‌کنندگان جهان اسلام، ایران را به عنوان رهبری قبول دارند، سوریه، یمن و بحرین و عراق و افغانستان و غزه و لبنان رهبری ولی فقیه را پذیرفته‌اند و ای کاش قدر این ولایت و رهبری بیشتر را بدانیم، همانطور که قرآن کریم فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ... ».

ارسال// مدیریت چندراهبردی رمز موفقیت امام رضا(ع) در برابر مامون بود

ارادت مردم ترکمن به امام رضا(ع)

همچنین آخوند عبدالجبار میرابی، امام جمعه اهل سنت قره‌تپه ترکمن در سخنانی در این وبینار، با اشاره به آیه شریفه 35 مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» گفت: این آیه فرموده است که با وسیله به خدا نزدیک شوید و عالی‌ترین وسیله، ائمه و اولیاءالله هستند، اولیاء الهی می‌توانند وسیله خوبی برای تقرب ما به خدا باشند.

وی افزود: امام رضا(ع) هم برای همه متوسلین به خود رحمت و مهربانی دارد و خدا به خاطر جایگاه ایشان حاجت حاجت‌مندان را می‌دهد. به همین دلیل ما مردم ترکمن سعی می‌کنیم در هر مراسمی به خصوص در ازدواج جوانان اولین کاری که می‌کنیم زیارت و رفتن به پابوس به امام رضا و توسل به ایشان باشد.

امام جمعه ترکمن تصریح کرد: روزی به امام رضا(ع) گفتند برای ما  نصیحتی بفرمایید تا آن را توشه زندگی خودمان قرار دهیم، ایشان به نقل از پدرانشان فرمودند: با 5 گروه از مردم هم‌صحبت و رفیق نباش؛ اول با فساق دوستی نکن، اینها فرائض الهی و نماز جماعت و سنت پیامبر را ترک می‌کنند؛ دوم با کسی که بخیل است، رفاقت نکن، زیرا بخیل از خدا و پیامبر و مردم دور و نزدیک به دوزخ است.

وی افزود: سوم اینکه با افراد دروغگو دوستی نکن، فرد دروغگو مانند سراب است و به چنین افرادی نمی‌توان اعتماد کرد و چهارم با افراد احمق مراوده نداشته باش؛ همچنین با کسی که قطع رحم کرده، دوستی نکن، زیرا چنین فردی ملعون در نزد خداوند است.

انتهای پیام
captcha