نگاه رسمی‌ به مؤسسات قرآنی داشته باشیم / ریالی از ارشاد دریافت نکردیم
کد خبر: 3987929
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها / ۳

نگاه رسمی‌ به مؤسسات قرآنی داشته باشیم / ریالی از ارشاد دریافت نکردیم

مدیر مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) جهرم با بیان اینکه خوب است که حاکمیت نگاه رسمی‌تری به مؤسسات قرآنی داشته باشد، تأکید کرد: آیا جمهوری اسلامی نباید از مؤسسات مردمی حمایت کند تا آن‌ها بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند.

جمال پارسا، مدیر مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) جهرم (مهادا)، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه دخل و خرج مؤسسات قرآنی با یکدیگر هم‌خوانی ندارد، گفت: خوب است که حاکمیت نگاه رسمی‌تری به مؤسسات قرآنی داشته باشد. گرچه کسانی که در رأس هستند می‌گویند مؤسسات قرآنی باید تحت نظر مردم باشد، چون هر کاری به مردم واگذار کردیم بهتر به سرانجام رسیده است، این درست است و ما هم آن را قبول داریم، اما آیا جمهوری اسلامی نباید از مؤسسات مردمی حمایت کند تا آن‌ها بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند.

پارسا با یادآوری اینکه از سال 89 کار مؤسسه را با دریافت مجوز از وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی در شهرستان جهرم آغاز کرده است، گفت: طی این سال‌ها هیچ‌گاه از طرف اداره ارشاد حمایت مالی نشدیم و فکر هم نمی‌کنم مؤسسه دیگری هم حمایت شده باشد.


بیشتر بخوانید:


مدیر مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) جهرم بیان کرد: البته در زمانی که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تشکیل شد، برخی از مؤسسات در قالب یکسری مسائل و طرح‌ها از وزارتخانه کمک‌های خوبی دریافت کردند اما طی این سال‌ها حتی یک ریال هم از ارشاد فارس دریافت نکردیم.

وی به شیوه کمک کردن ارشاد به مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: یکسری طرح‌ها و برنامه‌ها هستند که اداره کل ارشاد فارس مجبور است آن‌ها را اجرا کند مانند طرح‌های ملی قرآنی یا نمایشگاه‌های قرآن و غیره که این کار را با انعقاد تفاهم‌نامه با برخی از مؤسسات انجام می‌دهد و برای آن هم بودجه اختصاص می‌دهد اما اینکه در پایان آیا پولی برای خود مؤسسه مجری می‌ماند یا خیر، اطلاعی ندارم و این هم کار جالبی نیست زیرا این طرح‌ها را باید اداره کل ارشاد انجام دهد یا اینکه به اتحادیه تشکل‌های قرآنی واگذار کند اما خودشان رأساً اقدام کرده و کارهای خود را به برخی از مؤسسات واگذار می‌کنند. در اصل مؤسسه فقط یکسری اسناد اجرا می‌کند و کاره‌ای در این زمینه نیست و نام این کار را هم نمی‌توان حمایت از مؤسسات گذاشت.

پارسا ادامه داد: تخصیص مبلغی به عنوان مثال 500 هزار تومان، یک میلیون یا دو میلیون تومان که اداره‌ کل ارشاد به فلان مؤسسه کمک کرده باشد، نیست و گمان هم نمی‌کنم چنین کاری با شرایط اداری سازگار باشد و هیچ اداره‌ای نمی‌تواند خارج از طرح‌ها کمک کند و ما هم کمکی دریافت نکردیم. کمک‌هایی هم هست که معاونت قرآن وزارت ارشاد به برخی از مؤسسات که کلاس‌های قرآنی برگزار کرده و ثبت نام می‌کنند، از بابت هزینه‌های اجرایی اختصاص می‌دهد که آن هم صرف حق‌الزحمه برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌ها می‌شود بنابراین هیچ پرداخت ریالی وجود نداشته و نباید هم وجود داشته باشد چون خارج از ضوابط اداری است.

وی در ادامه یکی از مشکلات عدیده‌ای که همیشه پیش روی مؤسسات قرآنی بوده است را بحث مکان دانست و گفت: البته ما با کمک خیران توانستیم مکانی را احداث کنیم که هیچ کمک دولتی هم در این راستا دریافت نکردیم و با کمک خیران و فعالیت‌های اقتصادی خودمان توانستیم آن را احداث کنیم اما به طور کلی دخل و خرج مؤسسات قرآنی با هم نمی‌خواند.

پارسا با تأکید بر اینکه حقوق مربیان قرآن هم کافی نیست، گفت: درست است که مربیان، معلمان قرآن هستند اما آن‌ها هم می‌خواهند زندگی کنند و نمی‌توانیم مربی بگیریم اما حقوق کافی ندهیم که کارهای قرآنی انجام دهد، مگر اینکه پیش‌دبستانی راه‌اندازی کنیم. چرا این همه پیش‌دبستانی‌های قرآنی رشد کرده است زیرا درآمد دارد و مؤسسه می‌تواند از طریق آن هزینه مربیان را پرداخت کند اما تا چه زمانی این کار می‌تواند ادامه داشته باشد.

مدیر مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) جهرم با بیان اینکه مؤسسات قرآنی همیشه برای برگزاری کلاس‌های صوت و لحن و سایر آموزش‌ها مشکل دارند، گفت: از سوی دیگر بیمه مناسبی برای فعالان قرآنی وجود ندارد و در این زمینه سهمیه بسیار کمی داریم و هرچه تلاش می‌کنیم تا به سمت آن برویم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم گرچه مربیان هم از آن استقبال نمی‌کنند زیرا عمدتاً مربیان بانو هستند و این بیمه هم بیمه مشاغل آزاد است و مرخصی استحقاقی ندارد در صورتی که بسیاری از بانوان شاغل در مکان‌های دیگر مرخصی‌هایی نظیر مرخصی زایمان دارند و در زمان مرخصی می‌توانند درآمد داشته باشند. به طور کلی در بیمه‌های اجباری وقتی یک نفر مرخصی می‌گیرد و مشکلی پیش می‌آید می‌تواند از این حقوق استفاده کند اما در بیمه مشاغل آزاد چنین نیست البته ما به همین هم راضی هستیم اما ظرفیت سهمیه‌ای که به قرآنیان داده شده است چون ما میهمان صندوق هنرمندان هستیم، چندان نیست که همه را تحت پوشش قرار دهد. کسی از طریق مربی قرآن بودن نمی‌تواند زندگی کند و وقتی این‌گونه شد مؤسسات قرآنی هم دستشان از مربیان خوب خالی می‌شود و مجبور می‌شوند فقط برای چند ساعت به صورت فی سبیل‌الله کلاس برگزار کنند.

پارسا در ادامه سخنان خود به فعالیت مؤسسه امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت ما بر پیش‌دبستانی قرآنی و همچنین انجام کارهای علمی و پژوهشی به خصوص برای پاسخگویی به شبهات قرآنی است و برای آن هم جلسات علمی متعددی برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی در جهرم مواجه شده است.

وی با بیان اینکه در این مسیر از اساتید فن و دانشگاهی و حوزوی استفاده کردیم، گفت: البته اداره ارشاد جهرم هم همکاری خوبی با ما داشته و دارد چنانچه به جز یکی دو مورد عمده جلسات خود را در سالن آمفی‌تئاتر اداره ارشاد این شهرستان برگزار کرده‌ایم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha