تأثیرات مسابقات قرآن را باید از جامعه پرسید
کد خبر: 3998189
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
هاشم روغنی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

تأثیرات مسابقات قرآن را باید از جامعه پرسید

هاشم روغنی، قاری بین‌المللی و مدرس قرآن با اشاره به تأثیر مسابقات قرآن در جامعه گفت: این سؤال را باید از جامعه پرسید، اما با نگاه به سیر تاریخی از اوایل انقلاب قرآن تاکنون شاهد هستیم که قرآن و فرهنگ قرآنی در زندگی بسیاری از افراد جامعه ورود کرده و مردم به آن مأنوس شده‌اند.

اثرگذاری مسابقات قرآن را باید از جامعه پرسیدهاشم روغنی، قاری بین‌المللی و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص کیفیت این دوره از مسابقات بیان کرد: با توجه به اینکه مجری مسابقات، اوقاف است خوشبختانه کیفیت مسابقات به لحاظ ظاهری و تجملاتی بسیار خوب  بوده و رعایت پروتکل‌ها کاملاً مشهود است.

رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی افزود: از طرفی با توجه به برگزاری مجازی این دوره از مسابقات از اعزام قاری به شهرستان‌ها ممانعت شده و قضاوت به‌صورت ویدئوکنفرانس در حال انجام است، ضمن اینکه به لحاظ فنی کار با دقت بالا صورت گرفته و به‌صورت منظم بدون معطلی در حال برگزاری است. 

وی در خصوص تأثیر فرهنگی مسابقات قرآن در جامعه بیان کرد: باید تأثیر مسابقات قرآن را از جامعه پرسید، اما با نگاه به سیر تاریخی از اوایل انقلاب قرآن تاکنون شاهد هستیم که قرآن و فرهنگ قرآنی در زندگی بسیاری از افراد جامعه ورود کرده و مردم به آن مأنوس شده‌اند.

روغنی تصریح کرد: خوشبختانه جامعه فعلی نسبت به گذشته بیشتر با قرآن انس گرفته و این فرهنگ در سطوح مختلف جامعه از مساجد و حسینیه‌ها تا خانواده‌ها رسوخ کرده است.

رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی ادامه داد: با وجود گرفتاری‌های روزمره افراد جامعه از یک‌سو و بحران کرونا از سوی دیگر باید به دنبال فرهنگ قرآنی باشیم تا پیدایش کنیم که این همت سازمان‌هایی که متولی اجرای فرهنگ قرآنی و تبلیغات قرآن هستند را می‌طلبد.

این داور بین‌المللی قرآن تصریح کرد: تنها در گوشه و کنار یک سازمان و ارگانی مسابقات قرآنی برگزار می‌شود که عامه مردم از آن بی‌خبر هستند. فضای شهر قرآنی نیست و مسئولان امر باید بیشتر به این مسئله توجه کنند. غفلت از تبلیغات قرآنی به پای مسئولان مربوطه است.

روغنی اظهار کرد: امید است در کنار برگزاری مسابقات قرآنی که اهتمام ویژه در راستای برگزاری به موقع آن صورت گرفته و می‌گیرد به امر تبلیغات فرهنگ قرآنی توجه کرده تا فعالیت قرآنی با جامعه اسلامی همخوانی داشته باشد.

وی در خصوص عادلانه بودن  قضاوت قاریان در 10 دقیقه به صورت ویدئوکنفرانسی تشریح کرد: اینگونه برگزاری مسابقات به لحاظ اینکه برای همه قاریان به یک شیوه است مشکلی ندارد و از طرفی این شیوه به نفع متسابقان است، چرا که استرس محافل حضوری را ندارند و به بهترین نحو می‌توانند اندوخته‌های خود را در آن زمان به کار برند.

رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی اضافه کرد: در این شیوه بدون اینکه متسابق خسته راه باشد و در فضایی که انس بیشتر دارد می‌تواند به دور از استرس، تلاوت خود را ارائه دهد.

روغنی در خصوص حضور افراد دارای رتبه بین‌المللی و کشوری در مسابقات و ریزش بسیاری از متسابقان جوان در سطوح پایین، اظهار کرد: این امر به بحث فنی مسابقات برمی‌گردد و زیرساخت تخصصی را می‌طلبد، چرا که هر مسابقه‌ای در هر سازمانی که ویژه عموم برگزار شود افراد دارای رتبه بدون شک شرکت خواهند کرد.

این قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم ابراز کرد: اگر بخواهد استعدادی شکوفا شود باید همان جلسات قدیمی در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها مجدد احیا شود تا نوجوانان و جوانان در این مسیر تقویت شوند.

وی در خصوص اینکه آیا جایگزینی برای مسابقات وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: مسابقات  در واقع یک چکاپ است و محل خود را دارد، بنابراین برگزاری آن نباید تعطیل شود و از طرفی اگر می‌خواهیم قاریان جدیدی روی صحنه بیاوریم، انجام زیرساخت لازم است که بخش عمده این زیرساخت متوجه هزینه‌ها است.

رئیس هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف خراسان رضوی در پایان گفت: برای تربیت قاریان جدید اگر کاری بخواهد انجام شود زمینه فراهم است، اما لازمه آن مدیریت صحیح و تأمین بودجه است. جامعه قرآنی دست خالی قادر به انجام کار نیست و با شرایط موجود جامعه نیازمند حمایت مالی و معنوی سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با فعالیت‌های قرآنی است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۲۳:۰۱
0
0
این مسابقات در جامعه هیچ تاثیری نداشته
و متاسفانه بسیار بسوی مادی گرایی سوق پیدا کرده
captcha