به گزارش ایکنا، سهیل اسعد، مبلغ و فعال فرهنگی اجتماعی بینالمللی، دهم مهرماه در نشست علمی «بازتابهای نهضت پیادهروی اربعین در فضای بینالمللی» که از سوی خانه قرآن و عترت سیده نفیسه برگزار شد، گفت: اسلام ناب باید به عنوان مکتب انسانساز، جامعهساز و تمدنساز معرفی شود و این مکتب امروز در اربعین متجلی میشود؛ ما به اربعین نمیرویم که صرفاً دو رکعت نماز خوانده و زیارت بکنیم، بلکه میرویم تا مکتب امام حسین(ع) را احیا کنیم و به جهان بگوییم که آمدن ما از 60 کشور مختلف با یک هدف و مسیر صورت میگیرد و آن ایجاد تمدن اسلامی با محوریت عاشورا و امام حسین(ع) است.
وی افزود: تفکر این افراد اجتماعی است و میخواهند به دنبال عدالت و احیای ارزشهای انسانی و الهی بروند؛ محتوای اربعین قطع نظر از فضای ظاهری، بسیار مهم است تا بتوانیم از فرصت اربعین برای معرفی یک مکتب اجتماعی متعالی و متکامل استفاده کنیم. در این صورت زیارت تجلی احیای امر امام حسین(ع) خواهد بود. امروزه اربعین یکسری ظواهری دارد که برای دنیای غرب تعجبآور است؛ بنده خبرنگاری را همراه خود به اربعین بردم. برای او تصاویر شهدا و علما در مسیر نجف تا کربلا جالب بود و گفت که در آمریکای لاتین و اروپا در خیابانها فقط تصاویر سلبریتیها و فوتبالیستها یا خوانندگان را میبینیم. اینها بتهای دین مدرن هستند و به عنوان الگو به مردم معرفی میشوند.
این مبلغ آرژانتینی تصریح کرد: تصاویر شهدا نشان میدهد که اینها برای مردم الگو هستند. در نجف تصاویر آیتالله حکیم و آیتالله سیستانی و حتی رهبر انقلاب وجود داشت که بیانگر پیوند علم و جهاد است. مردم میفهمند که وقتی تصاویر هزار شهید در یک شهر نصب شده، یعنی اصالت با روش و سیره آنهاست و جهاد و این فضا برای کشورهای غربی اصالت دارد. در آمریکای لاتین و غرب سخن از شجاعت و مبارزه و قهرمانان به 200 سال قبل برمیگردد و امروز قهرمانی ندارند، اما شهدا کوهی از فضائل هستند. رسانههای دشمنان متفقالقول شدهاند که نباید اربعین به عنوان خبر در دنیا منتشر شود، ولی کوچکترین تجمعی در آمریکای لاتین و اروپا را به تیتر رسانهها تبدیل میکنند. آیا حضور 25 میلیون انسان در اربعین خبر کوچکی است؟ همین که به دنبال سانسور اربعین هستند، نشاندهنده بزرگی این حرکت است. 5 نفر از خبرنگاران مطرح دنیا را با هزینهای که جمعی از نیکوکاران به بنده دادند برای اربعین دعوت کردم، ولی از حضور 4 نفر آنها جلوگیری کردند و فقط یکی از آنها آمد. بنابراین علیه اربعین سانسور رسانهای دارند. هرکس که با فضای اربعین آشنا شده است شاید مهمترین تجربه زندگیاش باشد و افراد زیادی این مطلب را به بنده گوشزد کردهاند.
وی با اشاره به بازتاب اجرایی اربعین، اظهار کرد: فرهنگ موکبها، سینهزنی، اطعام، راهپیمایی و خدمات اجتماعی در فضای بینالمللی منتقل میشود و ما شاهد حوادث زیبایی در برزیل، کلمبیا و مکزیک بودیم، زیرا موکبهایی در شهرهای مهم این چهار کشور ایجاد شد؛ در ونزوئلا کاروانی از اتوبوس به راه افتاد که در سراسر کاراکاس بستههای غذا را بین مردم فقیر توزیع کردند و حتی خدمات طبی و پزشکی ارائه شد. رهبری فرمودند که اربعین بینالمللی میشود و این امر در برخی کشورها مشاهده میشود. دست الهی در پدیده اربعین دخالت دارد؛ بنده از گزارشهای آمریکای لاتین متأثر شدم و گریه کردم، چون کربلای دهه 60 هجری و امام حسین(ع) و عراق کجا و آمریکای لاتین و کاراکاس و سائوپائولو کجا؟ این پدیده معمولی نیست و صدای اربعین به تدریج به همه دنیا میرسد. تجربه بنده به عنوان کسی که در آرژانتین بازیگر تئاتر بودم نشان میدهد که همه ابواب اسلام زیبا و جذاب است، اما زیبایی برخی مناسک مانند اربعین و عزاداری محرم متفاوت است.
اسعد بیان کرد: عاشورا و امام حسین(ع) پدیده فراعقلی است. در همه مناسک دینی و مذهبی افرادی پای کار میآیند، اما برای عزاداری امام حسین(ع) همه جنب و جوش و حضور دارند؛ چندبار تلاش کردیم که در برخی کشورهای غربی و آمریکای لاتین نماز جمعه برقرار کنیم، ولی چون روز جمعه، روز کاری است، حاضر نیستند که به نماز جمعه بیایند و ما با شکست روبرو شدیم، ولی اگر ایام عاشورا روز کاری باشد، حاضرند کارشان را تعطیل کنند. همچنین حاضرند که هر سال پول جمع کنند تا بتوانند سفر کنند. کنفرانسهای مختلف در برخی از کشورهای آمریکای لایتن به مناسبت اربعین و محرم برگزار میشود و هیئتهای سینهزنی کودکان در خیابان حضور دارند و نمایشگاههایی برای انتقال فرهنگ حسینی(ع) برپا میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا زیر پا گذاشتن قوانین از سوی برخی افراد، که مصداق حقالناس است، مطابق سیره سیدالشهداء(ع) است؟ بیان کرد: اگر بخواهیم فقط با منطق و دقت عقلی و تفکر دقیق شرعی پیش برویم، گاهی نمیتوان برخی مسائل را توجیه و تفسیر کرد؛ نقل است در دورهای با اینکه دست و پای زوار کربلا را قطع میکردند، اما باز مردم میرفتند، در حالی که به ظاهر خلاف شرع و عقل است. یک وقت کسی واقعاً با نیت حقالناس را ضایع میکند، ولی گاهی برخی رفتارها از روی شور و شوق است، بدون آنکه حقالناسی در کار باشد. اربعین روزی نیست که کسی بخواهد خود را مدیون دیگران کند. در حج بوسیدن حجرالاسود مانند خودکشی کردن است، زیرا ناگهان همه هجوم میبرند ولی آیا باید این کار را حرام اعلام کنیم؟ این فضا فضایی نیست که کسی بخواهد قصد ضایع کردن حقوق دیگران را داشته باشد.
وی در مورد سانسور اربعین در رسانههای غربی گفت: البته استثنا هم وجود دارد، ولی خط مشی اصلی آنها این است؛ مثلا اگر سراغ هالیوود برویم و 5 میلیون دلار بدهیم تا فیلمی در مورد اربعین بسازند، قبول نمیکنند. بنده یک مستند درباره اربعین ساختم و از یوتیوب حذف کردند. استفاده از رسانههای محلی مانند رادیو و برخی مانند راشاتودی و رسانههای کرهای، کوبایی و روسی امکانپذیر است. ما شیعیان خیلی همت نکرده و دیر متوجه شدهایم که باید رسانههایی قوی در فضای بینالمللی داشته باشیم؛ مثلا بنده 20 سال قبل به ایران آمدم. یک رسانه اسپانیولیزبان وجود نداشت، گرچه بعداً راه افتاد. امکانات ما و نگاهمان به اهمیت رسانه کم است، ولی در برخی موارد با همه همت جلو رفتیم و دشمنان اجازه ندادند، زیرا بیش از 90 درصد رسانههای دنیا در دست صهیونیستهاست. اگر به ما حق ماهواره و پخش شبکههای اسلامی مانند المنار را بدهند، باز دشمن ممانعت میکند.
انتهای پیام