آخرین جزئیات مرحله نیمه ‌نهایی مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4002790
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸

آخرین جزئیات مرحله نیمه ‌نهایی مسابقات سراسری قرآن

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ضمن تشریح آخرین جزئیات مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم،‌ گفت: ضبط تلاوت‌های این مرحله طی روزهای 25 و 26 مهر در ادارات اوقاف استان‌ها انجام می‌شود و پس از آن داوری آغاز خواهد شد.

حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری مرحله نیمه‌نهایی(ضبط تصویری) چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم،‌ گفت: این مرحله از مسابقات طی روزهای 25 و 26 مهر برگزار می‌شود. در برخی استان‌ها همچون اصفهان، تهران و خراسان رضوی، که تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر از دیگر استان‌هاست، ضبط تصویری در دو روز انجام می‌شود. در سایر استان‌ها با توجه به تعداد کمتر شرکت‌کنندگان در دو گروه بانوان و آقایان به صورت مجزا اما در یک روز ضبط می‌شود.

وی در ادامه به شیوه برگزاری مسابقات در دوره گذشته پرداخت و افزود: در دوره گذشته مسابقات در بخش بانوان به صورت ویدئوکنفرانس و در بخش آقایان نیز به صورت ضبط استودیویی در صدا و سیمای مراکز استان‌ها برگزار شد. امسال نیز مسابقات به صورت ضبط ویدئویی است؛ با این تفاوت که در ادارات اوقاف استان‌ها ضبط می‌شود و در این مرحله صدا و سیما اقدامی نمی‌کند.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه دستورالعملی برای این مرحله از مسابقات تدوین شده است،‌ بیان کرد: در این دستورالعمل درباره تمام استانداردهای صوتی، تصویری و بصری و حتی تصویر زمینه‌ اجرای شرکت‌کنندگان اطلاع‌رسانی شده است. استان‌ها در این مرحله حق هیچ‌گونه افکت‌گذاری صوتی و تصویری را بر روی فایل‌ها نخواهند داشت و بعد از ضبط به ستاد مرکزی مسابقات ارسال می‌شود. پس از دسته‌بندی، داوری متمرکز در مرکز آغاز خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به تعداد شرکت‌کننده‌ها فرایند داوری‌ حدود 10 روز به طول بینجامد.

افزایش سهمیه استان‌ها در مرحله نیمه‌نهایی 

وی با ذکر اینکه در این دوره سهمیه برخی استان‌ها به منظور بهبود رقابت‌ها، افزایش یافته است، گفت: هر استان بر اساس شاخص‌ها و سطح کیفیتی که دارد یک سهمیه مرسوم خواهد داشت. همچنین هر سال نیز از استان‌های مختلف تعدادی به مرحله فینال مسابقات راه می‌یابند. این افراد برای دوره بعد مسابقات از حضور در مراحل شهرستانی و استانی معاف و مستقیماً وارد مرحله کشوری می‌شوند. این معافیت‌ها سهمیه استان محسوب نمی‌شود، بلکه سهمیه درخشش آن افراد در مسابقات است. به عنوان مثال استان تهران در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن پنج سهمیه مرسوم دارد و چهار سهمیه شخصی که سال قبل فینالیست بودند. مرکز امور قرآنی نیز چهار سهمیه نیمه‌نهایی برای آنها در نظر گرفته است تا این استان مجموعاً 13 شرکت‌کننده در مرحله نیمه‌نهایی در رشته قرائت تحقیق داشته باشد. بر این اساس فرصت رقابت بیشتر به چهار نفر از قاریان استان تهران داده شده و افزایش سهمیه برای دیگر استان‌ها نیز وجود داشته است.

مجیدی‌مهر بیان کرد: در مرحله بعد بر اساس نصابی که تعریف و اطلاع‌رسانی می‌شود، سهمیه فینال مشخص خواهد شد. با توجه به اینکه مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات اضافه شده است، امسال تعداد بیشتری از افراد را به مرحله فینال خواهیم آورد. این تعداد بستگی به کیفیت فنی تلاوت‌ها و میانگین نمرات خواهد داشت. همچنین در مرحله فینال هر استان می‌تواند به اندازه سهمیه مرسومی که داشته است، نماینده داشته باشد. یعنی دیگر استان تهران نمی‌تواند 13 نماینده در مرحله فینال داشته باشد، حتی اگر تمام 13 شرکت‌کننده این استان بالاترین نمرات را در بین تمامی شرکت‌کنندگان کسب کنند، فقط 9 نفر از آنها می‌توانند به فینال برسند. در نتیجه شانس رقابت مجدد را در نیمه‌نهایی به استان‌ها داده‌ایم تا هم با خودشان و هم کل شرکت‌کنندگان رقابت کنند. به استان‌ها ابلاغ شده است که سهمیه نیمه‌نهایی و فینال آنها متفاوت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در این روش رقابت در مرحله نیمه‌نهایی به صورت کشوری نیست، گفت: در این مرحله رقابت به صورت استانی و کشوری خواهد بود. یعنی با وجود افزایش سهمیه‌ها در مرحله نیمه‌نهایی، همین سهمیه‌ها برای حضور در مرحله فینال محدود شده‌اند تا بتوانیم امکان رقابت برای شرکت‌کنندگان همه استان‌ها را فراهم کنیم.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه ارتقای سهمیه استان‌ها در مرحله نیمه‌نهایی به درخواست اساتید و شرکت‌کنندگان بوده است، تصریح کرد: به اطلاع شرکت‌کنندگان نیز رسیده است که استان‌ها نمی‌توانند در فینال مسابقات سهمیه‌ای بیش از سهمیه مرسوم خود داشته باشند.

انتشار قرعه‌های رشته تلاوت یک هفته قبل از شروع ضبط

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: همه قرعه‌های مرحله نیمه‌نهایی مسابقات به صورت متمرکز در مرکز امور قرآنی تدوین شده است و قرعه‌های تمامی رشته‌ها به جز قرائت تحقیق در زمان ضبط اعلام می‌شود. قرعه‌های قرائت نیز یک هفته قبل از آغاز ضبط تلاوت‌ها منتشر خواهد شد. با توجه به اینکه تعداد قرعه‌های تلاوت محدودند، زمان کمتری برای مرور این تلاوت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های دعاخوانی و تواشیح مرحله نیمه‌نهایی ندارد، در مورد داوری مرحله استانی این دو رشته، گفت: با توجه به اینکه آخرین رقابت استانی این دو رشته 31 شهریور برگزار شد، ارسال فایل‌های شرکت‌کنندگان به مرکز تا دو روز قبل ادامه داشت و بعد از دریافت تمامی فایل‌ها، بررسی آنها آغاز شده است.

مجیدی‌مهر بیان کرد: در این مرحله بررسی‌های متعددی بر روی فایل‌ها صورت می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به میزان زمان اجرای شرکت‌کنندگان، تدوین اولیه فایل‌ها، غربال‌گری و ... اشاره کرد. تلاش کردیم که داوری این دو رشته نیز در کنار مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن صورت گیرد، اما با توجه به سرعت کار، پیش‌بینی می‌شود که قبل از اجرای مرحله نیمه‌نهایی،‌ داوری مرحله استانی دو رشته دعاخوانی و تواشیح نیز انجام شود. به این معنی که تا اوایل آبان این مرحله اجرا شود و پس از آن گروه‌ها فرصت دوماهه‌ای برای مرحله کشوری داشته باشند. سهمیه‌های این رشته‌ها نیز بعد از احصای نمرات اعلام می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha