بیان چند نکته فنی درباره رشته‌های دعاخوانی و تواشیح مسابقات
کد خبر: 3995800
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

بیان چند نکته فنی درباره رشته‌های دعاخوانی و تواشیح مسابقات

در اولین روز از مسابقات قرآن استان تهران شرکت‌کنندگان در دو رشته دعاخوانی و تواشیح برای ضبط اجرای خود در سالن مسابقات حضور یافته‌اند، در رشته دعاخوانی هر شرکت‌کننده به اجرای یکی از ادعیه‌ می‌پردازد.

به گزارش ایکنا، چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران از صبح امروز، 16 شهریورماه با حضور 200 شرکت‌کننده در رشته‌ها و بخش‌های مختلف آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس در اولین روز این مسابقات، شرکت‌کنندگان در دو رشته دعاخوانی و تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند. رشته تواشیح تنها در بخش آقایان برگزار می‌شود.

در رشته دعاخوانی، شرکت‌کنندگان با قرعه‌ای که ناظر اعزامی از سوی مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انتخاب می‌کند به اجرای یکی از دعاهای ندبه، دعای کمیل، زیارت آل یاسین، زیارت امین‌الله و صحیفه سجادیه بپردازند.

همچنین شرکت‌کنندگان باید از روی متنی که برگزارکنندگان مسابقات در اختیار او قرار می‌دهند به اجرای مسابقه خود بپردازند، لذا قرائت از روی کتاب مفاتیح الجنان یا سایر کتب ادعیه، غیر مجاز اعلام شده است.

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از زمان شروع ثبت‌نام برای حضور در مسابقات متن این ادعیه را بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن قرار داده است.

همچنین در رشته تواشیح و همخوانی قرآن کریم نیز هر گروه یک اثر همخوانی قرآن کریم و یک اثر تواشیح را اجرا خواهد کرد.

مدت زمان همخوانی قرآن بین چهار تا پنج دقیقه و مدت زمان تواشیح نیز بین پنج تا شش دقیقه اعلام شده و زمان کمتر یا بیشتر از آن نمره منفی خواهد داشت.

همچنین تعداد اعضای گروه‌های تواشیح بین چهار تا شش نفر اعلام شده است. اعضای گروه‌های راه‌یافته به مرحله ملی باید همان اعضایی باشند که در مرحله استانی حضور داشته‌اند. با این وجود در موارد ضروری جا برای تغییر یک نفر باز گذاشته شده است که البته شرایط خاص خود را دارد.

همچنین گروه‌ها اجازه اجرای آثار اجرا شده از سوی گروه خود یا گروه‌های دیگر در مراحل استانی و ملی سه دوره اخیر را ندارند.

نحوه محاسبه امتیاز مرحله مقدماتی(ضبط اثر) شامل 70 درصد امتیاز تواشیح و 30 درصد امتیاز هم‌خوانی قرآن کریم خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha