نگاهی کوتاه به مباحث فنی جذاب‌ترین رشته مسابقات قرآن
کد خبر: 3996277
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱

نگاهی کوتاه به مباحث فنی جذاب‌ترین رشته مسابقات قرآن

جذاب‌ترین بخش مسابقات قرآن استان تهران از بعدازظهر امروز آغاز شده است و تا روز پایانی مسابقات، چهره نفرات برتر آن مشخص نخواهد شد. در این رشته چندین قرعه از قبل انتخاب شده و در روز رقابت در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد تا با انتخاب یک قرعه به اجرای تلاوت خود بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مسابقات قرآن استان تهران امروز پنجشنبه، 18 شهریورماه در رشته قرائت تحقیق پیگیری می‌شود. این رشته با حضور 41 شرکت‌کننده در بخش آقایان بیشترین میزان شرکت‌کننده در بین تمامی رشته‌ها را دارد و همواره مهم‌ترین و جذاب‌ترین رشته این مسابقات نیز بوده است.

در این رشته به خصوص در مسابقات قرآن استان‌هایی همچون تهران، خراسان رضوی، قم، خوزستان و برخی استان‌های دیگر همواره چهره‌های مطرحی که سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند، حضور دارند و همین حضور باعث جذاب‌تر شدن مسابقات شده است. با وجود این جذابیت که بسیاری از دنبال‌کنندگان مسابقات به آن اذعان دارند، اما برخی کارشناسان هم هستند که به تلاوت‌های مسابقه‌ای نقدهایی جدی وارد کرده و آن را فاقد هر نوع جذابیتی دانسته‌اند.

شاید یکی از دلایلی که نشان می‌دهد مسابقات رشته قرائت همچنان جذاب‌ترین بخش رقابت‌ها هستند، برگزاری مسابقات آن در سه روز باشد. در حالی که مسابقات اغلب رشته‌های مسابقات قرآن در یک نوبت (نیم روز) به پایان می‌رسد در این رشته اما شرکت‌کنندگان در روزهای پنجشنبه، جمعه و دوشنبه(22 شهریورماه) به رقابت می‌پردازند.

به هر ترتیب جذاب‌ترین بخش مسابقات قرآن استان تهران از بعدازظهر امروز آغاز شده و به همین دلیل نگاه کوتاهی به مباحث فنی آن انداخته‌ایم.

در این رشته چندین قرعه از قبل انتخاب شده و در روز مسابقه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد تا با انتخاب یک قرعه به اجرای تلاوت خود بپردازد. هر شرکت‌کننده لحظاتی قبل از اجرای خود فرصت نسبتاً کوتاهی برای مرور قرعه انتخاب شده خواهد داشت. در این مرحله از مسابقات هر شرکت‌کننده 10 سطر را تلاوت خواهد کرد.

رشته قرائت تحقیق تنها رشته دو مرحله‌ای مسابقات است و نفراتی که بیشترین نمرات را کسب کننده به مرحله فینال که دوشنبه 22 شهریورماه برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

بر اساس آیین‌نامه چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، حداقل امتیاز کسب شده برای کسب رتبه و حضور در مرحله کشوری 80 درصد مجموع امتیازات است. با این وجود اگر هیچ کدام از شرکت‌کنندگان نتوانند 80 درصد مجموع امتیازات را کسب کنند، نمی‌توانند به مرحله بعد مسابقات راه پیدا کنند.

مسابقات قرائت تحقیق در چهار بخش تجوید(35 نمره)، وقف و ابتدا(15 نمره)، صوت(20 نمره) و لحن(30 نمره) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که بیشترین نمره برای بخش تجوید و کمترین نیز برای بخش وقف و ابتدا در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha