معرفی و تقدیر از 4 طرح برتر شعب ایسپا
کد خبر: 4005720
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
با حضور رئیس جهاددانشگاهی انجام شد؛

معرفی و تقدیر از 4 طرح برتر شعب ایسپا

در مراسم اختتامیه برگزیدگان نخستین جشنواره تحقیقات برتر شعب ایسپا، از 4 طرح برتر ایسپای استان‌ها تقدیر و بر لزوم انجام نظرسنجی‌های استانی تأکید شد.

معرفی و تقدیر از 4 طرح برتر شعب ایسپا/ تأکید بر نظرسنجی از وضعیت استان‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره تحقیقات برتر شعب ایسپا، امروز یکشنبه 25 مهر ماه با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ مرتضی میرباقری، عضو هیئت علمی دانشگاه و رؤسا و معاونان فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی به صورت آنلاین برگزار شد.

در این مراسم که ابراهيم حاجيانی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز حضور داشتند، مهدی رفیعی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) ضمن تشکر از فعالیت‌های صورت گرفته از سوی همکارانش در تهران و شعب شهرستانی، گفت: عملکرد درخشان همکاران ما در ایسپا طی انتخابات ریاست جمهوری قابل توجه است. همکاران ما طرح‌های زیادی را به موقع و با دقت به انجام رساندند و به موقع نظرسنجی‌ها را منتشر کردند.

ایسپا؛ تنها مرکز افکارسنجی که انتخابات را سیستماتیک پیش‌بینی کرد

وی اظهار کرد: ایسپا تنها مرکز نظرسنجی بود که سیستماتیک و به طور دقیق نتایج انتخابات را هر هفته در چندین مرحله در اختیار افکار عمومی قرار می‌داد.

معرفی و تقدیر از 4 طرح برتر شعب ایسپا/ تأکید بر نظرسنجی از وضعیت استان‌ها

رئیس ایسپا تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم از برند ایسپا که معتبر و مورد اعتماد مردم و مسئولان است حفاظت کنیم و کارهای فاخری انجام دهیم.

در ادامه کلیپی از عملکرد ایسپا در انتخابات سال جاری پخش شد و سپس حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی به بیان اهمیت نظرسنجی پرداخت و ساختارهای ایجاد شده توسط جهاددانشگاهی را برای پیشرفت کشور ضروری دانست و گفت: اگر از این ساختارها درست استفاده نمی‌کنیم امر دیگری است. اگر با هر تغییر دولت همه چیز را از صفر شروع می‌کنیم مشکل ماست. این بسیار بد است که گروه جدید همیشه تمام اقدامات گروه‌های قبلی را نفی و طرح‌ها را از صفر شروع می‌کند. ولی جهاد این تشخیص را داده و این سازمان‌ها را ایجاد کرده است تا بدون سیاست‌زدگی اقدامات را پیگیری کنند.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص این نهاد انقلابی و حمایت‌های ایشان از جهاد، گفت: سعی کردیم درگیر جریانات سیاسی کشور نباشیم؛ سیاسی باشیم اما سیاست‌زده نباشیم و سیاست زدگی را به کارمان نیاوریم. خودمان را پیرو ولایت فقیه و حامی دولت‌ها می‌دانیم.

وی تصریح کرد: شهادت می‌دهم همکاران ما در ایسپا طی دوران فعالیت در جهاددانشگاهی انصاف، رعایت بی‌طرفی و تقوا را در کارهایشان به خوبی انجام داده‌اند و همین موجب شده نظرسنجی‌هایشان مورد توجه قرار گیرد؛ البته توقع ما بیشتر است. برای گسترش فعالیت‌ها به مشکلاتی مواجه هستیم و امیدواریم بتوانیم علاوه بر نظرسنجی، تحلیل و ارائه راه کار را در دستور کار قرار دهیم.

معرفی و تقدیر از 4 طرح برتر شعب ایسپا/ تأکید بر نظرسنجی از وضعیت استان‌ها

سیدمرتضی میرباقری، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این نشست، گفت: جهاددانشگاهی در دوران جنگ تحمیلی همچون سپاه و جهاد سازندگی فعالیت کرد و دلیل بقا و ماندگاری‌ آن نیز ریشه‌دار بودن در اصل انقلاب است.

تریبون‌دارها همه مدعی سخن گفتن از سوی مردم ایران هستند

وی به بیان اهمیت افکارسنجی و پیمایش‌ها در ایران پرداخت و گفت: در موقعیتی قرار داریم که از حیث داخلی و بین‌المللی تریبون‌دارهای زیادی به نام مردم اظهارنظر می‌کنند. تکلیف جریان‌های معاند در این خصوص روشن است؛ بیش از 200 شبکه معاند با جبهه ضد انقلاب تلاش‌هایی انجام می‌دهند و همه مدعی هستند نماینده افکار مردم ایران بوده و به نمایندگی از مردم ایران سخن می‌گویند.

میرباقری ادامه داد: در داخل کشور هم همینطور؛ جریان‌های سیاسی داخل کشور هم در زمینه‌های مختلف معتقد هستند که حرف مردم را می‌زنند و به نیابت از مردم سخن می‌گویند. در این میان پدیده شبکه اجتماعی هم اضافه شده که گستردگی داشته و دارای منابع زیادی است. به همین دلیل در حوزه‌‌های سیاسی نیاز به مرجع و فصل‌الخطاب داریم که به عنوان حَکَم منصف، فصل‌الخطاب باشد؛ ایسپا در بسیاری از اوقات توانسته چنین نقشی  ایفا کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های سایر مراکز افکارسنجی، گفت: هر چند مراکز دیگری هم در حال فعالیت هستند اما ایسپا در زمینه انتخابات با فاصله قابل قبول توانست هم میزان مشارکت را پیش‌بینی کند و هم میزان آرای کاندیداها را اعلام کند. انتخابات از جمله مقاطعی است که معمولاً حوزه‌هایی که به نیابت از مردم اظهار نظر می‌کنند، وزن‌کشی می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: در انتخابات بسیاری از مراکز به بهانه‌های مختلف کنار می‌کشند یا اظهارنظرهای خود را رسمی اعلام نمی‌کنند تا اگر نتایج را درست پیش‌بینی نکردند از صدمات آن در امان باشند اما ایسپا در چند هفته آخر داده‌هایش را منتشر کرد و این اقدام شجاعت می‌خواهد.

معرفی و تقدیر از 4 طرح برتر شعب ایسپا/ تأکید بر نظرسنجی از وضعیت استان‌ها

وی اضافه کرد: کشور نیاز به مرجع دارد تا خیال مردم راحت باشد؛ در مباحث فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... بیان مسائل مهارت و شجاعت می‌خواهد که مجموعه این موارد به صورت نسبی در ایسپا وجود دارد.

میرباقری در ادامه از عدم توازن منطقه‌ای در امکانات و زیرساخت‌ها در کشور انتقاد کرد و گفت: از یک مسئله اساسی رنج می‌بریم و آن هم عدم توازن منطقه‌ای فرصت‌ها، امکانات و زیرساخت‌ها در کشور است. از قبل از انقلاب تاکنون 12 برنامه توسعه‌ای در کشور طراحی شده که شش برنامه قبل از انقلاب داشتیم (برنامه ششم به اجرا نرسید) و شش برنامه نیز بعد از انقلاب اجرا شد که برنامه اول با دفاع مقدس همزمان شد و اجرایی نشد و پس از جنگ برنامه اول دوباره طراحی و اجرا شد.

وی افزود: برنامه‌ها بارگذاری فرصت‌ها در کشور را تنظیم می‌کند اما ثمره نظام برنامه‌ریزی در ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب یک کشور کاملاً نامتعادل است. وجود تهران و هفت کلان شهر در کشور با تراکم جمعیت بسیار بالا نشان دهنده نامتوازن بودن کشور است که هم برای شهرها و مناطق مبدأ مهاجرت و هم برای کلان‌ شهرهای مقصد مهاجرت، مشکلاتی ایجاد و تلاقی فرهنگی شکل گرفته است.

70 تا 80 درصد مراکز تحقیقاتی در تهران است

این استاد دانشگاه به مسئولان ایسپای استان‌ها تأکید کرد که اجازه ندهند فاصله‌های ایجاد شده در زمینه‌های مختلف بین کلان‌ شهرها و سایر مناطق در تحقیقات نیز بروز کند و گفت: در حوزه تحقیقات بیشترین فاصله را داریم. 70 تا 80 درصد مراکز تحقیقات کشور در تهران است و بقیه در مرکز چند استان ایجاد شده است. البته خوشبختانه ایسپا در 31 استان فعال است.

وی خطاب به مراکز ایسپا در استان‌ها گفت: اگر کسانی که در مرکز نشسته‌اند بدون اینکه اطلاعات صحیح دریافت کنند، تصمیم بگیرند، بعید به نظر می‌رسد تعادل و توازن لازم ایجاد شود. باید تلاش کنید مسئولان از مسائل ملی مطلع شوند اما مسائل استانی نیز مهم است و باید اطلاعات استان‌ها نیز به مسئولان ارائه شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اسفندماه 1399 سند آمایش سرزمین ایران منتشر شده است، به مسئولان ایسپا توصیه کرد حتماً به سایت سازمان برنامه و بودجه مراجعه و سند آمایش منطقه خودشان که استانی تهیه شده است و اسناد پشتیبان وضعیت استان‌ها را مطالعه کنند.

وی تصریح کرد: اگر کارهای ملی در استان‌ها نیز در سطح قابل قبول اجرا شود تأثیرات خود را خواهد گذاشت. در جلسات راهبردی مراکز تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌شود جهاددانشگاهی حضور داشته باشد تا از ظرفیت جهاد استفاده شود. در سطح استان‌ها نیز باید شرایط به نحوی باشد که مسئولان جهاددانشگاهی در تمام جلسات مهم استان، حضور داشته باشند تا مسئولان طعم استفاده از داده‌های متقن جهاد را بچشند. مسئولان استانی اگر ظرفیت جهاد را بدانند حتماً نه تنها از این ظرفیت بهره‌برداری می‌کنند بلکه از کار شما نیز پشتیبانی خواهند کرد.

میرباقری با تأکید بر اینکه انتخابات نباید موجب شود از برنامه‌‌ها و طرح‌های میان مدت و بلند مدت محروم شویم، گفت: یکی از بحران‌ها در کشور این است که وقتی مجموعه‌ها سر کار می‌آیند علاقه‌مند هستند برنامه‌ها در دوره تصدی آنها شروع و به پایان برسد در حالی که طرح‌های میان مدت باید چندین سال به طول انجامد و مراکز  جهاد و ایسپا می‌تواند این مجموعه‌‌ها را به سمت برنامه‌های میان مدت و بلند مدت هدایت کند.

در بخش پایانی این برنامه نیز کلیپ تحقیقات برتر ایسپا پخش و در ادامه رفیعی، رئیس ایسپا در خصوص جشنواره، گفت: 70 طرح از 16 استان دریافت و براساس معیارهای علمی داوری آثار انجام شد. در ادامه 11 طرح‌ که در محله داوری امتیاز بالای 60 گرفته بودند وارد مرحله نهایی شدند و توسط سه داور ثابت ارزیابی نهایی بر روی آنها صورت گرفت و در نهایت چهار طرح که بر اساس نمرات کسب شده بالای 70 امتیاز کسب کرده بودند امروز معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

نبود طرح خویش‌فرمایی نقطه ضعف است

وی اعلام کرد: در این جشنواره 98 درصد اقدامات کارفرمایی بود و طرح خویش‌فرمایی نداشتیم که نقطه ضعف محسوب می‌شود. از محدودیت‌های استانی اطلاع داریم اما اگر برنامه‌ریزی انجام و ایسپای استان‌ها در طول سال با توجه به آموزش‌هایی که می‌دهیم طرح‌های نظرسنجی تلفنی که هزینه کم اما استاندارد علمی خوبی دارند و نتایج آنها در برخی تحقیقات تفاوتی با نظرسنجی حضوری ندارد، چند طرح خویش‌فرمایی تلفنی در خصوص مسائل استان انجام دهند، این اقدام می‌تواند منجر به آشنایی مسئولان با ایسپای استان‌ها شود.

در پایان این مراسم نفرات برتر ایسپای استان‌ها اعلام شدند که براساس آن محمدعلی شاهمیری و افشین حسین‌زاده از شعبه استان سمنان با طرح «سنجش میزان آگاهی و نظرات مراجعین از اجرای قانون حقوق شهروندی در شرکت آبفای استان سمنان»، فریده محمدی دهکردی از شعبه استان چهارمحال بختیاری با طرح «بررسی میزان رضایت‌مندی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک بانک مسکن در سال 99» و معصومه بخشی از استان لرستان با طرح «تبیین جامعه شناختی مشارکت‌های اجتماعی جوانان استان لرستان» و خدیجه جعفری و احد حاجی از استان آذربایجان شرقی با طرح «مطالعه عوامل زمینه‌ساز و تمایل به کودک همسری در استان آذربایجان شرقی» معرفی و تندیس پژوهشگران برتر ایسپا را به دست آوردند.

در این مراسم همچنین از حدیث میرزامحمدی از واحد تهران نیز تجلیل به عمل آمد.

گزارش تصویری مراسم اختتامیه برگزیدگان نخستین جشنواره تحقیقات برتر شعب ایسپا

انتهای پیام
captcha