کد خبر: 4011301
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

کتاب «زلال تربیت» نخستین کتاب دیجیتالی وزارت آموزش و پرورش است که در آن به فعالیت هشت ساله اداره‌‌کل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه پرداخته شده است.

به گزارش ایکنا، کتاب «زلال تربیت» نخستین کتاب دیجیتالی وزارت آموزش و پرورش است که در آن به مجموعه فعالیت‌های اداره‌کل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه از سال 1392 تا 1400 پرداخته شده است و سرفصل‌هایی چون فعالیت‌های قرآنی؛ توانمندسازی؛ کارگروه‌های معین؛ مسابقات قرآن، عترت و نماز شامل دو بخش آوایی و پژوهشی و... را در برمی‌گیرد.

در سرفصل فعالیت‌های قرآنی به تشریح فعالیت‌های دارالقرآن‌ها و گزارش عملکرد آنها، محافل استماع تلاوت قرآن، زنگ حضور(نمایشگاه قرآن کریم)، الگوی تلاوت، زنگ آسمانی، طرح نور، حفظ موضوعی قرآن کریم(نور باران)، طرح ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن پرداخته شده و سرفصل توانمندسازی شامل کارشناسان، کارشناسان مسئول و رؤسای ادارات، مدیران مراکز دارالقرآن‌ها، مربیان حفظ قرآن، داوران، معلمان ابتدایی، طرح مبین(مدیریت برنامه‌ریزی یاوران نماز)، سواد‌رسانه‌ای و در مسیر نور است و در سرفصل کارگروه‌های معین به استان‌ها و هیئت اندیشه‌ورز توجه شده است.

سرفصل مسابقات قرآن، عترت و نماز شامل اذان، قرائت، حفظ، مداحی، تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، انشای نماز و احکام نماز است و در بخش مسابقات قرآن به همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی، فرهنگیان و مسابقات بین‌المللی قرآن پرداخته شده است. همچنین در سرفصل فعالیت‌های عترت به ارائه گزارش و فعالیت‌هایی برای بزرگداشت مناسبت‌های ولایی، سوگواره «احلی من العسل»، مصباح‌الهدی، انتظار و مهدویت، گفتمان دینی دانش‌آموزان و فرهنگیان و نیز هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزان و فرهنگیان پرداخته شده است.

جشن شکوفایی، تجلیل از خادمین نماز، پیوند (مسجد، مدرسه و نماز جمعه) تجهیز و بهسازی نمازخانه‌های مدارس، زنگ نماز در برنامه درسی، آموزش عملی نماز، مرجعیت و تقلید، ساماندهی ائمه جماعات روحانی مدارس، گلدسته سرو، شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و پیش اجلاسیه‌های اقامه نماز از جمله فعالیت‌های اقامه نماز است.

این کتاب با هدف ایجاد رقابت سالم، الگودهی و استفاده از فناوری‌های نوین و راهبری تربیتی گام‌های ارزنده اداره‌کل قرآن، عترت و نماز با استفاده از اصول مدرسه محوری، فراگیری و اثربخشی، مشارکت‌جویی، مشارکت پذیری و توجه به فعالیت‌های گروهی تهیه و تألیف شده است.

در این مجموعه عمده فعالیت‌های این حوزه در قالب طرح‌ها، برنامه‌ها و تولیدات به نمایش گذاشته و سعی شده است که با رعایت اصل اختصارگویی و پرهیز از توضیحات اضافه و با تکیه بر شش محور شرح فعالیت، مستندات قانونی(اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین)، اهداف عملیاتی و راهبردی، نمایه آماری(براساس آمار و اطلاعات موجود و ثبت شده) چشم‌انداز(پیش‌بینی فعالیت‌ها تا افق 1404) منتشر شده است.

کتاب زلال تربیت به عنوان نخستین کتاب و مرجع چند رسانه‌ای دیجیتالی و هوشمند در وزارت آموزش و پرورش است که با بهره‌گیری از چهار ویژگی تهیه و تألیف شده تا فرد بدون نیاز به نصب برنامه‌‌ای و با قرار دادن بارکدخوان یا حتی دوربین گوشی‌های تلفن همراه روی هر یک از علائم مربوطه، اطلاعات افزوده‌شده به کتاب را در اختیار داشته باشد و قابلیت دانلود و ذخیره آن فراهم شده است.

این ویژگی‌ها شامل واقعیت افزوده با علامت اختصاری AR است که مخاطب می‌تواند علاوه بر متن و تصاویر کتاب، اطلاعات افزوده دیگری را در محیط دیگری به صورت مجازی تجربه کند. در این فناوری محتوای شبیه‌سازی شده به کتاب افزوده شده و با قرار دادن بارکدخوان محتوای شبیه‌سازی‌شده به کتاب افزوده شده و با قرار دادن بارکدخوان گوشی تلفن همراه روی علامت PLAY در تصویر مربوطه می‌توان کلیپ‌ها و ویدئوهای هر فعالیت را به صورت ساده «FLAT» و در حالت پیشرفته به صورت سه‌بُعدی 3D مشاهده کرد.

دومین ویژگی بهره‌گیری از تکنولوژی سایت لینک با علامت اختصار SI  است که با استفاده از این فناوری، مخاطب می‌تواند هر یک از فعالیت‌های معرفی‌شده را در سایت‌ها و کانال‌های اختصاصی موجود در بستر شبکه اجتماعی شاد یا صفحات تحت ویندوز اداره‌کل مشاهده کند و از طریق لینک مربوطه وارد فضای مجازی شود.

سومین ویژگی واقعیت مجازی با علامت اختصاری VR است که با استفاده از این فناوری امکان فراهم شده تا مخاطب علاوه بر تصاویری که به دلیل محدودیت‌های نگارشی امکان اضافه شدن به کتاب را ندارد، آنها را در فضای آرشیوی مشاهده کند و در صورت امکان فایل پاورپوینت و اینفوگرافی‌ها را در تلفن همراه ببیند.

چهارمین ویژگی کتابخانه هوشمند و علامت اختصاری آن RFID است. مخاطب با استفاده از این تکنولوژی می‌تواند مجموعه کتاب‌های منتشرشده اداره‌ کل را در کتابخانه مجازی مشاهده کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: