مسابقات قرآن فرزندان پسر و دختر ودجا برگزار شد/ ارزیابی خوب ناظر ستاد عالی مسابقات + فیلم و عکس
کد خبر: 4010810
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴

مسابقات قرآن فرزندان پسر و دختر ودجا برگزار شد/ ارزیابی خوب ناظر ستاد عالی مسابقات + فیلم و عکس

ناظر ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشور طی بازدید از مرحله سراسری سیزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه فرزندان پسر و دختر کارکنان وزارت دفاع، ضمن برشمردن شاخص‌هایی چون بهره‌مندی از ظرفیت داخلی در تیم داوری، افزودن رشته قرائت تقلیدی در بخش قرائت گفت: ارزیابی من از این مسابقات خوب است و در این شرایط کرونایی به صورت غیر حضوری برگزار شده است.

مسابقات قرآن فرزندان پسر و دختر ودجابه گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله سراسری سیزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه فرزندان پسر و دختر کارکنان وزارت دفاع به ترتیب به میزبانی ستاد سازمان صنایع دریایی و سازمان هوافضا وزارت دفاع امروز، ۱۴ آبان‌ماه برگزار شد.

این مسابقات در دو گروه سنی زیر 15 سال و بالای 15 سال در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ 1، 3، 5، 10، 15، 20 و 25 جزء و حفظ کل قرآن و اذان (ویژه پسران) و مفاهیم براساس جزء 21 تفسیر نمونه(ویژه فرزندان بالای 16 سال) برپا شد.

داوری این دوره از مسابقات برعهده شش گروه داوری چون مجید گلکار، سعید زنده‌دل، سیدمحمد لاجوردی، اسماعیل عاکفی، مجتبی پرویزی، محمد پورعاشوری، حسین دهقانی‌زاده، سعید ملکی، سیدعلی حسینی، مهدی میرزایی، محمدرضا انصاری، مهدی ملکی، عبدالله ویردی‌زاده، نصرالله فولادین‌پور ، حمید قربانی، حمید شاهبداغی، محمدرضا قربانی و علی شاپوری بود.

اسماعیل عاکفی، داور بخش تجوید رشته قرائت تحقیق در هر دو مقطع در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: سطح مسابقات سطح متوسطی بود، اما از سطح مهمتر اصل برگزاری این مسابقات است که هر سال به طور منظم برگزار می‌شود.

اهمیت شنیدن قرائت‌های قاریان ممتاز جهان

وی درباره قرعه‌‌ها و سطح سوالات، افزود: قطعاتی از اساتیدی چون مصطفی اسماعبل، شحات انور، منشاوی، عبدالباسط و ...طی چند ماه گذشته از سوی دبیرخانه مسابقات به متسابقین اعلام شده بود تا قرائت خود را از استاد مورد نظر تمرین کنند و سرانجام امروز، افراد به انتخاب خود پس از چندین ماه، تلاوتشان را ارائه می‌دهند‌.

عاکفی به اهمیت قرائت تقلیدی اشاره کرد و افزود: به طور طبیعی، فارسی را بدون اینکه کلاسی برویم، از مادران و پدران شنیدیم و سپس صحبت کردیم و به همین دلیل به آن زبان مادری می‌گویند. به همین جهت شنیدن قرائت‌های قاریان ممتاز جهان در یادگیری اصل تلاوت اثرگذار است، لذا شنیدن زبان بزرگان برای یادگیری زبان مادری مهم است، بنابر این راهی جز این به ذهنم نمی‌رسد و دیگران نیز توصیه‌ای در این زمینه نمی‌کنند به جز اینکه در ابتداس راه از قرائت تقلیدی شروع کنیم و پس از سپری شدن حداقل ۵ یا ۶ سال و بعضا ۲۰ سال (بنا بر استعداد هر فرد)، قاری بتواند پس از استماع یک، دو و سه قاری و تقلید از آنها، در آینده صاحب سبک(که کار سخت و ویژه‌ای است) شود.

این داور مسابقات اضافه کرد: چنانکه قاریان جهان اسلام نیز از قاریان پیش از خود تقلید کرده و بعد صاحب سبک شدن به طور مثال استادان عبدالباسط یا شعیشع، مقلد رفعت بودند و بعدا برای خودشان صاحب سبک شدند و نیز بسیاری از قاریان ممتاز کشورمان، هنوز نیز از اساتید شهیر تقلید می‌کنند.

در ادامه محمد پورعاشوری، داور بخش لحن این دوره از مسابقات با اشاره به اینکه مسابقات در این دوره در قالب آموزشی، مسابقه‌ای برگزار شد، گفت: در این دوره میزان نزدیکی اجرای هر فرد به قرائت آن قاری شهیر و اصولی که قاریان در یک قرائت تقلیدی باید رعایت کنند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا متسابقان از امتیاز کامل برخوردار شوند.

وی درباره میزان اثرگذاری برگزاری غیر حضوری مسابقات افزود: به طور قطع، برگزاری مسابقات حضوری، شور و حال بهتری دارد و داوران چهره به چهره با متسابقان مرتبط هستند، اما در این ایام کرونا برگزاری مسابقات به این شکل و سیاق خالی از لطف نیست و باید گفت مسابقات باید برپا شود زیرا با یک وقفه دوساله در برگزاری مسابقات روبرو می‌بودیم که این خلأ را نمی‌شد پر کرد.

پورعاشوری اضافه کرد: مسابقات، امروز به دلیل مشکلات اینترنتی به صورت تلفنی و ارسال ویدئو همزمان برگزار شد، اما هستند دستگاه‌هایی که مسابقات را در قالب اپلیکیشن‌های موجود برگزار می‌کنند، شاید همین ارتباط و برگزاری مسابقات به این شکل، حلقه نگهدارنده دوستان این عرصه باشد.

این مدرس قرآن درباره مدت زمان تقلید از قاریان بیان کرد: مدت زمان قرائت تقلیدی، به این موضوع بستگی دارد که قرآن‌آموز چه میزان زمان و وقت طی هفته می‌گذارد و چه میزان استعداد و توان این کار را دارد. هستند قرآن‌آموزانی که روزانه چهار ساعت تمام برای این امر وقت می‌گذارند که به طور قطع زودتر به نتیجه خواهند رسید. به طور مثال محمدرضا طاهری که در محضر مقام معظم رهبری به اجرای برنامه پرداختند از قاریانی بودند که با پیگیری خود و خانواده به ویژه پدرش، به جایگاه فعلی رسیده است که معتقدم می‌تواند سبک برای خود داشته باشد.

مجتبی پرویزی، داور صوت و وقف و ابتدای این دوره از مسابقات، گفت: قرار دادن رشته قرائت تقلیدی در این مسابقات به دلیل اینکه حق انتخاب مقطع تقلیدی با متسابق و اجراها کوتاه بود، مطلوب بود.

نخستین گام برای ورود به عرصه قرائت، گذراندن مقاطع تقلیدی است

وی ادامه داد: نخستین گام برای ورود به عرصه قرائت، استماع تلاوت قاریان جهان اسلام و گذراندن مقاطع تقلیدی است تا بتواند فرد پس از گذراندن این مراحل از خودش تلاوت کند که البته کار سختی است.

پرویزی در پاسخ به این سوال که توصیه شما برای نوجوانان زیر ۱۵ سال، تقلید از کدام قاری است؟ گفت: برای اصولی یاد گرفتن در گام نخست استاد عبدالباسط و پس از سپری کردن دوران تقلید ایشان به سراغ مصطفی اسماعیل(به دلیل بار لحنی بیشتر تلاوت‌های ایشان) بروند، چون صدایشان هنوز به بلوغ لازم نرسیده است.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاءالدین آقاجان‌پور، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع به اتفاق هیئت همراه چون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر ابراهیمی، معاون تبلیغات و روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و حسن فراهانی، مدیر دارالقرآن این وزارتخانه و محمد بابایی، ناظر ستاد عالی مسابقات کشور و... از روند قضاوت و فرایند مسابقات بازدید کردند.

محمد بابایی، ناظر ستاد عالی مسابقات کشور درباره مسابقات وزارت دفاع گفت: به نظر می‌رسد مجموعه وزارت دفاع سابقه خوبی در فعالیت‌های قرآنی دارد به طوری که بیش از ۳۶ دوره مسابقات قرآن را برگزار می‌کند. نکته بعدی این مسابقات بحث آموزش و کلاس‌های آموزشی است که به صورت مداوم پیش از مسابقات برگزار می‌شود که ارزشمند است و به صورت جدی دنبال می‌شود.

بابایی با اشاره به بهره‌مندی وزارت دفاع از ظرفیت داخلی برای داوری مسابقات فرزندان کارکنان، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که اساتید قرآنی خیلی خوبی در مجموعه شاغل و بازنشسته هستند که از آنها برای امر داوری دعوت شده است. همچنین تعداد شرکت‌کنندگان در این مسابقات نشان داد که استقبال مجموعه خانواده‌ها شایسته است.

افزودن رشته قرائت تقلیدی کار ارزشمندی است

ناظر ستاد عالی مسابقات کشور بیان کرد: برای نوجوانان در بخش قرائت، رشته قرائت تقلیدی را پیش‌بینی کرده‌اند که به نظرم کار ارزشمندی است و جا دارد که سایر دستگاه‌ها از این شیوه استفاده کنند زیرا توجه به بحث تقلید در مسابقات کمرنگ شده است و حال آنکه مسئله مهمی است.

بابایی اشاره کرد: ارزیابی من از این مسابقات خوب است که در این شرایط کرونایی به صورت غیرحضوری برگزار شده است، با توجه به اینکه زیرساخت‌های برگزاری غیرحضوری مسابقات در کشور خیلی فراهم نیست.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر ابراهیمی، معاون تبلیغات و روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در این دوره از مسابقات، شاهد استقبال خوبی در قسمت همسران و خانواده‌ها بودیم.

وی با اشاره به اینکه رقابت فرزندان پسر و دختر، امروز، ۱۴ آبان‌ماه در حال برگزاری است، افزود: رقابت بانوان شاغل و همسران و کارکنان پایور و وظیفه جمعه آینده انجام خواهد شد.


ابراهیمی گفت: در مرحله نخست این دوره از مسابقات بیش از ۱۷۰۰ نفر از پسران در مجموعه‌های وزارت دفاع باهم به رقابت پرداختند که از این تعداد ۲۷۵ نفر به مرحله سراسری راه پیدا کردند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۶ مدرسه قرآنی در سطح وزارت، افزود: اختتامیه این مسابقات، ۲۷ آبان‌ماه همراه با تجلیل از رتبه‌های اول تا سوم هر رشته(البته به صورت نمادین و با تجلیل از تعداد معدودی از برگزیدگان تهرانی به دلیل شرایط کرونایی) برگزار خواهد شد.

ابراهیمی درباره تأثیر مسابقات در توسعه آموزه‌های دینی در زندگی، افزود: قرآن کریم می‌فرماید اگر می‌خواهید زندگی آرام و همراه با معنویت داشته باشید، باید همراه با قرآن باشید، چنانکه مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند: فضاها را قرآنی و معنوی کنید، مراد از  این فضا، زندگی و جامعه است که اگر قرآن در آن آمد، به طور قطع فضای قرآنی و نورانی و معنوی، جایگزین فضاهای آلوده خواهد شد.

یادآوری می‌شود، رقابت شرکت‌کنندگان در رشته مفاهیم براساس جزء ۲۱ تفسیر نمونه به صورت برخط و آنلاین در قالب پاسخ به چهل سوال چهارگزینه‌ای برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha