مسابقات قرآن، مسیری برای فضاسازی و بهره‌برداری بیشتر جوانان از کلام وحی است
کد خبر: 4022392
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی:

مسابقات قرآن، مسیری برای فضاسازی و بهره‌برداری بیشتر جوانان از کلام وحی است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در افتتاحیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: برگزاری این مسابقات برای این است که بتوانیم فضاسازی خوبی را در جهت بهره‌برداری بیشتر جوانان و آگاه کردن آنان در تمسک به قرآن داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امشب، ۲۹ آذرماه، از ساعت ۱۸ با تلاوت هادی موحدامین، صاحب رتبه دوره قبل این مسابقات و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مدیران و جامعه قرآنی کشور در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم گفت: در عظمت قرآن از نظر مفهومی همین بس که در قرآن آمده: «لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ؛ اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌کردیم، قطعاً آن را از ترس خدا فروتن و از هم پاشیده می‌دیدی؛ و این مثل‌ها را برای مردم می‌زنیم تا بیندیشند». 

وی با ذکر روایتی از امام کاظم (ع) که در اصول کافی آمده است، گفت: امام خطاب به هشام می‌فرمایند: «یَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَشَّرَ أَهْلَ الْعَقْلِ وَ الْفَهْمِ فِی کِتَابِهِ فَقَالَ فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ ای هشام! خداوند به اهل عقل و فهم در کتاب خود بشارت داده و فرموده است مژده بده به کسانی که سخنان را می‌شنوند و از آنچه خوب و پسندیده است پیروی می‌کنند. اینان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده و اینان صاحبان عقل و درایت هستند».

حجت‌الاسلام خاموشی در ادامه بیان کرد: امام در جای دیگری فرموده است‌: «ای هشام! خداوند خردمندان را به بهترین وجه ستوده و آن‌ها را با زیباترین صفت‌ها آراسته؛ ای هشام! خداوند می‌فرماید: در این تذکری است برای آن‌کس که عقل دارد». این مثال‌ها را خدا برای افرادی بیان می‌کند که تابع علم و عقل باشند و خدا را شاکریم که ایران اسلامی پرچم علم و عقل را برافراشته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه برگزاری این مسابقات برای این است که بتوانیم فضاسازی خوبی برای بهره‌برداری بیشتر جوانان و آگاه کردن آنان در مسیر تمسک به قرآن داشته باشیم، گفت: خداوند متعال در این باره می‌فرماید که اگر کسی به قرآن تمسک کند، راه نجات پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «عـَلَیـْکـُمْ بـِکـِتابِ اللّهِ، فـَاِنَّهُ الْحـَبـْلُ الْمـَتینُ وَالنُّورُ الْمُبینُ، وَالشِّفاءُ النّافِعُ وَالرِّىُّ النّاقِعُ وَالْعِصْمَةُ لِلْمُتَمَسِّکِ وَالنَّجاةُ لِلْمُتَعَلِّقِ. یعنی تمسک کنید به کتاب خداوند؛ زیرا این کتاب طنابى است محکم و نورى است آشکار و شفایى است سودمند و چشمه‌اى است سیراب‌کننده؛ قرآن نگهبان براى کسى است که به او تمسک جوید و نجات براى کسى است که به آن درآویزد.»

حجت‌الاسلام خاموشی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشکر از ریاست جمهور و هیئت دولت برای واکسیناسیون سراسری، گفت: به دلیل این واکسیناسیون گسترده و امنیت ایجادشده، امروز اجازه برگزاری حضوری این مسابقات به ما داده شد.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و رئیس ستاد برگزاری مسابقات نیز در بخش ابتدایی این مراسم ضمن ارائه گزارشی از این مسابقات، گفت: متاسفانه سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی، مسابقات غیر حضوری برگزار شد، اما امسال این توفیق حاصل شد که به صورت حضوری این مسابقات را برگزار کنیم.

وی افزود: مرحله نخست این مسابقات در ۱۴۰ شهرستان برگزار شد و منتخبان این مرحله وارد مرحله استانی شدند. سپس مسابقات در ۳۱ استان کشور ادامه یافت و در نهایت در مرحله نیمه نهایی به صورت غیرحضوری منتخبان به رقابت با هم پرداختند که در نهایت حدود ۲۲۰ نفر در دو گروه بانوان و آقایان به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: در ایام برگزاری مسابقات، بانوان از ساعت ۹ تا ۱۲ و آقایان از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در تالار اندیشه حوزه هنری رقابت خواهند کرد. مسابقات امسال در بخش آقایان در هفت رشته و در بخش بانوان در پنج رشته برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه رقابت‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد و جمعه ۱۹ دی‌ماه مراسم اختتامیه برگزار می‌شود، از اهدای جوایز برگزیدگان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

قره‌شیخلو عنوان کرد: این مسابقات به عنوان مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن است و برگزیدگان این مسابقات نمایندگان ما در مسابقات بین‌المللی ۱۴۰۱ خواهند بود.

وی از مردم خواست این رقابت جذاب قرآنی را از طریق رسانه پیگیری کنند و بیان کرد: علی رغم اینکه سیر کرونا در کشور نزولی است، ولی باید دستورالعمل‌ها رعایت شود؛ لذا اجازه داریم از نصف ظرفیت سالن استفاده کنیم که ۳۰۰ نفر می‌شود از همین رو حضور مردمی محدود خواهد بود.

انتهای پیام
captcha