زبان فرهنگ و هنر؛ ابزاری مطلوب برای تبلیغ معارف دینی
کد خبر: 4024347
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
رئیس جامعةالمصطفی مطرح کرد:

زبان فرهنگ و هنر؛ ابزاری مطلوب برای تبلیغ معارف دینی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: امروز جامعه اسلامی نیازمند استفاده از زبان فرهنگ و هنر در ابعاد مختلف به‌عنوان ابزاری مطلوب برای تبلیغ و ترویج معارف دین است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز، هفتم دی‌ماه در دیدار کمیته علمی همایش بین‌المللی «حضرت حمزه(ع)» با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس و درود به روح آیت‌الله مصباح یزدی، که در سالگرد ارتحال ایشان قرار داریم، با تأکید بر اهمیت زنده‌نگاه داشتن یاد و نام شخصیت‌های مؤثر در تاریخ اسلام، افزود: ممکن است مطالب زیادی درباره این شخصیت‌ها وجود نداشته باشد، ولی نقش و کیفیت خدماتشان، آن قدر ارزش دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند و آنچه مهم است، زنده نگه داشتن یاد و نام آن‌هاست.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه از بعضی از چهره‌های مؤثر در تاریخ اسلام، کمتر نام برده شده است، تصریح کرد: شخصیت‌هایی مانند حضرت خدیجه(س)، حضرت حمزه(ع) و جعفر طیار(ع) شخصیت‌های بزرگی هستند و نقش زیادی را در صدر تاریخ اسلام داشته‌اند که لازم است به همگان شناسانده شوند.

وی اظهار کرد: تجربه نشان داده است، برپایی همایش‌های علمی و بین‌المللی در خصوص شخصیت‌های دینی و معرفتی اسلامی از جایگاه ویژه‌ای در میان جامعه نخبگانی جهان اسلام برخوردار است.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه ادبیات ما در دوره‌هایی، به حضرت حمزه(ع) توجه کرده است و امروز هم به این گونه توجهات نیاز داریم، ادامه داد: گاهی لازم است این واقعیات در قالب هنر و بیان احساسی مانند شعر، داستان، فیلم‌نامه و سریال مورد توجه قرار گیرند و احیای نام‌ها نیز در قالب‌های فرهنگی و هنری انجام شود.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی می‌تواند خمیرمایه‌هایی برای این قبیل کار‌ها ایجاد کند، بر ارتباط برگزارکنندگان این همایش با مراکز و افراد دست‌اندرکار در این گونه امور تأکید کرد و افزود: برگزاری این همایش بین‌المللی و توجه به شخصیت حضرت حمزه(ع)، برای جامعةالمصطفی و به ویژه مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، توفیق الهی به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: لازم است این کار برای دیگر شخصیت‌های نقش‌آفرین در تاریخ اسلام، مانند جعفر طیار، همسران ائمه(ع) نیز انجام شود.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، رئیس همایش بین‌المللی «حضرت حمزه(ع)» گفت: تاکنون موفق به برای برگزاری ۱۵ پیش‌نشست از ۲۷ پیش نشست برنامه‌ریزی شده در مورد همایش بین‌المللی«حضرت حمزه(ع)» بوده‌ایم؛ همچنین دیدار با برخی از مراجع تقلید را داشته‌ایم‌ که امیدواریم با برنامه‌ریزی بتوانیم به دیدار رهبر معظم انقلاب نیز برویم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان اینکه تاکنون، ۷۱ مقاله به دست ما رسیده که ۵۹ مورد آن پذیرفته شده است، اظهار کرد: در برگزاری این همایش، علاوه بر پرهیز از هزینه‌های مازاد، به کیفی‌سازی مقالات دریافتی، عقد قرارداد به منظور تدوین کتاب و سفارش نوشتن مقاله توجه داشته‌ایم. 

انتهای پیام
captcha