توجه به مشکلات فرهنگی و معیشتی مردم اولویت دولت باشد
کد خبر: 4024983
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
در دیدار رئیس‌جمهور با مراجع تقلید تأکید شد؛

توجه به مشکلات فرهنگی و معیشتی مردم اولویت دولت باشد

رئیس‌جمهور در سفر خود به قم با برخی از مراجع تقلید و علمای این شهر دیدار کرد که در این دیدار‌ها بر توجه به وضعیت معیشتی و مشکلات فرهنگی مردم تاًکید شد.

دیدار رئیس‌جمهور با مراجع تقلید به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور، امروز، ۱۰ دی با آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی، مرجع تقلید شیعیان، در دفتر معظم‌له دیدار کرد.

در این دیدار آیت‌الله نوری‌همدانی با تاًکید بر توجه بیشتر دولتمر‌دان به مردم گفت: مردم به دولت سیزدهم امیدوارند و منتظر گام‌های مثبت این دولت هستند.

آیت‌الله نوری‌همدانی همچنین به نظارت بیشتر بر بانک‌ها و فعالیت‌های آنان تاًکید کرد و گفت: دیرکرد یک نوع ربا و حرام است، اما در بانک‌ها اعمال می‌شود و از مردم اخذ‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه در اسلام پول در برابر کار پرداخت می‌شود یادآور شد: در ربا پول در برابر پول پرداخت می‌شود که این اصلاً مورد پذیرش اسلام نیست.

آیت‌الله نوری‌همدانی در ادامه بر بهره‌مندی دولت سیزدهم از مدیران باتجربه تاًکید کرد و گفت: اداره امور را باید مسئولان به دست گیرند که از تجربه کافی برخوردارند تا مردم هم خیالشان راحت شود.

وی در ادامه بر گسترش هر چه بیشتر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاًکید کرد و گفت: در ساختار مملکت ما باید این فریضه واجب بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.

مشکلات فرهنگی مورد توجه دولت باشد

گزارش ایکنا از دیدار رئیس‌جمهور با مراجع تقلید در قم

آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی نیز در دیدار رئیس‌جمهور که در دفتر معظم‌له برگزار شد، گفت: برای حل مشکلات فرهنگی خصوصاً حجاب و عفاف باید از مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کرد. باید به موضوعات فرهنگی و حجاب و عفاف توجه ویژه شود و از مدارس و دانشگاه‌ها برای علاج آن با انتخاب رؤسای انقلابی و دلسوز اقدام شود.

مرجع تقلید شیعیان به مشکلاتی از جمله ساخت مونوریل در قم اشاره کرد و از حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی خواست نسبت به سر و سامان دادن به این موضوع با نظر کارشناسان اقدام کند.

با همه کشورها تعامل می‌کنیم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه در ادامه با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی دیدار و  گفت‌وگو کردند.

گزارش ایکنا از دیدار رئیس‌جمهور با مراجع تقلید در قم

آیت‌الله جوادی‌آملی در این دیدار در سخنانی بیان کرد: خداوند مردم را «کریم» آفرید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن  برخلاف فرهنگ خلقت است، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد. به همین دلیل تاًکید اسلام بر حفظ کرامت انسان است که مزدوری در اسلام نهی نشده‌ است، علما این نهی را حمل بر کراهت کرده‌اند اما برخی از کراهت بالاتر نیز گفته‌اند، سفارش اسلام این است که شما باید کنار سفره خود بنشینید، پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می‌کرد نه اینکه فردی که برای دیگری کار می‌کند.

وی تاًکید کرد: مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی گوید؛ در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ‌کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته‌ باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با تاًکید بر لزوم خودکفایی کشور در عرصه‌های مختلف ابراز کرد: ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم. آنها نیز باید مؤدب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.

کم‌توجهی به فرهنگ دینی در جامعه

آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی نیز در دیدار با حجت‌الاسلام‌ رئیسی که در دفتر معظم‌له در قم برگزار شد، اظهار کرد: دیدارهای رو در رو و اطلاع از مشکلات مردم عملی بسیار پسندیده و شایسته است.

گزارش ایکنا از دیدار رئیس‌جمهور با مراجع تقلید در قم

وی با بیان روایتی از امام صادق(ع) که فاصله بین حق و باطل را چهار انگشت دانست، گفت: آنچه که گوش می‌شنود احتمال خطا در آن زیاد است ولی آنچه که به چشم دید‌ه می‌شود به حق نزدیک‌تر است، لذا حضور شما در میام مردم موجب می‌شود بهتر از مشکلات مردم اطلاع کسب کنید.

این مرجع تقلید شیعیان با تاًکید بر وجود کمبودها در جامعه و توجه به آنها، بیان کرد: هر چقدر کمبودها جبران شود شایسته است. نباید طرح جدید عمرانی آغاز شود و در تکمیل طرح‌های نیمه تمام اولویت‌ها را مد نظر قرار دهید. موضوع آب و مدیریت منابع آبی کشور اهمیت فوق‌العاده ای دارد، لذا ما در برخی مناطق که مشکل کمبود آب هم ندارند، باز شاهد عدم مدیریت صحیح هستیم که لازم است حساسیت نشان دهید.

آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی یادآور شد: موضوع دیگری که اهمیت زیادی در کشور دارد مسئله کشاورزی است. این قشر عزیز در مضیقه هستند و در کنار تأمین آب باید نسبت به رفع مشکلات کشاورزان و دامداران اهتمام جدی داشته باشید. باید از نظرات کارشناسان و جوانان نخبه هم بهره ببرید و با امید به آینده حرکت کنید.

مرجع تقلید شیعیان در پایان به وضعیت نابسامان فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: کم‌توجهی به موضوع فرهنگ دینی در جامعه اثرات نامطلوبی در جامعه گذاشته‌ است که باید با برنامه‌ریزی صحیح اقدام عاجل صورت گیرد.

ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی نیز ظهر امروز در دیدار رئیس‌جمهور که در دفتر معظم‌له برگزار شد، ایجاد امید در جامعه را مهم‌ترین مسئله در پیشرفت کشور دانست و گفت: مردم نسبت به شما امیدوار هستند.

گزارش ایکنا از دیدار رئیس‌جمهور با مراجع تقلید در قم

وی بر ضرورت حل ریشه‌ای و اساسی مشکل گرانی در کشور اشاره‌ کرد و افزود: بعضی از شرکت‌های دولتی خود باعث گرانی هستند، البته برخی از کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن می‌زنند.

مسئله قاچاق و واردات بی رویه از دیگر مواردی بود که ایشان بر حل آنها تأکید کرد و گفت: البته حل این مشکلات، زمان بر است، اما دولت ضمن توجیه مردم، برای حل آنها باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی به گلایه شدید مردم از نظام بانکی کشور اشاره‌ کرد و گفت: متأسفانه بانک‌ها به مصوبات دولتی هم توجه نمی‌کنند که باید نسبت به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد.

وی قم را متعلق به تمام جهان اسلام و تشیع دانست که به دلیل وجود حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه، نیاز به برنامه‌ریزی و توجه خاص دارد.

این مرجع تقلید شیعیان جهان بر ضرورت اتمام طرح‌ها و پروژه‌های مهم در قم همانند فرودگاه و مترو اشاره کرد و یادآور شد: قم باید شهری آباد، منظم و آبرومند شود.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروه فرهنگی جهت برخورد با برخی از مفاسد اخلاقی در قم و بر حل مشکلات کارگران برخی کارخانجات و شرکت‌ها نیز تأکید کرد.

گزارش تصویری دیدار رئیس‌جمهور با مراجع تقلید

انتهای پیام
captcha