به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، جلد چهارم «اسلام در سرزمین ایران؛ چشماندازهای معنوی و فلسفی» نوشته هانری کربن و ترجمه رضا کوهکن، از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
هانری کربن از فهرست مطالب کتاب خود بدین شرح سخن گوید: از مجموعِ هفت دفتر که در چهار مجلد این اثر گرد آمده اند، دفتر اول (مجلد اول) حاوی وجوه معنایی امامیه، یعنی شیعۀ دوازدهامامی است. در استخراج این مبانی به سرچشمۀ آنها، یعنی احادیث صادرشده از خودِ امامان نظر داشتهایم و در عین حال بازتاب و بسط این احادیث را در بزرگترین شارحان سخنان ائمه در عصر صفوی نشان دادهایم. در این کتاب شاهد فصول مشترک میان هرمنوتیک معنوی (یعنی تأویل) بهکار گرفتهشده در تشیع و در مسیحیت و نیز مسائل مشترک در امامشناسی شیعی و مسیحشناسی خواهیم بود. دفتر دوم (دومین مجلد) تماماً به کار عظیم احیاء توسط سهروردی (قرن ششم هجری)، یعنی احیای یک حکمت نوری اختصاص دارد که میبایست همچنان پژوهشهای متعددی به بررسی تطبیقی و مقایسۀ آن با فلسفۀ نور قرون وسطایی غرب (فلسفۀ روبرت گروستست) اختصاص یابد. تمام دفتر سوم (در سومین مجلد) که به روزبهان بقلی شیرازی اختصاص یافته است، به طرح مسائلی منتهی می شود که در حلقۀ «خاصان محبت» گردآمده پیرامون دانته و نیز دیگرانی قبل از وی، مطرح بوده است.
دفتر چهارم (در سومین مجلد) به معرفی تنی از چند برجستهترین چهرههای مابعدالطبیعی تشیع و تصوف (سیدحیدر آملی، علاءالدوله سمنانی) اختصاص دارد. دفتر پنجم (در چهارمین مجلد)، از طریق شناساندن چند شخصیت شامخ، به معرفی مکتب اصفهان میپردازد. دفتر ششم (در چهارمین مجلد) معنای شیخیه را آشکار میسازد و سرانجام دفتر هفتم (در چهارمین مجلد) بهطورکامل به امام دوازدهم بهمثابۀ قطب و نقطۀ تمرکز شور و اشتیاق شیعی که در اندیشۀ فتوّت یا جوانمردی اوج میگیرد، اختصاص مییابد. در این جا، ما خودبهخود شاهد مقارناتی میان این سنت یا سنتهای شهسواران (شوالیهها) در غرب و نیز با سنت یوآخیمیها خواهیم بود.»