گریه شدید آیت‌الله حائری یزدی برای مشکلات مردم ایران
کد خبر: 4032630
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
حجت‌الاسلام پورمحمدی بیان کرد:

گریه شدید آیت‌الله حائری یزدی برای مشکلات مردم ایران

حجت‌الاسلام‌ پورمحمدی ضمن اشاره به تاریخچه شکل‌گیری حوزه علمیه قم تصریح کرد: در سال ۱۳۰۷ فردی به نام محسن صدرالاشراف که وزیر دادگستری بود می‌گوید: در قم به دیدار شیخ عبدالکریم رفتم و دیدم شیخ برای اوضاع سخت مردم مانند باران گریه می‌کند و می‌گوید: انگلیسی‌ها حلقوم اسلام را گرفته و تا مسلمانان را خفه نکنند دست بردار نیستند.

حجت الاسلام پورمحمدی

به گزارش ایکنا، نشست خبری ستاد یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم روز گذشته دهم بهمن‌ماه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس هیئت امناء و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی سخنرانی کرد و گفت: در سال ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ آیت‌الله حائری یزدی یک سفر زیارتی به حرم حضرت معصومه(س) و حرم امام رضا(ع) داشتند و علمای قم از ایشان دعوت می کنند که در قم حضور پیدا کند که سرانجام آیت‌الله حائری یزدی تصمیم می‌گیرد در قم اقامت کند. شروع اقامت ایشان در قم مصادف با سال تحویل ۱۳۰۱ هجری شمسی است. سال پس از اقامت آیت‌الله حائری یزدی در قم، اتفاق بزرگی می‌افتد و داستان انگلیسی‌ها در عراق و فشار بر علمای شیعه در نجف منجر به هجرت علمای عراق به ایران و حضور آنان در قم می‌شود. پس از آن بسیاری از علما از اصفهان به منظور تقویت پایه‌های حوزوی و حمایت از مراجع هجرت‌کرده ‌عراق، در قم حضور پیدا می‌کنند و نوعی پیام مخالفت خود با انگلیسی‌هایی که عراق را اشغال کرده بودند، نشان می‌دهند و تقویت پایه‌های حوزوی و حمایت از مراجع انجام دهند.

وی افزود: پس از گذشت ۸ ماه اوضاع در عراق مقداری آرامش پیدا می‌کند و علمای نجف به عراق باز می‌گردند. پس از آن آیت‌الله حائری یزدی به تدریس در دروس حوزوی می‌پردازد و سطح علمی کلاس‌های ایشان چنان بالا بود که خبر آن به طور گسترده پخش می‌شود و سبب مهاجرت بسیاری از طلاب و علما به قم شده و سرانجام حوزه علمیه قم شکل می‌گیرد که پس از شکل‌گیری حوزه قم، تحولات بزرگی در تاریخ تشیع، روحانیت و حوزه‌ها و حتی تاریخ ایران رخ می‌دهد.

پورمحمدی تصریح کرد: آیت الله حائری یزدی از نظر علمی و منش اخلاقی در جایگاه برجسته‌ای قرار داشت. منش اخلاقی و صفای نفس و باطن فوق العاده ایشان تا حدی بود که حضرت امام خمینی(ره) با آن جایگاه علمی بی نظیر و نگاه سختگیرانه‌ای که داشتند، تا آخرین روز حیات نسبت به آیت‌الله حائری یزدی ارادات خود را ابراز می‌کردند. این تعبیر امام(ره) مشهور است که «در شیخ هیچ هوای نفسی نبود و برای خود هیچ جایگاهی قائل نبود، منزلت، اعتبار، خدم و حشم نداشت».

وی ادامه داد: در سال ۱۳۰۷ فردی به نام محسن صدرالاشراف که وزیر دادگستری بود می‌گوید؛ در قم به دیدار شیخ عبدالکریم رفتم و دیدم شیخ برای اوضاع سخت مردم مانند باران گریه می‌کند و می‌گوید: انگلیسی‌ها حلقوم اسلام را گرفته و تا مسلمانان را خفه نکنند دست بردار نیستند. وقتی موضوع کشف حجاب مطرح شد شیخ وارد عمل شد و تلاش‌های بسیاری در این زمینه کرد حتی به دربار هم نامه نوشت و در واقع شیخ عبدالکریم در سال ۱۳۱۵ درست یک سال بعد از واقعه کشف حجاب از ناراحتی این موضوع و اینکه نتوانست کاری بکند دق کرد و از دنیا رفت.

پورمحمدی در پایان به زمان برگزاری همایش یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: این همایش اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۱ در قم و تهران برگزار می‌شود؛ در این همایش پیام رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید قرائت خواهد شد و آثار اصلی رونمایی می‌‌شود. همچنین بنا است جلسات و میزگردهایی در تهران و قم و سایر استان‌ها با عنوان همایش‌های استانی برگزار شود.

انتهای پیام
captcha