رهاورد کاروان قرآنی انقلاب در جنوب کشور چه بود
کد خبر: 4033754
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

رهاورد کاروان قرآنی انقلاب در جنوب کشور چه بود

امسال بیشتر برنامه کاروان قرآنی در مناطق عملیاتی و پایگاه‌های نظامی برگزار شد و شهر‌ها و روستا‌های اطراف آنچنان که باید بهره‌ای از حضور کاروان و تیم پزشکی نبردند. رهاورد کاروان قرآنی انقلاب برای اهالی بندرعباس و برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان چه می‌توانست باشد؟

به گزارش ایکنا، پنجمین کاروان قرآنی انقلاب، امسال نیز با حضور جمعی از فعالان قرآنی به حرکت در آمد، حرکتی که از ششم بهمن‌ماه و پس از مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز شد، تا کاروان قرآنی برای برگزاری محافل راهی شهر‌های ساوه و بعد از آن قزوین و در نهایت به سوی مناطق جنوب ایران رهسپار شود تا حلاوت نشستن پای رحل قرآن و استماع تلاوت‌های ناب را به تجربه‌ای دست‌یافتنی برای اهالی برخی از این مناطق تبدیل کند. تجربه‌ای که در شرایط عادی شاید برای هیچ‌کدام از اهالی قابل دستیابی نیست.

از این رو کاروان قرآنی انقلاب حرکت خود را بار دیگر به مناطق جنوب کشور آغاز کرد تا مهربانیِ همیشه جاری در کلام الهی را با ناب‌ترین نوا‌ها در شهر بندرعباس، جاسک، کوهستک، کنارک و در یک کلام در این گوشه از وطن همیشه تب‌دار ثبت کند. امسال نیز قاریان و حافظان حاضر در این کاروان ازجمله احمد ابوالقاسمی، حمیدرضا احمدی‌وفا، سعید پرویزی، مسعود نیک‌دستی(از اصفهان)، زینب فیضی، دختر 10 ساله حافظ کل قرآن و محمدرضا پورمعین به عنوان مجری بودند.

این تعداد فعال قرآنی، برای رساندن پیام قرآن و پیام انقلابی که از معارف وحیانی نشئت گرفته بود، دشواری‌هایی را تاب آوردند تا طنین تلاوت‌های ناب از قرآن را به گوش هموطنانی که از آبادانی و عمران، کم‌برخوردارند، برسانند و بزم جانشان را آباد کنند. بر همین اساس اعضای پنجمین کاروان قرآنی انقلاب یازدهم بهمن‌ماه در پایگاه شکاری خلبان قرآنی شهید خسرو عبدالکریمی بندرعباس، حضور یافتند تا یکی دیگر از محافل این کاروان را با حضور امیر هادیان، جانشین نیروی هوایی ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی، ریاست عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی، ناخدادوم رضا اژدر، رئیس مرکز قرآن و عترت نیروی دریایی ارتش، خانواده و همسر شهید عبدالکریمی و جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و دریایی ارتش برگزار کنند.

رهاورد کاروان قرآنی انقلاب در جنوب کشور / از استقبال باشکوه ارتش تا پیوست‌هایی که شدیداً به آن نیاز دارد

یکی از حاشیه‌های این محفل محل برگزاری آن بود که با هماهنگی‌های بسیار در دل هواپیماهای جنگنده کشور برپا شد. محلی که مقر حافظان آسمان ایران بود و حالا در دل خود قاریان و حافظان قرآن را جای داده بود. 

اما دغدغه فرهنگی یا شاید حس مسئولیت نسبت به وضعیت دوردست‌ترین ساکنان میهن‌مان موجب شد تا اعضای کاروان قرآن فراتر از حد و توان عادی، در اجرای محافل از دل و جان مایه بگذارند؛ لذا بعد از اتمام محفل قرآنی در بندرعباس بدون استراحت، شهر را به مقصد کوهستک با فاصله تقریبی ۱۶۰ کیلومتری از این شهر ترک کردند تا دومین محفل قرآنی خود را برگزار کنند.

رهاورد کاروان قرآنی انقلاب در جنوب کشور / از استقبال باشکوه ارتش تا پیوست‌هایی که شدیداً به آن نیاز دارد

همزمان با حضور کاروان قرآنی در کوهستک محفل کوچکی با حضور علاقه‌مندان به قرآن در منزل یکی از خیران قرآنی منطقه برگزار شد. همچنین اجرای برنامه پرسش و پاسخ از زینب فیضی حافظ کل قرآن کریم یکی از بخش‌های این محفل بود که پاسخ‌ها و آمادگی وی حیرت مستمعین را برانگیخت.

روز یازدهم بهمن‌ماه اعضای کاروان با ترک کوهستک و حضور در شهر جاسک با استقبال مردم این شهر، مدیران و مسئولان کشوری و لشکری آن همراه بودند تا خود را برای اجرای برنامه در ناوشکن جماران، مظهر اقتدار نیروی دریایی راهبردی ارتش آماده کنند؛ بر همین اساس روز دوازدهم بهمن با حضور در عرشه ناوشکن جماران محفل انس با قرآن را برگزار کردند. این محفل قرآنی نیز با حضور امیر دریا‌دار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین صنعت‌پورامیری، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی برگزار شد.

رهاورد کاروان قرآنی انقلاب در جنوب کشور / از استقبال باشکوه ارتش تا پیوست‌هایی که شدیداً به آن نیاز دارد

یکی از حاشیه‌های زیبای حضور کاروان قرآنی در شهرستان جاسک اقامه نماز در محل مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) این منطقه بود که بعد از اتمام نماز مراسم تجلیل از چند نفر از بانوان، کودکان، نوجوانان و فعالان قرآنی شهر با حضور اعضای کاروان و  پیشنهاد امیر دریا‌دار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش انجام شد که به زیبایی و اثر حضور کاروان قرآنی در این مناطق افزود.

رهاورد کاروان قرآنی انقلاب در جنوب کشور / از استقبال باشکوه ارتش تا پیوست‌هایی که شدیداً به آن نیاز دارد

اعضای پنجمین کاروان قرآنی انقلاب، چهارشنبه سیزدهم بهمن‌ماه، در پایگاه شکاری خلبانان شهید برادران دل حامد شهرستان کنارک حضور یافتند که در این شهر نیز مورد استقبال خوب و گرم فرمانده این پایگاه قرار گرفتند تا یکی دیگر از محافل قرآنی این کاروان را برگزار کنند. لذا در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی، ریاست عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی، امیر همایون حیدری، فرمانده پایگاه شکاری خلبانان شهید برادران دل حامد کنارک و جمعی از قاریان ممتاز شهر کنارک و زینب فیضی حافظ کل قرآن(اعزام شده از تهران) به همراه جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی در مقر تیزپروازان جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

رهاورد کاروان قرآنی انقلاب در جنوب کشور / از استقبال باشکوه ارتش تا پیوست‌هایی که شدیداً به آن نیاز دارد

با اتمام این برنامه کاروان قرآنی یک محفل انس با قرآن دیگر را در مسجد این پایگاه برای خانواده‌های نیروی هوایی برگزار کرد که با استقبال همراه بود و تیم پزشکی به ارائه خدمات روانشناسی پرداخت تا در نهایت پرونده پنجمین کاروان قرآنی انقلاب در مناطق جنوب کشور و پهنه خلیج فارس تا دریای عمان بسته شود.

فارغ از تمام زیبایی‌ها و اثرات حضور این کاروان، اشاره‌ای گذرا به چند نکته در مورد این حضور، خالی از لطف نیست. نکاتی که اگر مورد توجه قرار گیرد، دستاورد‌های کاروان ماندگارتر خواهد شد. هر چند تاکید شده بود که امسال کار‌های جانبی کاروان قرآنی انقلاب بیشتر حول استقرار تیم‌های پزشکی در مناطق محروم است تا مردمی که دسترسی آسانی به درمان ندارند، اقدامات پزشکی لازم برایشان انجام شود، اما همانند سال‌های قبل جای خالیه متخصصان احساس می‌شد، در طول این سفر بار‌ها حسرت حضور نیافتن پزشکان قرآنی و خالی بودن بساط کاروان از خدمات امدادی در دل کاروان می‌نشست؛ البته همچون سال گذشته در برخی مناطق خدماتی همچون دندانپزشکی، روانشناسی، زنان و مامایی ارائه شد، اما مطمئناً اگر چنین خدماتی در تمامی شهر‌های این برنامه به اجرا در می‌آمد، همراهی مبارک و مطلوب‌تری می‌شد.

نکته دیگر این است که امسال ۹۰ درصد برنامه کاروان قرآنی در مناطق عملیاتی و پایگاه‌های نظامی برگزار شد و شهر‌ها و روستا‌های اطراف آنچنان که باید بهره‌ای از حضور کاروان و تیم پزشکی در این مناطق نبردند؛ این در حالی بود که اگر با همکاری و تعامل بیشتر مدیران و مسئولان این امکان برای سایر شهر‌های مناطق جنوب فراهم می‌شد، اثرگذاری کاروان را چندین برابر می‌کرد؛ اگرچه عرصه فعالیت‌های قرآنی خالی از مشکلات مالی نیست، اما بسیاری از این دستگاه‌ها تأسیس شده‌اند تا در نهایت گفتمان قرآنی جامعه را تقویت کنند، چه بستری فراهم‌تر از مناطقی که کاروان قرآنی در آن حضور یافت.

حضور قاریان بین‌المللی در این کاروان، که تراز و جایگاه بالا و ثابت شده‌ای از نظر تجربه و تکنیک در تلاوت دارند، برای میزبانان فرصتی تکرارنشدنی است که اگر به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، در رشد و ارتقای تلاوت و حتی فعالیت‌های قرآنی آن شهر اثرگذار خواهد بود. امسال برگزاری کلاس‌های آموزشی رقم نخورد و متأسفانه شاهد چند مورد عدم هماهنگی در کاروان قرآن انقلاب بودیم که ازجمله آن می‌توان به جدا شدن زودهنگام سرپرست کاروان از روز دوم اشاره کرد. روز سوم کاروان قرآنی در شهر کنارک بدون حضور قاری اعزامی تنها با حضور زینب فیضی و پدرش برگزار شود.

رهاورد کاروان قرآنی انقلاب در جنوب کشور / از استقبال باشکوه ارتش تا پیوست‌هایی که شدیداً به آن نیاز دارد

در کاروان قرآنی امسال علاوه بر اجرای محافل قرآنی مقرر شد تا همزمان با حرکت کاروان در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان یک تیم پزشکی شش نفره متشکل از سه دندانپزشک، دو روانشناس و یک متخصص زنان که دو نفر از این تیم فرزندان شهید هستند به مدت سه روز کاروان را همراهی کنند. طی این سه روز این گروه پزشکی تنها در دو منطقه به ارائه خدمت پرداختند و بیشترین استقبال مردم از این گروه در شهر جاسک رقم خورد.

انتظار این بود که مدیران کاروان، پزشکان با تخصص بیشتری را با گروه همراه می‌کردند. در هر صورت طرح حضور پزشکان با کاروان قرآنی انقلاب در مناطق محروم ایده خوبی بود که نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی بیشتر برای ارائه خدمات بهتر در این مناطق است.

تبلیغات محیطی در سطح شهر و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های استانی پیرامون حضور تیم پزشکی و کاروان قرآنی انقلاب ضعیف بود. همچنین عدم برگزاری کلاس‌های آموزشی برای فعالان قرآنی شهر‌ها، همانند سنوات قبل، یکی دیگر از موضوعات مورد غفلت در برنامه‌ امسال بود.

رهاورد کاروان قرآنی انقلاب برای اهالی برخی از شهرهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان می‌تواند، تجربه و دانش فنی اعضای آن باشد و قطعاً چگونگی استفاده از این هدیه برعهده مدیران کشوری و لشکری هر شهر است.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
رضایی صفا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۱۲:۵۵
0
1
سلام. گزارش دقیق و درستی بود. حضور کاروان در شهر بندر عباس به هیچ وجه احساس نشد و ما نتونستیم حتی لحظه ای اساتید رو ببینم. ای کاش میشد این حضور در مساجد جامع شهر هم ممکن میشد تا عاشقان به قرآن از این اتفاق بهره می‌بردند.
captcha